وینکل

ساخت وبلاگ

نرم افزار حسابداری ریسه Riseh نسخه 1.0

ریسه یک نرم افزار حسابداری مدیریتی تحت وب و با قابلیت توسعه نرم افزاری و سفارشی سازی نرم افزار مخصوص شرکت ها میباشد.

نرم افزار ریسه حسابدار شخصی و مدیریت برنامه ها تحت وب و نسخه 1.0 رایگان است.در نرم افزار ریسه سعی بر آن بوده که امنیت اطلاعات کاربران حدالمقدور حفظ شود بنابراین از سیستم نصب دو مرحله ای استفاده شده تا بدون نیاز به حفظ کلمه عبور هر بار فقط از طریق ایمیل شخصی خودتان وارد حساب کاربری خودتان شوید.

 

قابلیت نسخه ورژن 1.0 نرم افزار حسابداری مدیریت ریسه

  • امنیت دو مرحله حرفه ای حساب کاربری
  • قابلیت درج درآمد وهزینه های شخصی
  • قابلیت درج درآمد و هزینه های مدت دار مانند اقساط،چک و درآمد مانند اجاره خانه و حقوق یا درآمد های ماهانه و ….
  • گزارش گیری از درآمد و هزینه های کل.
  • گزارش درآمد و هزینه ها بصورت نمودار بار
  • قابلیت مدیریت برنامه یا todolist یک مدیریت پروژه مدت دار.
  • محیط کاربری زیبا و پیشرفته
  • قابلیت های جدید بزودی
وینکل...
ما را در سایت وینکل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وینکل winkel بازدید : 201 تاريخ : جمعه 28 شهريور 1399 ساعت: 13:17

استفاده از کاپ قاعدگی و تامپون

تامپون ، پدها و فنجان های پریودی و قاعدگی چه هستند؟ 

پدها، و فنجان ها به شما اجازه می دهند در طول دوره پریودی خود به زندگی طبیعی تان ادامه دهید، بدون اینکه لباس هایتان را کثیف کنید.تامپون ها و فنجان ها داخل واژن می روند، و پدها روی لباس زیر استفاده می شوند. 

پدها (که برخی اوقات پدهای بهداشتی نامیده می شوند) بخش های محدودی هستند که به لباس زیر شما می چسبند.بعضی از آن ها بال دار یا بدون بال هستند ،که در کناره های لباس زیر تان جمع می شوند تا در برابر کثیفی و لکه ها شما را محافظت کنند. 

برخی پدها از مواد یک بار مصرف ساخته شده اند شما یک بار از آن ها استفاده می کنید و آن ها را دور می اندازید.بعضی پدهای دیگر از پارچه ساخته شده اند و می توانند شسته شوند و دوباره استفاده شوند. 

تامپون ها، توپی کوچک از پنبه هستند که در واژن قرار می گیرند و خون قاعدگی را جذب می کنند.بعضی از تامپون ها با یک اپلیکاتور هستند که به شما در اعمال آنها کمک می کند.

تامپون ها یک رشته متصل دارند، بنابراین می توانید به راحتی آن ها را بیرون بکشید.فنجان ها مانند توپ های کوچک یا کاسه هستند، و از لاستیک، سیلیکون، یا پلاستیک نرم ساخته شده اند.

شما فنجان را در واژن خود می گذارید و خون قاعدگی را جمع می کنند.اکثر فنجان ها قابل استفاده مجدد هستند شما فقط زمانی که نیاز دارید آن را بشویید و دوباره استفاده کنید.

فنجان های دیگر یک بار مصرف هستند بعد از یک بار استفاده باید آن را دور بیندازید.تامپون ها و فنجان ها گیر نمی کنند، در درون شما جذب بدن نمی شوند، یا به قسمت دیگری از بدن حرکت نمی کنند.

ماهیچه ها در واژن، آن ها را در جای خود نگه می دارند (بدون اینکه شما بدانید!)، و آن ها در داخل بدن شما می مانند تا زمانی که بیرون بیاوریدشان.اکثر بانوان وقتی در نقطه مناسب هستند، نمی توانند تامپون ها یا فنجان ها را احساس کنند.

شما می توانید تامپون ها و فنجان ها را در استخر و در طول تمام انواع ورزش ها و فعالیت ها استفاده کنید.

 

کاپ قاعدگی چیست؟

کاپ قاعدگی یک فنجان کوچک و بسیار انعطاف پذیر است که از سیلیکون یا لاتکس ساخته شده است. این ابزار برخلاف تامپون یا پد به جای جذب خون، آن را جمع آوری می کند. فنجان قاعدگی یک بار مصرف نیست و می توان تا سالیان سال از آن استفاده کرد.

نخستین فنجان قاعدگی برای استفاده در سال 1987 ساخته شد، ولی در حال حاضر در آمریکا استفاده از آن رو به گسترش است. از آن زمان، چندین نوع کاپ قاعدگی از مواد مختلف مثل لاستیک تا سیلیکون ساخته شده است. به طور کلی تبلیغات برای کاپ قاعدگی  بسیار کم است و اکثر بانوانی که از آنها استفاده می کنند، بیشتر از طریق اینترنت یا به توصیه دیگران با آن آشنا شده اند.

این وسیله از نظر اقتصادی به صرفه است چون قابل شستشو است. از یک فنجان قاعدگی تا ده سال می توان استفاده کرد و این به معنای هزینه کمتر برای نوار بهداشتی و تامپون است.

استفاده از کاپ قاعدگی و تامپون
استفاده از کاپ قاعدگی و تامپون

مزایای استفاده از کاپ قاعدگی

کاپ های قاعدگی نسبت به تامپون و نوار بهداشتی کارایی بهتری در جذب خون قاعدگی دارد و سازگارتر با محیط زیست هستند. این فنجان ها بسته به میزان خونریزی شما می توانند حتی تا دوازده ساعت هم در واژن بمانند. در حالی که در صورت استفاده از تامپون هر 4 تا 8 ساعت باید آنرا تعویض کرد. همچنین چون کاپ قاعدگی می تواند در مدت طولانی در واژن باقی بماند، به همین دلیل برای استفاده در شب مناسب است و هنگامی که از آن استفاده می کنید نیاز به پد یا نوار بهداشتی برای اطمینان از نشت خونریزی ندارید. استفاده از کاپ قاعدگی بوی کمتری دارد. بعلاوه این وسیله امن تر از تامپون است. متخصصان معتقدند استفاده از تامپون خطر ابتلا به سندرم شوک سمی، یک عفونت باکتریایی را افزایش می دهد.

معایب استفاده از کاپ قاعدگی

استفاده از کاپ قاعدگی ممکن است برای شما انقدر راحت باشد که دیگر هرگز سراغ استفاده از نوار بهداشتی و تامپون نروید. اما گاهی اوقات نیز برخی از بانوان با این محصول احساس راحتی نمی کنند. برخی ممکن است آن را کثیف بدانند یا با خون قاعدگی راحت نباشند. وارد کردن یا خارج کردن آن برای برخی از افراد ممکن است سخت باشد. به دلیل افتادگی رحم یا کج بودن آن ممکن است پیدا کردن اندازه مناسب دشوار باشد. همچنین برخی از بانوان که به پلاستیک حساسیت دارند ممکن است دچار واکنش حساسیتی شوند. بیشتر فنجان های قاعدگی از مواد بدون لاتکس ساخته شده است، این یک گزینه عالی برای افراد مبتلا به آلرژی لاتکس است. اما برای بعضی از افراد، احتمال دارد مواد سیلیکون یا لاستیک باعث ایجاد واکنش آلرژیک شود.

کاپ قاعدگی همچنین ممکن است واژن شما را تحریک کند اگر درست پاک نشده و به درستی از آن مراقبت نکنید. اگر فنجان را بدون اینکه لبه های آن را چرب کنید هم وارد واژن کنید، ممکن است باعث ناراحتی شما شود.

احتمال افزایش عفونت هم وجود دارد خصوصا در افرادی که از آی یو دی به عنوان روش جلوگیری از بارداری استفاده می کنند. برای اطمینان بیشتر فنجان قاعدگی را خیلی خوب بشویید، سپس اجازه دهید تا خشک شود. فنجان قاعدگی یکبار مصرف را مجددا مصرف نکنید.

اگر از IUD استفاده می کنید، بعضی از تولید کنندگان توصیه می کنند از فنجان قاعدگی استفاده نکنید زیرا ممکن است هنگام خارج کردن آن نخ آی یو دی را هم بکشید و آن را هم خارج کنید. با این حال، قبل از استفاده هر دو با هم، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر کاپ ها یا فنجان های قاعدگی که از جنس سیلیکون و لاستیک هستند، قبل از رابطه جنسی باید برداشته شوند. اما آنهایی که نرم و یکبار مصرف هستند، طوری طراحی شده اند که مانند یک گنبد شکل می گیرند و همسر شما نمی تواند آنها را احساس کند و خونریزی هم وجود نخواهد داشت.

نحوه وارد کردن و استفاده از کاپ قاعدگی 

کاپ قاعدگی دارای دو قسمت اصلی است: جام کاپ و ساقه نازک در انتهای آن که استفاده و خارج کردن آن را آسانتر می کند. قبل از اولین استفاده، باید دستورالعمل روی بسته‌بندی را به دقت بخوانید و مطابق با آن، وسیله را شستشو داده یا استرلیزه کنید. بهترین کار این است که پیش از داخل کردن یا بیرون کشیدن کاپ قاعدگی، دست‌ها را با آب و صابون بشویید.

برای استفاده از کاپ، سر کاپ را تا کرده و آن را به سمت داخل واژن فشار دهید. میتوانید در حالت چمباتمه نشسته یا بایستید. به این صورت که یک پای خود را بلند کرده و کاپ را داخل مجرای واژن قرار دهید. در ابتدا ممکن است تا زدن صحیح کاپ کار مشکلی به نظر برسد، اما چندین روش مختلف برای انجام این کار هست. 

استفاده از کاپ قاعدگی و تامپون

هنگامی که لبه کاپ وارد واژن شد، فشار دادن کاپ به داخل واژن را ادامه دهید تا کل کاپ و پایه آن درون واژن قرار گیرد.
کاپ باید به صورت ارتجاعی باز شود تا از هر گونه نشت خون قاعدگی جلوگیری کند. برای اطمینان از این موضوع، باید پایه کاپ (نه گردن آن) را نگه دارید و آن را یک دور کامل یا 360 درجه بچرخانید.
مطلب جالب اینکه زمانی که کاپ به شکل صحیح درون واژن شما قرار بگیرد، وجود آن را حس نمی‌کنید و فراموش می کنید که این وسیله در داخل واژن شما قرار دارد.

چگونه کاپ قاعدگی را خارج کنیم؟

هنگام خارج کردن کاپ قاعدگی، فشار کمی درست مانند زمان دفع مدفوع نیاز است. برخی از افراد از عضلات واژن برای بیرون راندن کاپ قاعدگی استفاده می کنند. تقویت عضلات کگل نقش مهمی در بهبود سلامت واژن شما در سنین مختلف دارد.

انگشت اشاره و شست را به درون واژن فرو برده و پایه کاپ را بگیرید و آن را به آرامی بیرون بکشید. با گرفتن پایه کاپ، حالت مکش آن را متوقف ساخته و کاپ را از واژن خارج سازید. برای جلوگیری از بیرون ریختن خون، باید کاپ را عمودی نگه دارید. برخی از زنان ممکن است در پیدا کردن محل درست کاپ یا پایه آن دچار مشکل می‌شوند. جای نگرانی نیست – کاپ قاعدگی در واژن شما گم نمی‎شود! چند دقیقه صبر کرده و سپس مجددا سعی کنید.

استفاده از کاپ قاعدگی و تامپون

کاپ قاعدگی برای باکره ها

کاپ قاعدگی برای دختران باکره چگونه استفاده می شود برای این مورد باید با یک متخصص زنان مشورت کنید که ببینید آیا می توان از کاپ قاعدگی برای باکره ها استفاده کرد یانه!

تامپون چیست؟

تامپون یکی از وسایل بهداشتی است که بانوان در زمان خونریزی قاعدگی برای جلوگیری از ریختن خون به خارج از بدن و جمع آوری آن جهت جلوگیری از آلوده شدن یا کثیف شدن لباس ها از آن استفاده می کنند. تامپون با روش جذب خون به درون بافت اسفنجی و حفظ آن به مدت چندین ساعت عمل می کند.

همچنین به دلیل اینکه این نوع از محصولات بهداشتی به درون واژن فرو می رود، خانم های باکره نباید از آن استفاده کنند؛ چرا که ممکن است به پرده بکارت آن ها آسیب وارد کند.

استفاده از کاپ قاعدگی و تامپون

انواع تامپون

جنس آن معمولاً از پنبه است و با استفاده از یک فروکننده (Applicator) در داخل مهبل قرار داده می‌شود. در انتهای آن نخی وجود دارد که برای بیرون کشیدن آن استفاده می‌شود.

تامپون انگشتی گونه‌ای تامپـون است که بدون فروکننده فروخته می‌شود و با دست در محل خود قرار می‌گیرد.

تامپونها درجات جذب متفاوتی دارند :

ضعیف : ۶ گرم یا کمتر

معمولی : ۶ تا ۹ گرم

خوب : ۹ تا ۱۲ گرم

خیلی خوب : ۱۲ تا ۱۵ گرم

عالی : ۱۵ تا ۱۸ گرم

استفاده از کاپ قاعدگی و تامپون
استفاده از کاپ قاعدگی و تامپون

مزیت استفاده از تامپون

این روش نسبت به سایر روش های جذب خون قاعدگی، مزایای زیادی دارد. استفاده از آن، نسبت به پد بهداشتی و فنجان قاعدگی، تمیز تر و بهداشتی تر است. هنگام دفع ادرار می توانید تامپون را نگه دارید اما در سایر روش ها آن ها را باید کنار بگذارید.

تامپون بهتر است یا نوار بهداشتی؟


در موقعیت های عمومی استفاده از نوار بهداشتی بهتر و آسان تر از استفاده از تامپون است. بهتر است تنها در موارد خاص مثل ورزش کردن یا مهمانی رفتن از تامپون استفاده کنید. مثلا در صورتی که لباس مجلسی شما تنگ و چسبان است بهتر است از تامپون به جای نوار بهداشتی استفاده کنید.



نحوه گذاشتن تامپون:


ممکنه اولین بار که قصد استفاده از تامپون را دارید اضطراب داشته باشید.این اضطراب طبیعی هست، برای اولین بار و مخصوصا برای وقتی که قصد یادگیری دارید بهتره از کوچکترین نوع آن استفاده شود.وقتی مقدار خون شما در حد متوسط تا زیاد باشد بهتر می توان تامپون را وارد کرد چون نوعی حالت نرم کنندگی ایجاد می کند.هر چقدر شما آرامش بیشتری داشته باشید برای اینکار بهتر است. وقتی اضطراب داشته باشید عضلات واژن نا خود آگاه جمع می شوند و کار شما را سخت می کنند.

1- دست هایتان را آب و صابون بشوئید و خشک کنید.لایه پلاستیک تامپون را بردارید. ممکنه به دلیل اضطراب شما از دستتان روی زمین بیفتد هرگز از آن استفاده نکنید. تامپون دیگری را باز کنید.


2- بشینید یا در حالت راحتی قرار بگیرید. تامپون به حالتی درست شده که اوله نازک درون لوله بزرگ تر قرار گرفته است. شما باید وسط قسمت نازک را با انگشت بگیرید.مطمئن باشید که نخ تامپون وجود داشته باشد.


3- با انگشت های دست دیگر لب های واژن را باز کنید وتامپون را در سوراخ بکارت بگذارید بگذارید


4-به آرامی تامپون را فشار دهید تا از سوراخ بکارت وارد واژن شود.وقتی انگشتی که وارد می کند به بدن و یا آن اپلایکاتور رسید و یا وقتی لوله بزرگتر وارد شد داخل کردن را متوقف کنید.


5- وقتی آن اپلایکاتور یا لوله بزرگتر وارد واژن شد از انگشت سبابه خودتون برای فشار دادن لوله داخلی به لوله خارجی استفاده کنید.


6- وقتی لوله داخلی واردشد از شست و انگشت وسطی خودتان برای خارج کردن اپلیکاتور استفاده کنید. مطمئن باشید که نخ تامپون خارج از واژن وجود داشته باشد. این نخ برای این است وقتی که قصد خارج کردن آن را دارید با کشیدن نخ تمام تامپون خارج می شود

اگر تامپون به درستی وارد شود شما اصلا آن را حس هم نخواهید کرد.اگر احساس ناراحتی می کنید احتمالا تامپون را درست نگذاشته اید یا اینکه تامپون کاملا داخل نشده است.اگر اینطور است آن را خارج کنید و از توع تازه ای از آن استفاده کنید.مطمئنا در دفعات بعدی تجربه بیشتری بدست می آورید.وبجای اینکه نا امید بشید و یا بقول معروف دست و پای خودتان را گم کنید خونسردی خودتان را حفظ کنید و مجددا تکرار کنید.

استفاده از کاپ قاعدگی و تامپون

خارج کردن تامپون


1- ریلکس و آرام باشید، اگر استرس داشته باشید احتمال انقباض عضلاتتان بیشتر و خارج کردن تامپون مشکل تر خواهد شد.

۳- در وضعیت مناسبی بایستید، روی توالت نشسته و یا سرپا بایستید در حالی که یک پای خود را روی سرپوش توالت گذاشته اید، اگر ممکن است در وضعیتی بایستید که زمان قرار دادن تامپون از آن استفاده کردید. نشستن روی توالت و کشیدن نخ تامپون راه مطمئنی است که خون های بیرون آمده از تامپون، به جای آنکه روی لباس و کف دستشویی بریزید و داخل توالت تخلیه شوند.


۴- دست خود را بین پاها برده و نخ تامپون را بکشید، مطمئن باشید تامپون را با همان زاویه ای که داخل واژن گذاشتید بیرون بکشید

۵- خیلی محکم نکشید، اگر برای خارج کردن تامپون به مشکل برخورد کرده اید، اصرار برای بیرون کشیدن محکم آن باعث پاره شدن نخ تامپون خواهد شد. همچنین اگر علت چسبیدن تامپون به واژن خشکی بیش از حد آن باشد کشیدن زیاد و محکم آن سبب درد می شود.

۶- اگر به آسانی بیرون نیامد عصبی و مضطرب نشوید، اگر دیدید خارج کردن تامپون خیلی سخت است نترسید و مضطرب نشوید، تامپون در شکمتان گم نمی شود!!! اگر در حالی که نخ را می بینید نمی توانید آن را خارج کنید چند کار می توانید انجام دهید.

به آرامی نخ را مانند زمانی که اجابت مزاج می کنید به طرف پایین بکشید. تکان دادن نخ در زمان بیرون کشیدن تامپون کمک می کند که راحت تر مجرای واژن را ترک کند. زمانی که تامپون به اندازه کافی نزدیک سوراخ واژن رسید که بتوانید آن را با انگشتتان بگیرید، به آرامی تامپون را با انگشتانتان از طرفی به طرف دیگر تکان دهید در حالی که آن را همزمان به طرف پایین می کشید.


اگر واقعا برای درآوردن واژن مشکل داشتید می توانید از دوش مهبل (که شستشوی زنان نیز نامیده می شود) استفاده کنید. دوش مهبلی باعث اسپری کردن آب به داخل واژن ومرطوب و نرم شدن تامپون شده و بیرون کشیدن آن را آسان تر می کند. اگر می خواهید از این روش استفاده کنید به دقت دستورالعمل روی پاکت دوش مهبل را که از داروخانه خریده اید مطالعه کنید. اگر از دوش مهبل ساخته شده در خانه استفاده می کنید مطمئن باشید که آب استریل و ضدعفونی شده باشد.

اگر نتوانستید تامپون را پیدا کنید انگشتتان را داخل واژن کرده و آن را به صورت چرخشی در اطراف دیوارده حرکت دهید. اگر نخ تامپون را پیدا کردید می توانید انگشت دیگر را وارد واژن کرده و نخ را بین انگشتان خود بگیرید و به راحتی تامپون را خارج کنید.


اگر نتوانستید تامپون را پیدا کنید و یا به نظر می رسد نمی توانید آن را از واژن خارج کنید، در اینکه نزد پزشک بروید خجالت نکشید.


۷- به طرز آبرومندانه ای تامپون مصرف شده را جمع و جور کرده و دور بیاندازید، وقتی تامپون را خارج کردید آن را در تکه ای دستمال توالت پیچیده و داخل سطل آشغال بیاندازید. آن را در سیفون نیاندازید. تامپون ها این قابلیت را ندارند، آن ها می توانند سبب مسدود شدن توالت شده، بنابراین آن ها را در سطل آشغال بیاندازید.

استفاده از کاپ قاعدگی و تامپون

آیا استفاده از تامپون باعث پارگی پرده بکارت می‌شود؟

در سایت‌ها و مطالب خارجی گفته شده است که استفاده از تامپـون باعث پارگی پرده بکارت نمی‌شود. برخی از پرده‌های بکارت سوراخ بزرگی دارند که به راحتی باعث عبور تامپون می‌شوند اما سوراخ برخی نیز کوچک است. به هر حال احتیاط می‌گوید که چنانچه در جامعه‌ای مثل ایران زندگی می‌کنید که پرده بکارت اهمیت اخلاقی و حقوقی دارد، بهتر است قبل از ازدواج از تامپون استفاده نکنید. اما چنانچه اصرار به استفاده از تامپـون را دارید به یک پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا با بررسی سوراخ پرده بکارت به شما بگوید که آیا می‌توانید از تامپون استفاده کنید یا خیر.

وینکل...
ما را در سایت وینکل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وینکل winkel بازدید : 178 تاريخ : چهارشنبه 19 شهريور 1399 ساعت: 23:47

تست پاپ اسمیر Pap Smear

تعریف آزمایش پاپ اسمیر Pap Smear

آزمایش پاپ اسمیر Pap Smear یک آزمایش غربالگری برای تشخیص سرطان دهانه رحم است

  • با نمونه برداری و آزمایش سلول‌شناسی دهانه رحم دستگاه تولید مثلی زنان انجام می‌گیرد.
  • توصیه می‌شود این آزمایش سالانه انجام شود.

زمان انجام آزمایش پاپ اسمیر Pap Smear

در ایران توضیه می‌شود خانم‎های بالای 25 سال، به صورت منظم همراه با نظر پزشک، تست پاپ اسمیر دهند

در آمریکا دختران از 21 سالگی این غربالگری را انجام می‌دهد.

چرا تست پاپ اسمیر انجام می شود؟

  • پاپ اسمیر معمولا برای تشخیص سرطان دهانه رحم انجام می شود.
  • پاپ اسمیر معمولا هم زمان با تست های لگنی انجام می شود.
  • در بانوان بالای 30 سال، پاپ اسمیر ممکن است به صورت ترکیبی با آزمایش ویروس پاپیلوم، که نوعی ویروس است که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود و می تواند منجر به سرطان دهانه شود، انجام می شود.
  • در برخی شرایط به جای پاپ اسمیر، آزمایش ویروس پاپیلوم (hpv) انجام می شود. (زگیل تناسلی)

دو روش برای پاپ اسمیر

مرحله اولیه

  • در آزمایش پاپ اسمیر پزشک توسط برس سرویکس نمونه‌ها را برمی‌دارد یا توسط اسپکولوم دهانه دستگاه تناسلی را باز کرده و نمونه‌ها را از رحم و دهانه رحم برمی‌دارد.
  • نمونه‌ها برای تشخیص سلول‌های ناهنجار به آزمایشگاه منتقل شده و زیر میکروسکوپ مشاهده می‌شوند. جهت انتقال این لام‌ها از فولدرهای لام می‌توان استفاده کرد.
  • این روش جز تشخیص سلول‌های سرطانی مرتبط با HPV، نشان‌دهنده عفونت‌های رحمی نیز هست.

اسپکولوم نگه دارنده دیواره رحم برای انجام تست پاپ اسمیر

روش اول (روش سنتی)

  • روش سنتی و قدیمی‌تر انجام تست پاپ اسمیر، انتقال سلول‌های برداشته شده از مجاری واژن و دهانه رحم توسط وسایل نمونه‌برداری به یک اسلاید شیشه‌ای است.
  • ایراد این روش آن است که حدود ۸۰ درصد سلول‌ها بر روی وسایل نمونه‌برداری باقی‌مانده و دور ریخته می‌شوند.
  • مزیت این روش کم‌هزینه‌تر بودن آن است.
  • تا اواسط دهه ۹۰ تنها این روش استفاده می‌شد.

روش دوم (روش تین پرپ)

  • در این روش تمام سلول‌های برداشت شده به یک محلول نگهدارنده و سپس بر روی یک اسلاید شیشه‌ای منتقل می‌شود.
  • هنگام انتقال سلول‌ها از محلول به اسلاید شیشه‌ای در روش تین پرپ، مواد غیر تشخیصی مانند سلول‌های خون، سلول‌های التهابی و موکوس حذف می‌شوند.
  • آزمایشگر تنها سلول‌های دهانه رحم را منتقل می‌کند.
  • همچنین سلول‌های دهانه رحم به صورت تک لایه به اسلاید منتقل می‌شوند؛ بنابراین هم‌پوشانی سلول‌های پوششی که در روش قدیمی وجود دارد و نیز احتمال پوشیده شدن یک سلول غیرطبیعی از بین می‌رود و قدرت تشخیصی تست پاپ اسمیر افزایش می‌یابد.
  • همچنین هنگام انتقال سلول‌های دهانه رحم به محلول، می‌توان همزمان سلول‌های سرطانی و احتمال وجود HPV و عفونت‌های کلامیدیایی و سوزاک را بررسی کرد.
  • نزدیک به ۹۰ درصد تست‌های پاپ اسمیر در آمریکا به روش تین پرپ است. این روش پرهزینه‌تر از روش سنتی است.
تست پاپ اسمیر Pap Smear

جواب آزمایش پاپ اسمیر

دو نتیجه برای آزمایش پاپ‌ اسمیر وجود دارد: عادی و غیرعادی.

پاپ اسمیر عادی (نرمال)

اگر نتیجه نرمال یا عادی باشد، یعنی رشد غیرعادی سلولی وجود ندارد. نتیجه عادی گاهی با عنوان «منفی» نیز شناخته می‌شود. اگر نتیجه آزمایش‌تان عادی باشد برای سال بعد نیازی به پاپ اسمیر مجدد نخواهید داشت.

پاپ اسمیر غیرعادی (غیرنرمال)

اگر نتیجه پاپ اسمیر غیرعادی باشد، لزوما به‌معنای ابتلا به سرطان نیست. بلکه به این معناست که رشد غیرعادی سلول‌ها در دهانه‌ی رحم وجود دارد و شاید این رشد، حاکی از پیش‌سرطان باشد و بدن در آستانه ابتلا به سرطان قرار داشته باشد.

وینکل...
ما را در سایت وینکل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وینکل winkel بازدید : 274 تاريخ : چهارشنبه 19 شهريور 1399 ساعت: 23:44

روش های اندازه گیری تست قند خون

قند خون (Blood Glucose Level)، اندازه گلوکز موجود در خون انسان یا حیوان است. بدن انسان قادر است تا از طریق عمل هموستاز میزان قند خون را کنترل کند.

آموزش اندازه گیری قند خون

تست قند خون خانگی روش ایمن و مقرون به صرفه ای برای بررسی قند دیابتی ها قبل از ایجاد مشکلات بیشتر است. مفید است, چون دیابت همیشه باعث بروز علائم بخصوص در مراحل اولیه نمی شود. برای افرادی که قبلاً مبتلا به دیابت هستند, آزمایش قند خون ساده برای آن ها ضروری است ؛ تست قند خون خانگی می تواند با جلوگیری از پیچیدگی های قند خون بالا, نجات دهنده باشد. عوارض دیابت می تواند شامل بیماری های قلبی – عروقی, مشکلات کلیوی و آسیب های عصبی باشد.

مقادیر قند خون برای افراد مبتلا به قند خون

قند خون ناشتا: ۷۰ تا ۱۳۰ میلی‌گرم در دسی لیتر (۳/۹ تا ۷/۲ میلی‌مول بر لیتر)

– قند خون پس از وعده غذایی: کمتر از ۱۸۰ میلی‌گرم در دسی لیتر (۱۰ میلی‌مول بر لیتر)

– قند خون ۲ ساعت پس از صرف غذا: کمتر از ۱۴۰ میلی‌گرم در دسی لیتر (۷/۸ میلی‌مول بر لیتر)

قند خون ۲ ساعت بعد از صرف غذا در فرد عادی باید کمتر از ۱۲۰ میلی‌گرم در دسی لیتر (۶/۶ میلی‌مول بر لیتر) باشد، ولی هدف مطلوب در بیماران دیابتی این است که این قند خون به کمتر از ۱۴۰ میلی‌گرم در دسی لیتر برسد. (۷/۸ میلی‌مول بر لیتر)

چگونه میتوان قند خون را تست کرد

نظارت بر قند خون خانگی نشان می دهد که بدن چگونه گلوکز را پردازش می کند ؛ یک کیت قند خون خانگی نوارهای تست گلوکز است که این نوارها به دستگاه امکان تشخیص سطح گلوکز خون را می دهند. افراد نمونه خون خود را با یک لنست, یا سوزن کوچک به دست می آورند برای دقیق ترین آزمایش, افراد باید ثبت غذا را نگه دارند و به دنبال روند خواندن قند خون خود باشند.

یک مطالعه قند خون بالا نشان می دهد که افراد از مصرف غذاهایی با میزان کربوهیدرات بالا، بدن آن ها بعد از غذا خوردن قند خون را با موفقیت کاهش نمی دهد ؛ قبل از تست, افراد باید دفترچه راهنمای کنترل قند خون و نوارهای تست را بخوانند.

روش اندازه گیری قند خون در خانه

بسیاری از دستگاه های خانگی قند خون به روش های مختلفی کار می کنند در اغلب موارد, افراد باید قبل از خواندن فقط نوارهای آزمایشی را وارد مانیتور کنند و بعد از مشورت با یک پزشک درباره برنامه تست درست،تکرار مهم است, فرد می تواند این مراحل را دنبال کند:

-قبل از انجام تست, دست ها را بشویید و خشک کنید.

-برخی روش ها توصیه می کنند منطقه تست با یک تکه پنبه از الکل پاک سازی شود.

بقیه فقط شستن با آب گرم و صابون توصیه می کنند. با هر کدام, دقت کنید که منطقه قبل از گرفتن یک نمونه خشک باشد.

-برخی از تست کننده های قند خون به آزمایش روی بازو یا ناحیه حساس بدن امکان می دهند. تغییرات سریع قند خون ممکن است در نواحی حساس کم تر نباشد. معمولاً هنگام تغییرات سریع قند خون, انگشت بهترین قسمت بدن است.

-هنگام آزمایش , از کنار انگشت استفاده کنید و انگشتان مختلف را در هر مورد آزمایش کنید.

اغلب کاربران به کاربر اجازه می دهند تا عمق نفوذ آن ها به پوست را تعیین کند.

افراد با پوست ضخیم و یا خشک تر باید نفوذ بیشتری داشته باشند.

-قبل از خم کردن انگشت, موقعیت را در برابر سطح جامد قرار دهید. سوزن را کحمک و اما نه به زور در انگشت اعمال کنید.

-انگشت را به آرامی فشار دهید و آن را در سطح قفسه سینه نگه دارید و اجازه دهید قطره خون روی نوار تست جاری شود.

-یادداشت و ثبت میزان قند خون را پس از هر آزمایش نگهدارید.

-برخی افراد مبتلا به دیابت از آزمایش خون دیگری برای اندازه گیری هموگلوبین گلایکه استفاده می کنند.

چه زمان هایی باید تست قند خون انجام شود

مطالعه در صبح ناشتا:

این امر اطلاعاتی را در مورد سطوح گلوکز خون قبل از خوردن یا نوشیدن هر چیزی فراهم می کند. خواندن قند خون قبل از خوردن, تعداد خط پایه را فراهم می کند که این عدد در طول روز سرنخ هایی درباره فرآیندهای گلوکز ارائه می دهد.

تست قند خون قبل از غذا:

گلوکز خون قبل از غذا کم می شود, بنابراین قند خون بالا در این زمان مشکلات مدیریت قند خون را نشان می دهد.

تست قند خون بعد از غذا:

آزمایش پس از غذا ایده خوبی در مورد اینکه بدن چگونه به غذا واکنش می دهد و اگر شکر به طور موثر به سلول ها برسد, ایده خوبی می دهد. قند خون بعد از غذا می تواند به تشخیص دیابت بارداری که در دوران بارداری اتفاق می افتد کمک کند. اغلب پزشکان در حدود 12 ساعت بعد از غذا آزمایش می کنند ؛ پزشک برنامه پایش گلوکز برای فرد را شخصی خواهد کرد.

تست قند خون برای افراد مبتلا به دیابت نوع (یک)

پزشک ممکن است در صورتی که دیابت نوع 1 داشته باشید، چهار تا 10 بار در روز تست را توصیه کند. شما ممکن است قبل و بعد از غذا و میان وعده، قبل و بعد از ورزش، قبل خواب، و گاهی اوقات در طول شب تست کنید. همچنین ممکن است نیاز باشد که میزان قند خون خود را بیشتر چک کنید، اگر بیمار هستید، روتین روزانه خود را تغییر دهید و یا یک داروی جدید را شروع کنید.

تست قند خون برای افراد مبتلا به دیابت نوع (دو)

اگر شما انسولین را برای مدیریت دیابت نوع 2 مصرف کنید، ممکن است پزشک چند بار در روز، بسته به نوع و مقدار که از آن استفاده می کنید، تست قند خون را توصیه کند.

اگر چند تزریق روزانه دارید تست ها معمولاً قبل از غذا توصیه می شود و در هنگام خواب. شما ممکن است تنها دو بار در روز قبل از صبحانه و شام، اگر تنها از انسولین بلند مدت استفاده کنید، تست دهید.

اگر دیابت نوع 2 را با داروهای غیر انسولینی و یا رژیم غذایی خود مدیریت کنید و به تنهایی ورزش کنید، ممکن است نیازی نباشد که روزانه قند خون خود را تست کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود

افرادی که از دستگاه خون خانگی استفاده می کنند، به ویژه در بیش از یک مورد نیاز به دیدن پزشک خود دارند. افرادی با دیابت که به درستی قند خون را مدیریت نمی کنند و یا تجربه ناگهانی قند خون را تجربه می کنند، نیز باید با پزشک مشورت کنند.

پزشک می تواند تغییراتی در سبک زندگی، دارو یا هر دوی آن ها را توصیه کند. یک فرد می تواند با مدیریت مصرف کربوهیدرات و ورزش کردن به طور مرتب، دیابت را کنترل کند.

افرادی که مبتلا به پیش دیابت یا دیابت لب مرز هستند، در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند و همچنین اگر به سرعت عمل نکنند تا قند خون خود را مدیریت کنند.

آن ها باید با پزشکان خود صحبت کرده و به طور منظم گلوکز خون را تحت نظر داشته باشند.

انواع دستگاه قند خون

دستگاه قند خون خانگی نواری: در هر خانه ای که فردی مبتلا به دیابت است می بایست دستگاه قند خون خانگی برای کنترل میزان گلوکز موجود در خون وجود داشته باشد.

دستگاه قند خون مچی: دستگاه قند خون مچی با بسته شدن به مچ دست مانند ساعت و بدون سوزش و بدون خونگیری میزان قند خون را اندازه می گیرد و در صورت کاهش یا افزایش قند خون هشدار می دهد تا فرد را متوجه کند.

دستگاه قند خون بدون نوار: برای کودکانی که به بیماری دیابت مبتلا هستند و تحمل درد ناشی از خونگیری را ندارند، دستگاه تست قند بدون نوار بهترین روش برای حفظ سلامتی کودکانمان است. گلوکومتر بدون نوار از طریق سنسور، قند خون شما را حتی تا هشت ساعت قبل نیز نشان می دهد. از مزایای دیگر دستگاه های تست قند بدون نوار این است که ضد آب اند و حتی در استخر و حمام هم کاربری دارند.

نکاتی که باید هنگام خرید دستگاه قند خون به آن توجه کنید

دقت اندازه‏ گیری:

یکی از مهم‏ترین ویژگی‏ها در خرید دستگاه تست قندخون که باید به آن توجه کرد، دقت اندازه‎گیری آن در نتایج اعلامی است. نتیجه اندازه ‏گیری بسیار حیاتی و تعیین کننده است و بایستی صحیح و دقیق باشد و کمترین میزان خطا را به همراه داشته باشد. چرا که پزشک شما با مشاهده این نتایج در روند درمانی شما قرار می‏گیرد.

سیستم کنترل حجم خون :

دستگاههایی که مجهز به سیستم کنترل حجم خون (BVC) می باشند از بهترین دستگاههای موجود در بازار می باشند . در این دستگاهها اگر خون ناکافی به دستگاه بدهید دستگاه عدد کمتر و اشتباه به شما نشان نمی دهد بلکه به شما error  نشان می دهد . ولی دستگاههایی که این سیستم را ندارند در صورت دادن خون ناکافی به دستگاه ، به شما عدد پایین نشان می دهد. 

نوار آزمایش:

در هر جعبه دستگاه‌های گلوکومتر که از بازار خریداری می‌کنید چندین نوار اندازه‌گیری قند خون وجود دارد که شما قطره خونتان را به روی آن می‌چکانید و درون دستگاه می‌گذارید. سطح این نوارها به مواد شیمیایی آغشته شده است که با قند خون شما واکنش نشان می‌دهند. در برخی دستگاه‌ها لازم است قبل از این‌که نوار اندازه‌گیری قند خون را درون دستگاه بگذارید یک کد را وارد کنید. این کد روی بسته حاوی نوارها درج شده است. پس از وارد کردن کد، دستگاه تنظیم شده و میزان قند خون را نشان می‌دهد. کد دستگاه برای کالیبراسیون به کار می‌رود و نشان‌دهنده دقت بیشتر دستگاه است. آنچه که در این رابطه اهمیت دارد آن است که اولا از نوارهای دارای تاییدیه وزارت بهداشت (هولوگرام) استفاده کنید و ثانیا به نگام تهیه نوارهای تست قند خون از اعتبار تاریخ مصرف آنها اطمینان پیدا نمایید. البته برخی دستگاه‌ها قابلیت تشخیص نوارهای تاریخ مصرف گذشته را دارند ولی به هرحال توجه به تاریخ مصرف نوارها ضروری است.

اندازه ‏ی دستگاه:

دستگاه‏های تست قندخون به شکلی طراحی شده ‏اند که حمل آن به راحتی انجام می‏گیرد و فضای زیادی را اشغال نمی‏کنند. با این حال دستگاه‏ هایی هم هستند که نسبت به دستگاه‏های دیگر جمع و جورتر می‏باشند.

نکاتی که قبل گرفتن قند خون باید به آنها توجه کرد

– حتما باید تاریخ مصرف نوار را نگاه کنیم 

– نباید انگشت را برای جمع شدن خون فشار داد، زیرا این کار قند خون را تغییر می دهد. به جای آن باید انگشتان را یکی دو دقیقه آویزان نگه داشت تا خون به آرامی در آنها جمع شود. 

– برای اندازه گیری قند خون اول باید دست ها را شست و خشک کرد، زیرا چربی پوست دست می تواند روی میزان قند خون اثر بگذارد. ولی لازم نیست پوست را با الکل ضدعفونی کنید 

– از وسط انگشت خون نگیرید، بلکه سوزن را باید به کناره ها وارد کرد.

– بیمار باید در ساعات و حالات مختلف قند خون را کنترل کند. 

به عنوان مثال صبح ناشتا، قبل از ناهار، قبل از شام و دو ساعت بعد از هر یک از وعده های غذایی و نیز قبل از خوابیدن و در ساعت سه بامداد می تواند قند را کنترل کند و به صورت چرخشی زمان چک قند در روزهای مختلف را تغییر دهد. 

– با خوردن غذاهای نشاسته ای، قند خون بالاتر می رود، در حالی که غذاهای پروتئینی کمتر قند را بالا می برند.خوردن غذاهای فیبردار نیز به دلیل کند کردن جریان حرکت غذا در روده ها، باعث کم شدن قند خون می شوند. 

– هر گونه فعالیت ورزشی قند خون را پایین می آورد. همین طور استرس، هیجان، ناراحتی و ترس باعث افزایش قند خون می شود. 

آموزش اندازه گیری قند خون

شما ممکن است از گلوکومترهایی ساخت شرکت های متفاوت استفاده کنید، اما اساس استفاده از تمامی آنها تقریباً مشابه می باشد در موقع استفاده به نکات زیر دقت کنید:

قبل از استفاده از گلوکومتر جدیدتان، دستورالعملهای استفاده از آن را که در بروشورهاي کارخانه درج شده، بخوانید

یا از راهنمای نمایندگی فروش بخواهید آن را برایتان توضیح دهد.

باتری دستگاه را بررسی کنید. در زمان شروع براي اولین بار بر روي باتري ممکن است چسب باشد که آن را جدا

کنید.

دو دکمه بر روی دستگاه قرار دارد که توسط آن می توانید روز، ماه و ساعت را تنظیم کنید.

به کدی که روی جعبه نوار اندازه گیری نوشته شده دقت کنید و دستگاه را با آن کد تنظیم کنید.

شما می توانید در هنگام خرید از فروشنده بخواهید تا موارد بالا را براي شما انجام دهد.

دستگاه را روشن و امتحان کنید

قلم لانست را یک بار تا آخر بکشید تا بتواند درون انگشت شلیک شود.

نوار اندازه گیری را درون دستگاه قرار دهید

قلم لانست را کنار انگشت خود بزنید، زیرا درد آن کمتر از نوك انگشتان است.

توجه داشته باشید که هر بار از یکی از انگشتان خود براي این منظور استفاده کنید.

قطره خون را روي نوار قرار دهید که درون خود دستگاه مکیده می شود.

پس از چند ثانیه قندخون شما بر روی دستگاه مشخص می شود.

اگر دستگاه علامت High یا Low را نشان داد به این معنی است که میزان قند خون شما خیلی بالاتر و یا پائین تر از مقدار تعریف شده برای دستگاه است که با توجه به دفترچه راهنمای دستگاه می توانید این میزان تعریف شده را مشخص کنید.

سپس نوار تست را دور بیندازید و سوزن درون قلم لانست را تعویض نمائید.

مقدار قند را در جدول اندازه گیری قندخون با ذکر ساعت و تاریخ یادداشت نمائید.

وینکل...
ما را در سایت وینکل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وینکل winkel بازدید : 271 تاريخ : چهارشنبه 19 شهريور 1399 ساعت: 23:38

معرفی انواع دستگاه های تصفیه هوا و اکسیژن ساز

آسم چیست:

آسم یک بیماری التهابی مزمن مجاری تنفسی است که بسیار هم رایج است و گاهی این بیماری به صورت عصبی بروز پیدا میکند. از ویژگی های اصلی این بیماری می توان به انسداد برگشت پذیر جریان هوا و اسپاسم برونش که از نشانه های ان خس خس و سرفه و تنگی نفس است اشاره کرد .اعتقاد بیشتر متخصصین در رابطه با این بیماری این است که آسم از ترکیبی از عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی ایجاد می شود . در رابطه با درمان این بیماری می توان با اجتناب از حساسیت زاها و آلرژن ها و محرک ها و با استفاده از کورتیکو استروئید های استنشاقی از بروز یکسری از علائم جلوگیری کرد و اگر علائم آسم در اثر استفاده از آن کاهش پیدا نکرد میتوان آگونیست های طولانی اثر بتا یا آنتاگونیست لکوترین را نیز علاوه بر کورکیتواستروئید ها استفاده نمود .

شیوع آسم از دهه 1970 به طور قابل توجهی افزایش یافته و در طی پژوهش هایی که به عمل آمده است در سال 2011 تعداد 235 تا 300 میلیون نفر در سطح جهان به این بیماری دچار بوده اند که این بیماری حدود 250000 مورد مرگ و میر راسبب شده است، که میتوان گفت رقم قابل ملاحظه ای است که نشانگر آن است که به این بیماری و روش های درمان آن و آگاهی بخشی رد رابطه با این مفاهیم باید بیشتر پرداخته شود.

علائم بیماری آسم:

از مشخصه های اصلی آسم می توان به بروز مکرر خس خس سینه و تنگی نفس مداوم و تنگی قفسه سینه و سرفه های شدید مداوم نام برد، ممکن است در اثر سرفه های شدید از ریه خلط تولید شود اما بالا آوردن آن ها برای بسیاری از بیماران اغلب بسیار دشوار است .این علائم معمولادر شب ها و در صبح زود و یا در هنگام فعالیت های بدنی مثل ورزش کردن و یا در مواجهه با هوای سرد بیشتر خود را نشان می دهند.

آسم معمولا در اثر ترکیبی از تعاملات پیچیده محیطی و همچنین ژنتیکی ایجاد می شود، که این عوامل هم شدت این بیماری و هم نحوه پاسخ آن به درمان اینبیماری را تحت تاثیر قرار میدهند. به اعتقاد بسیاری از پژوهشگران و متخصصین تغییر اپی ژنتیک یعنی عوامل ارثی و نه عوامل مربوط به توالی DNA با عث افزایش اخیر میزان آسم و تغییر محیط زیست شده است.

بسیاری از عوامل محیطی می توانند بیماری آسم را تشدید کنند مثل:آلرژی زاها،آلودگی هوا،مواد شیمیایی زیست محیطی و سیگار کشیدن یک زن باردار در دوران حاملگی و حتی پس از زایمان که می تواند احتمال مبتلا شدن فرزندش به این بیماری را بسیار بالا ببرد،

همان طور که گفته شد آسم با قرار گرفتن در معرض آلرژی زاها میتواند بیشتر خود را نشان دهد ، آلرژی زاهای شایع فضاهای داخلی عبارتند از : کنه گرد و غبار، سوسک، شوره بدن حیوانات و کپک

در طی ده های گذشته که با افزایش بیماری آسم مواجه بوده ایم تلاش ها برای کاهش کنه گرد و غبار بی نتیجه بوده است .

برخی عفونت های تنفسی ویروسی ممکن است خطر ایجاد آسم را درهنگام ابتلا در سنین پایین افزایش دهند، نظیر:ویروس سنسیشیال تنفسی وراینوویروس . با این حال برخی متخصصین بر این باورند که برخی عفونت های دیگر ممکن است خطر ابتلا را کاهش دهند.

سابقه خانوادگی فرد و ژنتیک افراد یکی از عوامل خطر آفرین جهت آسم است زیرا ژن های مختلفی در آن دخیل هستند. به عنوان مثال اگر یکی از افراد دوقلوی همسان به بیماری آسم دچار شود احتمال ابتلای بیماری در فرد دیگر حدود 25 در صد است.

معرفی انواع دستگاه های تصفیه هوا و اکسیژن ساز

روش های درمان بیماری آسم در منزل:

یکی از موثر ترین راه ها برای از بین بردن علائم بیماری آسم که با سرفه های شدیدی همراه است در منزل و با کم ترین هزینه ها می توان به استفاده از نبولایزر و دستگاه های بخور اشاره کرد که علاوه بر کم کردن عوامل آلرژیک از محیط آرامشی را برای دستگاه تنفسی فرد به همراه می آورد

استفاده از دستگاه نبولایزر :

وسیله ای است برای رساندن دارو به قسمت های مختلف دستگاه تنفس که در اثر بیماریهایی مانند برونشیت و آسم آسیب دیده است ، همچنین به دلیل سریع بودن تاثیر دارو در قسمت های مختلف بسیار مورد توجه علم پزشکی قرار گرفته است و متخصصان زیادی استفاده از این دستگاه را به بیمار های توصیه میکنن. همچنین با توجه به داروی مصرفی باعث بهبود تهویه،افزایش عملکرد ماهیچه های تنفسی،بهبود استقامت فعالیت های عمومی، جلوگیری از تجمع ترشحات ریوی،بهبود سرفه،پیشگیری از آتلکتازی، کاهش چسبندگی کمک به بازگشت خون، کاهش درد و کاهش اسپاسم میشود ولی روش های دیگر استفاده از دارو مانند خوراکی و تزریقی برای مشکلات دستگاه تنفس کمتر موثر و مورد استفاده می باشند.

نبولایزر نام دستگاهی است که در بهبود بیماری های دستگاه تنفس و همچنین سرماخوردگی ،آسم و برونشیت کاربرد دارد.

این دستگاه، دارو را با استفاده از هوا و ذرات بسیار ریز آب به ریه های بیمار می رساند.

در واقع بیمار با استفاده از این دستگاه، دارو را استنشاق می کند و اجازه نمی دهد که دارو به سایر نقاط و بافت های بدن وارد شود. مثلا در بیماران مبتلا به برونشیت ممکن است تزریق یک دارو، تاثیر زیادی بر روی بیماری نداشته باشد اما این دستگاه می تواند دارو را مستقیما به دستگاه تنفس برساند که این موضوع در درمان این بیماری بسیار مهم و حیاتی است.

یکی دیگر از کاربردهای این دستگاه، مرطوب کردن هوای تنفسی بیمار یا کودک است.

بیماران تنفسی به دلیل ناتوان بودن ریه هایشان، قادر به تحمل محیط های خشک نیستند و ممکن است کارایی ریه ها در چنین محیط هایی به شدت تحت تاثیر قرار گیرد. اما با استفاده از این دستگاه می‌توان هوای اتاق بیمار را مرطوب و مطلوب نگه داشت.

مشخصات دستگاه

در دو اندازه کوچک و قابل حمل، و بزرگ که قابلیت اتصال به پریز برق را دارد طراحی شده است.

هر دو مدل یک پایه دارند که یک کمپرسور هوا را نگه می‎دارد، یک محفظه کوچک برای داروی محلول و یک لوله که کمپرسور هوا را به محفظه هوا وصل می‎کند. بالای محفظه دارو یک دهان‎گیر یا ماسک است که برای فرو دادن ذرات ریز به داخل سیستم تنفسی می‎توان از آن استفاده کرد.

انواع

۱- نبولایزر پنوماتیک

در مدل پنوماتیک، فشار هوا توسط یک پمپ، آب را به ذرات بسیار ریز تبدیل می کند. این ذرات ریز که ترکیبی از اکسیژن و آب بوده با فشار زیاد از بالای یک لوله بسیار باریک عبور می کنند. در این حالت محلول دارو از لوله بالا آمده و از قسمت انتهایی نبولایز شده و به بیمار می رسد.

معرفی انواع دستگاه های تصفیه هوا و اکسیژن ساز

۲- نبولایزر مش کپ

این مدل که از نوع دستگاه کوچک قابل حمل هستند، به جای فناوری ذکر شده در نوع پنوماتیک، از یک صفحه با سوراخ های بسیار ریز و میکروسکوپی برای نبولایز کردن دارو استفاده می کنند. این دستگاه ها به دلیل نداشتن مخزن و کارکرد آسان با باتری، بسیار مورد توجه بوده و در هر حالتی همراه بیمار هستند و استفاده از آن محدود به زمان و مکان خاصی نیست.

معرفی انواع دستگاه های تصفیه هوا و اکسیژن ساز

۳- نبولایزر اولتراسونیک

در شرایطی که دارو باید بر روی  قسمت های خاصی مانند آلوئول ها اثر گذار باشد، لازم است که ذرات دارو تا حدود نیم تا دو میکرون کوچک شود.

کوچک شدن ذرات دارو به نوع دارو و جایگاه اثر آن بستگی داشته که از تکنولوژی اولتراسونیک برای نبولایز استفاده می شود.

معرفی انواع دستگاه های تصفیه هوا و اکسیژن ساز

اصول کلی در مورد نحوه استفاده:

  • کمپرسور را روی یک سطح صاف بگذارید به نحوی که با خیال راحت بتوانید آن را بدون مشکل به برق بزنید.
  • بررسی کنید تا تمامی بخش‎های دستگاه تمیز باشد.
  • قبل از آماده کردن دارو دست‎های خود را بشویید.
  • اگر داروی شما از قبل ترکیب شده است، آن را داخل محفظه قرار دهید. اگر باید آن را ترکیب (میکس) کنید، به مقدار صحیح دارو را اندازه بگیرید و سپس آن را داخل محفظه بگذارید.
  • لوله را به کمپرسور و محفظه محلول دارو وصل کنید.
  • دها‎ن‎گیر یا ماسک را وصل کنید.
  • دستگاه را روشن کنید و ببینید آیا محلول به ذرات ریز تبدیل می‎شود یا خیر.
  • دهان‎گیر را روی دهان خود بگذارید و دهان خود را ببندید یا ماسک را روی بینی و دهان خود به نحوی بگذارید که همه جا را بپوشاند.
  • به آهستگی دم و بازدم را انجام دهید تا زمانی که دارو تمام شود. ممکن است تا حداکثر ۱۵ دقیقه مجبور به انجام این کار باشید.
  • در تمام طول مدت درمان محفظه دارو را راست نگه دارید.

طرز کار نوبلایزر

هوای فشرده شده از بین لوله عبور می‎کند و محلول مایع را به ذرات ریز (غبار) تبدیل می‎کند.

به دنبال حمله آسم یا عفونت مجرای تنفسی، تنفس ذرات ریز می‎تواند به نسبت اسپری یک افشانه تنفسی جیبی ساده‎تر باشد.

زمانی که مسیر مجرای تنفسی شما تنگ می‎شود، به عنوان مثال در طول حمله آسم، نمی‎توانید نفس عمیق بکشید. به همین دلیل، این دستگاه به شکل موثرتری می‎تواند به نسبت یک افشانه که باید برای استفاده از آن یک نفس عمیق بکشید، دارو را به دستگاه تنفسی برساند.

دستگاه می‎توانند برای روش‎های درمانی رساندن داروی آسم در مدت کوتاه (نجات فرد از حمله آسم) یا طولانی مدت (جلوگیری از حملات مزمن) استفاده شوند. همچنین در یک جلسه درمانی می‎توان بیشتر از یک دارو استفاده کرد. نمونه داروهایی مصرفی عبارتند از:

  • آلبوترول
  • ایپاتروپیوم
  • بودزوناید
  • فورمترول

دکتر شما براساس نیازهای فردی که دارید مشخص خواهد کرد که باید چه داروهایی استفاده کنید. نوع و دوز دارو توسط دکترتان تجویز خواهد شد.

ممکن است به شما یک محفظه دارو از پیش ترکیب شده داده شود که می‎توانید آن را باز کنید و در دستگاه بگذارید یا ممکن است مجبور شوید قبل از هر مرتبه استفاده محلول را خودتان ترکیب کنید.

استفاده از دستگاه بخور سرد :

دستگاه بخور سرد به طور ویژه و کاربردی برای کاهش اثرات ناخوشایند ناشی از هوای خشک بالاخص برای بیماران آسمی یا برونشیتی استفاده و کاربرد دارد همچنین رطوبت هوا می تواند برای درمان خشکی پوست ،احتقاق و خشکی بینیف التهاب گلو و خشکی لب ها مفید باشد لازم به ذکر است در بسیاری از مواردی که افراد به سرماخوردگی و آنفولانزاهای خفیف و یا شدیدی دچار می شوند استفاده از دستگاه بخور هوای سرد که رطوبت را به خوبی به قسمت های مختلف دستگاه تنفسی می رسانداستفاده از این دستگاه برای آن ها  بسیار مفید است .بخور سرد باعث پراکندگی بخار در خانه می شود و می تواند به کاهش ناراحتی کودک کمک کند، با این وجود به کارگیری و استفادهی بیش از اندازه از این رطوبت ساز ها می تواند به طور بالقوه مشکلات تنفسی را افزایش دهد پس بسیار مهم است که چگونه و در چه زمان هایی و تا چه اندازه از این دستگاه استفاده شود.

دستگاه بخور سرد برای محیط های بزرگ مناسب است. این دستگاه می تواند تمام فضای خانه را مرطوب کند. علاوه بر این، چون آب را حرارت نمی دهد، مصرف برق کمتری دارد. همچنین در خانه هایی که کودک حضور دارد، دستگاه بخور سرد ایمن تر است.

نقطه ضعف دستگاه بخور سرد این است که ممکن است ایجاد صدا کند؛ زیرا این دستگاه برای تولید بخار از فن استفاده می کند. همچنین هوای محیط ممکن است کمی خنک تر از حالت عادی شود.

در صورت استفاده از دستگاه بخور سرد، باید همواره آن را تمیز نگه دارید تا عامل تولید باکتری، قارچ و کپک نشود. خالی کردن دستگاه از آب و خشک کردن آن در زمانی که به آن نیازی ندارید، بهترین راه جلوگیری از ایجاد باکتری و قارچ است.

از معایب دستگاه بخور سرد این است که آب سرد محل مناسبی برای تکثیر قارچ ها و باکتری هاست. لذا توصیه می شود مخزن آن هر روز با آب و صابون شسته شود. در ضمن مواد معدنی موجود در آب نیز به صورت گرد و غبار در هوا پراکنده می‌شود و به همین دلیل باید مخزن بخور، با آب مقطر پر شود.

معرفی انواع دستگاه های تصفیه هوا و اکسیژن ساز

دستگاه بخور گرم

دستگاه بخور گرم دارای یک المنت داخلی است که آب را می جوشاند و بخار ناشی از آن را در محیط پخش می کند. این نوع دستگاه بخور به علت استفاده از دمای بالا برای سلامتی مناسب تر است زیرا باعث از بین بردن باکتری و کپک می شود و آن را به هوا منتقل نمی کند. عدم وجود فن در ساختار دستگاه بخور گرم باعث می شود که کاملا بی صدا عمل کند.

دستگاه بخور گرم مناسب برای فضاهای بزرگ نیست و برای اتاق خواب یا اتاق کار استفاده می شود. همچنین به علت گرم کردن آب مصرف برق بالاتری دارد و رسوبات آب در آن ته نشین می شوند. در صورت امکان استفاده از آب مقطر باعث می شود رسوب کمتری در دستگاه جمع شود.

از جمله معایب دستگاه بخور گرم این است که به دلیل وجود المنت های حرارتی مصرف برق آن بیشتر از دستگاه بخور سرد است. همچنین تمیز کردن مواد معدنی که با تبخیر آب در مخزن رسوب می کنند سخت است.

دستگاه بخور گرم در زمستان های سرد گرمای ملایم و مطبوعی به فضا می بخشد.

معرفی انواع دستگاه های تصفیه هوا و اکسیژن ساز

دستگاه بخور سرد و گرم

دستگاه بخور سرد و گرم هر دو بخور سرد و گرم را دارد و به شما اجازه می دهد که در شرایط مختلف هر کدام از آن ها را انتخاب کنید. برای مثال می توانید در فصل های سرد از بخور گرم و در فصل های گرم از بخور سرد استفاده کنید.

برای خرید دستگاه بخور ابتدا باید شرایط و نیاز خود را در نظر بگیرید و با توجه به نکاتی که گفته شد، دستگاه بخور مناسب خود را خریداری کنید.

از دستگاه های بخور گرم که در تسکین گرفتگی بینی، عفونت های مجاری تنفسی، کاهش شدت درد و سرفه های خشک مفید هستند، معمولاً در هوای سرد استفاده می شود.

امکان افزودن مواد ضدعفونی کننده گیاهی و خوشبوکننده به بسیاری از آنها وجود دارد.

این دستگاه ها معایبی هم دارند مثلا مصرف انرژی برق در آنها بالاست و احتمال سوختگی با بخار داغ یا آب داخل مخزن وجود دارد اما دستگاه بخور سرد که کم صداتر از نوع گرم عمل می کند.

و مصرف انرژی برق در آن کمتر است، معمولاً در فصل تابستان استفاده می شود.

از آنجا که بخار آن سرد است، خطر سوختگی (به خصوص برای خردسالان) ایجاد نمی کند.

از ویژگی های مثبت دستگاه بخور سرد، حذف باکتری ها و ویروس ها (سرماخوردگی و…)، تامین رطوبت محیط بدون افزایش دما، کاهش استرس، احساس طراوت و شادابی و حسیاست نداشتن به نوسانات برق هستند.

معرفی انواع دستگاه های تصفیه هوا و اکسیژن ساز
وینکل...
ما را در سایت وینکل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وینکل winkel بازدید : 201 تاريخ : چهارشنبه 19 شهريور 1399 ساعت: 21:37

سونوگرافی چیست؟ انواع روش های سونوگرافی

مکانیسم سونوگرافی چیست؟

امواج مورد استفاده در سونوگرافی از جنس امواج صوتی و در واقع صدا هستند که ضرری برای بدن ندارد. اینها امواج فراصوتی هستند.

جنس آنها دقیقا مانند صدا است ولی به علت بالا بودن فرکانس یا بسامد آنها قابل شنیدن به توسط گوش انسان نیستند. با این حال خواص صوت و صدا را دارند یعنی در برخورد با موانع منعکس میشوند.

سونوگرافی روش تصویر برداری دردناکی نیست و در حین انجام آن بیمار ناراحتی احساس نمیکند.

برای انجام سونوگرافی، به توسط یک وسیله خاص که پزشک سونولوژیست ( متخصص تصویربرداری که سونوگرافی میکند) روی اندام شما قرار میدهد امواج صوتی با فرکانس بالا که برای گوش انسان قابل شنیدن نیستند به درون بدن تابانده میشوند.

این امواج بعد از برخورد به بافت های مختلف بدن بازتابیده شده و امواج بازتابش شده به توسط همان دستگاه مجددا دریافت میشود.

درون بدن انسان از بافت های مختلفی درست شده که توانایی آنها در بازتابش امواج صوتی متفاوت است. بعضی از آنها امواج صوتی را بهتر و بعضی کمتر منعکس میکنند.

پس شکل و ساختار بازتابش امواج صوتی در سونوگرافی تابعی از شکل و مواد تشکیل دهنده بافت های درونی بدن است که مورد تابش قرار گرفته است.

امواج بازتابیده شده از بدن به توسط یک کامپیوتر تجزیه و تحلیل شده و به تصویر تبدیل میشود. پزشک متخصص تصویربرداری این تصاویر را بر روی مانیتور دستگاه دیده و ممکن است بعضی از آنها را چاپ کند.

در سونوگرافی، بیشتر بافت های نرم اندام دیده شده و بررسی میشوند. پس سونوگرافی وسیله مناسبی برای تشخیص مشکلات استخوان نیست ولی با آن میتوان بعضی مشکلات عضلات، رباط ها، تاندون ها و بسیاری بافت های دیگر را بررسی کرد.

سونوگرافی ممکن است بصورت دو بعدی و یا سه بعدی باشد. همچنین میتوان تصویر سونوگرافی اندام را در حال حرکت و فعالیت دید. سونوگرافی قلب را اکوکاردیوگرافی مینامند.

نوع خاصی از سونوگرافی به نام سونوگرافی داپلر Doppler Sonography وجود دارد. این روش تصویربرداری براساس پدیده داپلر کار میکند و هدف از انجام آن بررسی میزان و سرعت جریان خون در وریدها و شریان های بدن است. در ارتوپدی از این روش بیشتر برای بررسی احتمال لخته شدن خون در وریدهای عمقی ساق DVT استفاده میشود.

سونوگرافی چگونه انجام میشود؟

برای انجام سونوگرافی بیمار بر روی تخت دراز كشیده و پزشك متخصص سونولژیست ژل خاصی را بر روی پوست بیمار در محل مورد بررسی قرار میدهد.

سپس یك دستگاه كوچك را كه با سیمی به دستگاه مركزی سونوگرافی متصل است بر روی پوست قرار میدهد. ژل گفته شده اجازه میدهد كه امواج فراصوتی راحت تر و به شكل یكنواخت تری به درون بدن نفوذ كنند.

پزشك دستگاه را بر روی پوست حركت میدهد تا قسمت های مختلف درون بدن را از زوایای مختلف ببیند. این تصاویر بر روی مانیتور مركزی دستگاه دیده میشوند.

انواع سونوگرافی : 

سونوگرافی بیرونی :

برای مثال زمانی که پزشک می خواهد قلب بیمار و یا جنین در رحم را معاینه کند، مورد استفاده  قرار می گیرد. سونوگرافیست ژل سونوگرافی را بر روی پوست بیمار قرار می دهد و سپس مبدل را بر روی قسمتی از بدن که نیاز به معاینه دارد، حرکت می کند.

سونوگرافی داخلی :

سونوگرافی داخلی زمانی که پزشک نیاز به داشتن یک نگاهی بهتر به غده ی پروستات ، تخمدان و  رحم دارد ، مورد استفاده قرار می گیرد. در این حالت پروب در داخل واژن (در زنان) و یا مقعد (در مردان) قرار می گیرد.

سونوگرافی اندوسکوپیک : 

معمولاً اندوسکوپ (وسیله ای برای مشاهده فضای داخلی ارگانهای بدن) را از طریق دهان وارد بدن مانند مری ، غدد لنفاوی قفسه سینه یا معده خواهد داشت. برای مشاهده ی بهتر یک لامپ انتهای اندوسکوپ قرار دارد. در این روش به بیماران قرص های آرام بخش یا ضد درد داده می شود.

سونوگرافی شکم و دستگاه گوارش : 

حفره شکم جدای از دستگاه ادراری و تولید مثل احاطه کننده از دستگاه های گوناگونی از جمله دستگاه گوارش،کبد، کیسه صفرا، طحال و لوزالمعده و پانکراس می باشد. این اعضا به سه گروه تو خالی مملو از گاز و هوا و اعضا توپر مانند کبد، طحال و اعضا توخالی دارای مایعات همچون مثانه ،کیسه صفرا تقسیم می شوند .

سونوگرافی اکثر مواقع جهت بررسی اعضا توپر و توخالی دارای مایع به کار می رود و در این بین اساسی ترین کاربرد در تشخیص بیماری های کیسه صفرا می باشد . هوا یا گاز داخل اعضاء تو خالی همچون معده با منعکس امواج صوتی مزاحم از انجام سونوگرافی جلوگیری می کند. لذا درون معده و روده را نمی توان در موقعیت عادی مشاهده کرد اما در بعضی از بیماری ها با انجام مانورهای خاص می توان تا جدار معده و روده ها را بررسی کرد .

همراه با سونوگرافی می توان ورم کیسه صفرا را به علت جمع شدن و غلیظ شدن صفرا به دلیل سنگ ها و تومورها تشخیص داد و نیز از این روش جهت بررسی کیست های عفونی همچون کیست های هیداتیک، کیست های مادرزادی، آبسه های عفونی و میکروبی کبد ، تومورهای کبد و طحال همچنین استفاده می شود .

سونوگرافی چیست؟ انواع روش های سونوگرافی

سونوگرافی های دوران بارداری:

معمولاً خانم های بارداری كه دوره حاملگی بدون مشکلی را سپری می کنند، تا پایان این دوره چهار سونوگرافی انجام می دهند.

بار اول در ابتدای بارداری، بار دوم در هفته ۱۲، بار سوم از هفته 16 به بعد و بار چهارم در هفته ۳۲.

در صورتی که مشکلی در سونوگرافی ها دیده شود یا خانم باردار مبتلا به فشار خون یا دیابت یا بیماری های دیگر باشد یا احتمال کوچک بودن جنین داده شود و یا بارداری چندقلو باشد، لازم است تعداد سونوگرافی ها بیشتر شود؛ كه معمولاً احتمال تکرار سونوگرافی در اين موارد، اكثراً در اواخر بارداری و نزدیک به پایان بارداری (بین ۲۸ تا ۳۶ هفتگی) به فاصله ۲ تا ۳ هفته مي باشد.

سونوگرافی چیست؟ انواع روش های سونوگرافی

سونوگرافی قلب و عروق :

استفاده در اکوکاردیوگرافی ، که همچنین سونوگرافی قلب هم شناخته می شود. برش دو بعدی از قلب به تصویر کشیده می شود. ابزارهای مدرن تصویر سه بعدی نیز تولید می کنند.

همچنین در ایجاد تصاویر از سیستم قلبی و عروقی ، اکوکاردیوگرام ها سرعت جریان خون و بافت قلب در نقاط خاص را با استفاده از پالس ها یا امواج پیوسته سونوگرافی داپلر ارزیابی می کنند.

متخصصان بهداشت و درمان عملکرد و وضعیت مناطق دریچه قلب، ناهنجاری های بین سمت چپ و راست قلب ، نارسایی دریچه (نشت خون از دریچه) ، همچنین درست کار کردن پمپ های قلب برای خارج کردن خون را بهتر ارزیابی می کنند.

سونوگرافی چیست؟ انواع روش های سونوگرافی

سونوگرافی بیضه ها:

بیضه ها که اعضاء اصلی تولید مثل در مردان به حساب می آیند نیز ممکن است بنا به دلایلی متعددی تحت سونوگرافی قرار گیرند. از جمله این موارد میتوان به واریکوسل (گشادی و اتساع سیاهرگهای بیضه)، هیدروسل (آب آوردن کیسه بیضه) و بیضه های پایین نیامده (بیضه هایی که پایین نیامده یا به داخل کانال کشاله ران و شکم کشیده شده اند)، ضربه های وارده به بیضه و پیچش بیضه ها و … اشاره نمود. معمولاً در حین بررسی سونوگرافی واریکوسل از بیمار خواسته میشود تا نفس عمیق کشیده و آن را در سینه حبس کند تا وریدهای بیضه برجسته تر شده و راحتتر تحت بررسی قرار گیرند. به علاوه بیضه ها و کیسه بیضه در حالت ایستاده نیز تحت بررسی قرار میگیرند.

سونوگرافی دستگاه ادراری :

دستگاه ادراری در هر دو جنس از دو کلیه ، دو میزنای (حالب) ، مثانه و پیشابراه تشکیل شده است . اصولاً تمامی بخشهای دستگاه ادراری با سونوگرافی قابل بررسی است  ، اما حالب طبیعی معمولا به جهت آنکه قطر بسیار کمی داشته و دو جدار آن به صورت مجازی روی هم خوابیده اند ، در سونوگرافی دیده نمی شوند. سونوگرافی کاربردهای متعددی در بررسی دستگاه ادراری دارد که از آن جمله می توان به بزرگ شدن کلیه ها به علت پس زدن ادرار ناشی از انسداد با سنگ یا دیگر توده ها ، بررسی تومورها ، کیست ها و آبسه های کلیه ، بررسی اندازه کلیه در بیمارانی که ‍پیوند کلیه شده اند ، ارزیابی پروستات و مثانه و … اشاره نمود .

برای بررسی مثانه و مجاورات آن باید مثانه پر باشد . اما مثانه لبریز از ادرار ( به شدت پر ) به علت پس زدن ادرار به حالب ها و سیستم جمع کننده ادرار و لگنچه های کلیه ممکن است منجر به تشخیص اشتباه شود.

توجه : گاهی لازم است که مثانه در دو حالت پر و پس از تخلیه ( مثلاً برای بررسی بزرگی پروستات ) مورد سونوگرافی قرار گیرد .

سونوگرافی چیست؟ انواع روش های سونوگرافی

سونوگرافی ارتوپدی:

سونوگرافی در ارزیابی بافت های نرم اندام ها و قسمت های غضروفی همچنین کاربرد دارد . با این سونوگرافی می توان بیماری های ذیل را تشخیص داد :

مفصل ران به صورت مادرزادی در رفته باشد.

تاندون پشت پا پاره شده باشد.

عضلات چرخاننده شانه پاره شده باشند .

عضلات درونی دچار خونریزی شده باشند.

تومورها و کیست های بافت های نرم.

منیسک های زانو.

سونوگرافی چیست؟ انواع روش های سونوگرافی

سونوگرافی سینه : 

سرطان پستان شایع ترین سرطان میان زنان جهان است . داشتن یا نداشتن عوامل خطرساز نشانه قطعی سرطان پستان در آینده نیست. حدود یازده تا دوازده درصد احتمال ابتلا به سرطان پستان در زنان وجود دارد . افرادی که مشکوک به سرطان سینه هستند می توانند در مرحله اول با کمک سونوگرافی سینه انواع توده های موجود در سینه را بررسی کنند . بیوپسی پستان یکی دیگر از اقدامات لازم در زمان سرطان سینه است که سونوگرافی در انجام آن نقش بسیار مهی را ایفا می کند .

سونوگرافی چیست؟ انواع روش های سونوگرافی

سونوگرافی چشم :

با استفاده از سونوگرافی میتوان اطلاعات با ارزشی از کره چشم و فضای پشت چشم و محتویات آن به دست آورد.

برای سونوگرافی چشم از دو روش:

۱) سونوگرافی از روی پلک

۲) سونوگرافی مستقیم از روی سطح قرنیه استفاده میشود. با سونوگرافی چشم میتوان به بررسی قطر چشم، وجود تومورهای داخل چشمی و پشت کره چشم، وضعیت عروقی چشم و… دست یافت.

ـ خانمها باید قبل از انجام این سونوگرافی از استفاده از هرگونه مواد آرایشی صورت و خصوصاً پلکها بپرهیزند.

ـ قبل از انجام آزمون، لنزهای تماسی را از چشم خود خارج نمائید.

ـ در حین آزمایش حتی المقدور از پلک زدن بپرهیزید

سونوگرافی چیست؟ انواع روش های سونوگرافی

سونوگرافی غده تیروئید :

غده تیروئید نیز مانند سایر غدد بدن می تواند دچار تومورهای توپر یا حفرات خالی ( کیست ) شود . معمولاً متخصص غدد مترشحه داخلی پس از معاینات اولیه و احیاناً انجام اسکن رادیو ایزتوپ ، سونوگرافی غده تیروئید را به دو منظور درخواست می کند :

تشخیص تومورهای توپر از کیست ها

تشخیص این مسئله که غده تیروئید فقط در گردن قرار دارد یا اینکه به داخل سینه و پشت جناغ کشیده شده است .

سونوگرافی چیست؟ انواع روش های سونوگرافی

سونوگرافی داپلر عروق : 

از سونوگرافی داپلر جهت بررسی جریان خون در داخل رگها استفاده می شود . خونی که به دستگاه نزدیک می شود و خونی که از ان دور می شود به ترتیب با رنگ های قرمز و آبی در صفحه نمایشگر قابل دیدن است . از این روش برای بررسی و تشخیص تنگی های عروقی ، جداسازی از تومورهای بدخیم از خوش خیم ، توده های کم خون از پرخون ، انسداد و گرفتگی عروق اندام در افراد سیگاری و …. استفاده می شود .

ترس و اضطراب بی مورد بیمار ممکن است اختلال مختصری در نتایج سونوگرافی داپلر ایجاد نماید. انجام سونوگرافی داپلر با صدای حرکت خون سرخرگی و سیاهرگی که گاهی شبیه صدای جیغ گریه است همراه می باشد . از این صداها هراس پیدا نکنید .

سونوگرافی چیست؟ انواع روش های سونوگرافی

سونوگرافی در بیماریهای زنان:

سونوگرافی ابزاری ارزشمند در تصویربرداری از رحم، تخمدانها و فضای لگن زنانه به حساب می آید. لوله های رحمی که وظیفه انتقال تخمکها را از تخمدانها به رحم بر عهده دارند به جهت آنکه بسیار باریک هستند، در حالت عادی و طبیعی در سونوگرافی دیده نمیشوند.

از جمله بیماریهای قابل بررسی توسط سونوگرافی میتوان به فیبروم و سایر توده های رحم، کیستهای طبیعی و غیرطبیعی تخمدانی که نیاز به پیگیری از طریق متخصص زنان و زایمان دارند، تومورهای تخمدان، عفونتهای لگن و بیماریهای سیستم ادراری اشاره نمود.

اکثراً در این موارد سونوگرافی از روی شکم انجام میشود ولی در برخی از موارد که تشخیص آن بر عهده متخصصین زنان یا پزشک معالج شما میباشد روش سونوگرافی داخل واژن مفیدتر و دقیقتر است. اگرچه سونوگرافی ارزش زیادی در تشخیص انواع سرطانهای رحم و تخمدان دارد اما تشخیص زودرس سرطانهای دستگاه تناسلی زنان خصوصاً سرطان دهانه رحم تنها با معاینه بالینی و انجام آزمایش سرطان دهانه رحم که نام دیگر آن پاپ اسمیر است امکانپذیر می باشد.

سونوگرافی چیست؟ انواع روش های سونوگرافی
وینکل...
ما را در سایت وینکل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وینکل winkel بازدید : 207 تاريخ : چهارشنبه 19 شهريور 1399 ساعت: 20:18

انواع روش های آندوسکوپی و علت انجام آزمایش آندوسکپی

آندوسکوپی چیست؟

آندوسکوپ یک لوله باریک و انعطاف‌پذیر با دوربینی بر یک سر آن است. این ابزار که از طریق برش جراحی یا از طریق دهان یا مقعد وارد بدن می‌شود،
آندوسکوپی برای بررسی بخش‌های مختلف بدن، از جمله مفاصل، ریه‌ها، مثانه، دستگاه گوارش و آپاندیس به کار می‌رود.

برخی از انواع آندوسکوپی نیاز به آمادگی‌های مخصوص مثلا پاک کردن معده یا روده دارد. ممکن است پزشک از شما بخواهد پیش از انجام عمل چیزی نخورید یا ننوشید، یا برای شما مسهل تجویز کند.

افرادی که تحت آندوسکوپی قرارمی‌گیرند معمولا با داروهای آرام‌بخش تسکین داده می‌شوند تا درد و ناراحتی‌شان به حداقل برسد.
آندوسکوپ، وسیله‌ای است که توسط آن می‌توان درون مری، معده و اثنی‌عشر را مشاهده نمود. آندوسکوپهای اولیه فقط از چند آینه و عدسی ساخته شده بودند اما از ۳۰ سال پیش، آنها جای خود را به دستگاههای حاوی فیبرنوری دادند که با استفاده از آنها، تصاویر بسیار واضح و روشنی از درون بدن بدست می‌آید.

آندوسکوپهای امروزی، بسیار پیشرفته بوده و بنابراین دارای قیمت زیادی هم می‌باشند. آنها دارای دوربین‌های ویدیویی نیز می‌باشند که تصاویر را می‌توان بطور مستقیم از یک مانیتور (تلویزیون) مشاهده نمود. این آندوسکوپها همچنین دارای لوله‌هایی برای ساکشن یا کشیدن مایع درون معده به خارج، فرستادن هوا به داخل معده و بادکردن آن و عبور دادن وسایل خاصی برای نمونه‌برداری (تکه‌برداری یا بیوپسی) نیز می‌باشند.
آزمایش آندوسکوپی، دقیق‌ترین و مفیدترین راه برای بررسی علل مختلف سوءهاضمه می‌باشد. این آزمایش، بهترین راه تشخیص زخم‌ها و سرطان معده بوده و همچنین برای تشخیص عفونت هلیکوباکترپیلوری بسیار مفید میباشد.
انجام آندوسکوپی فقط به چند دقیقه وقت نیاز دارد. از آنجایی که لازم است در هنگام آندوسکوپی، معده شما خالی باشد، اگر قرار است آندوسکوپی در صبح انجام شود، شما باید بعد از اینکه شب قبل از آن شام خوردید، دیگر هیچ چیزی تا هنگام آندوسکوپی نخورید و به صورت ناشتا باشید. اگر هم قرار است آندوسکوپی در بعدازظهر انجام شود، شما باید بعد از اینکه یک صبحانه سبک میل نمودید، دیگر هیچ چیزی تا هنگام آندوسکوپی نخورید.
برای انجام آندوسکوپی، شما باید راحت بوده و بر روی سمت چپ خود دراز بکشید. به گلوی شما یک اسپری بی‌حس کننده زده میشود تا چیزی احساس نکنید. همچنین یک قطعه کوچک محافظ در بین دندانهای شما قرار داده میشود. این کار باعث میشود که دندانهای شما آسیبی نبیند و نیز دندانهای شما هم به آندوسکوپ صدمه نزنند. وقتی که شما آماده بودید، پزشک، سر آندوسکوپ را روی زبان شما قرار داده و آن را به سمت گلو می‌برد و از شما می‌خواهد که آن را قورت دهید، با این کار، مری باز شده و آندوسکوپ داخل آن میشود و سپس به سمت پایین و معده می‌رود. در طی این مدت، یک پرستار دایماً مراقب شما خواهد بود و با یک ساکشن (مکننده بزاق شما را که در دهانتان جمع شده را بیرون می‌کشد (مانند وسیله‌ای که در دندانپزشکی وجود دارد). وقتی که سر آندوسکوپ وارد معده شد، از طریق یک لوله که در آندوسکوپ قرار دارد، معده باد میشود تا مشاهده داخل آن بهتر انجام شود. در صورت مشاهده موارد مشکوک، پزشک ممکن است اقدام به نمونه‌برداری (تکه‌برداری یا بیوپسی) نماید که این کار، کاملاً بدون درد می‌باشد. وقتی که کار پزشک تمام شد، آندوسکوپ به بیرون کشیده میشود.
در طی انجام آندوسکوپی، اشکالاتی که ممکن است برای شما ایجاد شوند عبارتند از: احساس فشار در گلو و گاهی اوقات احساس ناراحتی در شکم و آروغ زدن (به خاطر هوایی که به داخل معده فرستاده میشود). در هنگام داخل کردن نوک آندوسکوپ به سمت گلو، ممکن است شما یکی دوبار آروغ بزنید که این یک واکنش طبیعی میباشد.

انواع روش های آندوسکوپی و علت انجام آزمایش آندوسکپی
انواع روش های آندوسکوپی و علت انجام آزمایش آندوسکپی

مزایای استفاده از اندوسکوپی در پزشکی

 تغییر شکل غیر طبیعی بافت های بدن بسیار کم دیده می شود.

 بهبود بیمار در مدت زمان کوتاهی نسبت به Open Surgical Procedures صورت می گیرد.

 روش بسیار کم ضرر برای بیمار است و آسیب بسیار کمی متوجه بیمار است.

 اطلاعات تشخیصی حاصل بسیار ارزشمند است ؛ زیرا به ارائه شواهد روشن و مستقیمی می انجامد.

 امکان بیوپسی ، استفاده از الکترودهای مخصوص سوزاندن و بند آوردن خونریزی و یا وسایل خارج سازنده برای بیرون آوردن اجسام.

 انجام اندوسکوپی فقط به چند دقیقه وقت نیاز دارد.

ساختمان اندوسکوپ

ساختمان اکثر اندوسکوپ ها از یک یا چندین رشته فیبرنوری تشکیل می شود که درون لوله ای پلاستیکی قرار گرفته اند. در انتهای این لوله یک عدسی وجود دارد که امکان مشاهده بخش های مختلف را فراهم می کند. پس از وارد کردن این لوله به داخل یکی از محفظه های بدن ، اطلاعات و تصاویر داخلی به وسیله فیبر نوری از این عدسی داخلی به سمت عدسی دیگری که انتهای دیگر لوله قرار دارد ، فرستاده می شود. عدسی اخیر که عدسی خارجی است ، در انتهایی از لوله قرار دارد که در دست پزشک است. اطلاعات از طریق این عدسی به یک مانیتور یا صفحه تلویزیونی فرستاده می شود تا پزشک روی این صفحه ، تصاویر درون اعضا را ببیند.
با توجه به اینکه به طور طبیعی درون حفرات و اعضای داخلی بدن تاریک است و قابل مشاهده نیست ، در انتهای خارجی اندوسکوپ یک منبع نوری قوی کار گذاشته می شود تا با انتقال آن به داخل فضای داخلی ، اعضا را روشن کند و به این ترتیب امکان مشاهده ساختمان های داخلی را فراهم آورد.

انواع روش های آندوسکوپی و علت انجام آزمایش آندوسکپی
انواع روش های آندوسکوپی و علت انجام آزمایش آندوسکپی

انواع اندوسکوپ

به طور کلی دو دسته اندوسکوپ وجود دارد:

 اندوسکوپ های نرم یا انعطاف‌پذیر
برای اکثر مقاصد تشخیصی از این نوع اندوسکوپ ها استفاده می شود. این اندوسکوپ ها که لوله های باریکتری نسبت به انواع سخت دارند ، به میزان بیشتری در اعضای بدن وارد می شوند ، طول بیشتری دارند و با توجه به انعطاف‌پذیری و قطر کمتر ، آسیب کمتری به اعضا وارد می کنند و به طور کلی پزشک و بیمار هر دو راحتترند. متداول ترین آن ها گاستروسکوپ است.

 اندوسکوپ های سخت یا ریجید
معمولا ضخیمتر هستند و کمتر مورد استفاده قرار می گیرند اما به هر حال گاهی مزایایی دارند که در اندوسکوپ های نرم وجود ندارد. مثلا نمونه برداری و اقدامات درمانی با اندوسکوپ های سخت معمولا راحتتر انجام می شود. یکی از موارد کاربرد آن در لاپاروسکوپی است.

انواع روش های اندوسکوپی
امروزه اندوسکوپ های مختلفی طراحی شده اند که هر یک از آنها برای بررسی و مشاهده قسمت خاصی از بدن به کار می روند.

  برونکوسکوپ اندوسکوپ هایی که از دهان وارد می شوند و به نای می رسند تا مجاری هوایی را بررسی کنند.

انواع روش های آندوسکوپی و علت انجام آزمایش آندوسکپی

 نازوفارینگوسکوپ اندوسکوپ هایی که می توانند از راه بینی وارد شوند ، به داخل سینوس ها بروند و بخش های مختلف سینوس ها را بررسی کنند.

انواع روش های آندوسکوپی و علت انجام آزمایش آندوسکپی

 سیستوسکوپ اندوسکوپ هایی که از راه مجرای ادرار وارد می شوند و مثانه را مورد بررسی قرار می دهند.

انواع روش های آندوسکوپی و علت انجام آزمایش آندوسکپی

 کولونوسکوپ اندوسکوپ هایی که از مقعد وارد می شوند و بخش های مختلف روده بزرگ را قابل مشاهده می کنند.

انواع روش های آندوسکوپی و علت انجام آزمایش آندوسکپی

 رکتوسکوپ انواع کوتاه‌تر کولونوسکوپ که فقط بخش انتهایی روده بزرگ که رکتوم نام دارد را بررسی می کنند.

انواع روش های آندوسکوپی و علت انجام آزمایش آندوسکپی

 آرتروسکوپ اندوسکوپ هایی که داخل مفاصل را مورد مشاهده قرار می دهد. در این موارد اندوسکوپ را از طریق پوست به داخل مفصل می رسانند تا بتوانند فضای داخل مفصل را ببینند.

انواع روش های آندوسکوپی و علت انجام آزمایش آندوسکپی

 هیستروسکوپ اندوسکوپ هایی هم برای مشاهده داخل رحم و حتی داخل فضای شکم هم وجود دارد.

انواع روش های آندوسکوپی و علت انجام آزمایش آندوسکپی

 اپیدوروسکوپی اندوسکوپی اطراف نخاع که در این روش با استفاده از یک دستگاه اندوسکوپی مخصوص از طریق یک سوزن باریک وارد فضای داخل ستون فقرات کمری شده سپس با مشاهده مستقیم رشته های عصبی ، دیسک بین مهره ای ، سخت شامه (Dura) و بافت های اطراف اعصاب ، آسیب های احتمالی تشخیص داده شده و روش های درمانی در هر مورد و با استفاده از اندوسکوپی انجام می شود.

انواع روش های آندوسکوپی و علت انجام آزمایش آندوسکپی


برخی نکات مهم برای خرید دستگاه اندوسکوپی:

 کیفیت بالای تصاویر و رزولوشن بالا

 قابلیت عکس برداری و فیلم برداری به صورت نامحدود

 قابلیت اتصال به رایانه و خروجی ویدئو ، کابل انعطاف پذیر

 قیمت مناسب در مقایسه با کارکرد دستگاه

 قابلیت زاویه چرخش دوربین از هر طرف و انتخاب زوایای دید

 امکان مشاهده اطراف دوربین با استفاده از آینه های مخصوص

 میزان بزرگنمایی (زنده و ضبط شده)، نوع عدسی و لنز

 تصویر در تصویر و HD Freeze تصاویر

 Steady Image برای کاهش خستگی بینایی

 قطر خارجی

 کاربری آسان و آموزش

 مدت زمان گارانتی ، خدمات پس از فروش و زمان تحویل

 مشخصات ظاهری ، ابعاد و وزن دستگاه

 دارا بودن تأییدیه ها (مثل FDA یا نشان ها مثل CE یا استانداردهای لازم)

 منبع نوری برای مشاهده بهتر فضای داخلی اعضاء و لامپ اضطراری

 قدرت و طول عمر لامپ و منبع روشنایی

 تنظیم نور اتوماتیک

 داشتن گاستروسکوپ ، کولونوسکوپ و برونکوسکوپ به عنوان آپشن


ضدعفونی و شستشو دستگاه اندوسکوپی

در مورد شستشو و ضدعفونی دستگاه های اندوسکوپی لازم است به دستورالعمل های کارخانه سازنده در مورد تمیز کردن و ضدعفونی کردن مراجعه شود و بعد از هر بار استفاده ، تمیز کردن و ضدعفونی کامل برای پیشگیری از گسترش عفونت انجام گیرد. پرسنل اتاق اندوسکوپی نیز بایستی آموزش کافی در این مورد دیده باشند.
روش های دستی شستشو و ضدعفونی به دلیل افزایش خطر ابتلا به انواع بیماری های عفونی به هیچ وجه کافی نیستند. بعضی از مزایای روش های اتوماتیک شستشو و ضدعفونی سیستم های اندوسکوپی عبارتند از:

اطمینان از انجام کامل سیکل شستشو و ضدعفونی و جلوگیری از انتقال بیماری های عفونی

امکان شستشو و تزریق ماده ضدعفونی کننده در لوله های کار و بیوپسی که در روش دستی به خوبی انجام نمی شود.

اطمینان از صحت دوام و پایداری عمر ماده ضدعفونی کننده که با آلارم هوشمند سیستم اتوماتیک انجام می پذیرد.

کنترل کامل زمان غوطه وری در ماده ضدعفونی کننده

جلوگیری از نشت مواد مضر حاصل از تبخیر ماده ضدعفونی کننده در محیط و ایجاد بیماری های تنفسی برای پرسنل و بیمار

جلوگیری از آسیب های احتمالی به دستگاه اندوسکوپی در اثر عدم جابجایی دستگاه

امکان تست نشتی برای تیوب اندوسکوپ و کاهش هزینه های سنگین تعمیر اندوسکوپ

تقسیم بندی ابزار اندوسکوپی

این ابزار به لحظ نحوه کارکرد و نحوه ضدعفونی تقسیم بندی می شوند.

از لحاظ کارکرد:

 ابزار Critical: وارد بافت استریل نظیر سیستم عروقی یا فضای استریل بدن می شوند.

 ابزار Semi Critical: با مخاطات یا پوست غیرسالم تماس دارند.

 ابزار Non Critical: با پوست سالم تماس دارند.


از لحاظ نحوه ضد عفونی

یک بار مصرف (غیرقابل ضدعفونی و استریل مجدد): این ابزار معمولا دارای طراحی ساده بوده و از مواد اولیه بسیار ارزان تولید می شود که بیماران بتوانند از عهده پرداخت هزینه های آن برآیند. به دلیل نوع طراحی ، این گونه ابزارها قابل پاک شدن نیستند و لذا ضدعفونی کردن آنها عملا بی فایده و بی اثر است.

چند بار مصرف (قابل اتوکلاو و استریل شدن): این ابزار معمولا طراحی پیچیده تری داشته و از جنسی است که قابلیت استریل شدن و تحمل دمای بالای اتوکلاو را داشته باشد.

وینکل...
ما را در سایت وینکل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وینکل winkel بازدید : 265 تاريخ : چهارشنبه 19 شهريور 1399 ساعت: 19:12

معرفی انواع تب سنج (دماسنج) پزشکی

تب سنج جیوه ای

تب سنج جیوه ای پزشکی از یک لوله باریک از جنس شیشه ساخته شده است که یک سر این لوله به محفظه‌ای پر از جیوه متصل است. جیوه ماده ای است که با گرما منقبض و با سرما منبسط می‌شود. محیط خلا داخل لوله به جیوه جهت اندازه گیری دما امکان حرکت می‌دهد

مقایسه تب سنج جیوه ای پزشکی با جیوه ای معمولی

۱. تفاوت در گستره دما، دماسنج پزشکی از ۳۵ تا ۴۲ ولی دماسنج معمولی بیشتر است.

۲. تفاوت در دقت اندازه گیری. دقت دماسنج پزشکی ۰.۱ درجه ولی دماسنج معمولی ۱ درجه است.

۳. تفاوت در شکل: دماسنج پزشکی در نزدیک مخزن آن خمیدگی است ولی دماسنج معمولی خمیدگی ندارد.

۴. تفاوت درجنس: شیشه دماسنج پزشکی ذره بینی است ولی دماسنج معمولی این چنین نیست.

۵. تفاوت در ابعاد: میله دماسنج پزشکی باریکتر از دماسنج معمولی است.

نحوه کار

قبل از اندازه گرفتن دمای بدن، درجه تب اورال را به خوبی تکان بدهید. ابتدا به درجات آن نگاه کنید و محل قرار گیری خط جیوه را در ستون جیوه پیدا کنید. تا شاخص جیوه کمتر از ۳۷ درجه قرا بگیرد. از بیمار بخواهید دهان خود را باز کرده و زبانش را بالا بیاورد. زیر زبان یک پرده عمودی قرار دارد که زبان را به کف دهان متصل می کند. نو; درجه باید در انتهای زیر زبان و کنار این پرده قرار گیرد. سپس بیمار دهان را می‌بندد به طوری که حتی مقداری از لب ها هم باز نباشد.

حداقل ۳ دقیقه و تا ۵ دقیقه ترمومتر باید در دهان بماند و در این مدت بیمار صحبت نکند و دهان را باز ننماید. پس از این زمان درجه را بخوانید. برای بهتر دیدن نوک ستون جیوه باید تب سنج را آنقدر بچرخانید تا بخشی از شیشه که به شکل ذره بین در آمده است و ستون جیوه را واضح تر نمایش می دهد در مقابل قرار گیرد. در این حال خواندن درجه حرارت آسان تر است.

درجه دمای بدن در صورتی که تب داشته باشید

 

معرفی انواع تب سنج (دماسنج) پزشکی

تب سنج دیجیتالی

این وسیله برای سال اول تولد کودک بهترین نوع تب سنج است. استفاده از آن بسیار ساده و راحت بوده و میزان دقت بالایی نیز دارد و در اغلب موارد بسیار قابل اطمینان است. به دنبال مارک مشهور باشید و همیشه دو یا سه عدد در دسترس داشته باشید که باید یکی مخصوص مقعد باشد.

معمولا در تمامی مدل‌های این تب سنج‌ها، هشداردهنده وجود تب موجود است. ولی برای دریافت نتیجه صحیح تب‌سنج را در محل مورد نظر ۳ تا ۴ دقیقه نگه دارید.

دماسنج را روشن کرده و مطمئن شوید که عدد روی صفحه آن صفر است و عدد استفاده قبلی را نشان نمی‌دهد. دماسنج‌های دیجیتال معمولاً میله‌ای پلاستیکی و قابل‌انعطاف دارند که در نوک آن سنسور دما قرار گرفته است و در سر دیگر آن صفحه نمایشی خوانا وجود دارد.

اگر دماسنجتان از کاورهای قابل‌تعویض پلاستیکی استفاده می‌کند، دقت کنید که کاور موردنظر را براساس توصیه‌های تولیدکننده که در دفترچه راهنما قید شده است، تهیه کنید. به خاطر داشته باشید که بعد از هر بار استفاده کاور را دور بیندازید و دماسنج را براساس توصیه‌های دفترچه راهنما تمیز کنید.

چگونگی کار با تب سنج دیجیتالی

تب واکنش دفاعی بدن است و یکی از نشانه های بیماری به حساب می آید. به همین دلیل نیز متوجه شدن وجود تب، اهمیت زیادی دارد که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

تب چیست؟

تب به بالارفتن دمای بدن گفته می شود. این افزایش دما به دلیل واکنش سیستم ایمنی بدن است. این واکنش ممکن است بدلیل حضور عوامل عفونی مانند ویروس ها باشد.

به بالاتر رفتن سیستماتیک دمای بدن (نه فقط بالا رفتن دمای یک نقطه از بدن! بلکه افزایش دمای کل بدن) از میزان معمول، تب گفته می شود.

آیا تب خطرناک است؟

به طور کلی نمیتوان گفت که تب خطرناک است و باید سرکوب شود. اما در مواردی که این افزایش دمای بدن زیاد باشد، ممکن است موجب آسیب رسیدن به بدن یا حتی مرگ شود. پروتئین های بدن نسبت به دما حساس هستند و زمانی که دما از حد خاصی بالاتر برود، این پروتئین ها عملکرد خود را از دست داده و تخریب می شوند. به همین دلیل است که گاهی اوقات پزشک داروهایی برای فرد تجویز می کند تا تب وی کاهش یابد.

اما تشخیص این موضوع که تب چقدر خطرناک است و چه داروها یا راهکارهایی باید در برابر آن در نظر گرفته شود، بر عهده پزشک است.

تب سنج چیست؟

تب سنج وسیله ایست که برای اندازه گیری دمای بدن مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این وسیله برای افراد بیمار و کودکان لازم است.

کودکان بدلیل آسیبپذیری یبشتری که دارند، ممکن است تب با دمای بالا، برایشان خطرناک تر از افراد بزرگسال باشد.

راهنمای استفاده از تب سنج

تب سنج ها انواع مختلفی دارند که در این مقاله تنها به بررسی تب سنج دیجیتال خواهیم پرداخت.

در تب سنج های دیجیتال از مواد خطرناکی مانند جیوه استفاده نشده است و همین موضوع نیز آنها را برای استفاده بسیار ایده آل کرده است. همچنین این تب سنج ها نسبت به تب سنج های لیزری دقت بیشتری دارند. (تب سنج های لیزری دمای سطح پوست را اندازه گیری میکنند که از دمای مرکزی بدن پایین تر است.)

دمای معمول بدن بین 36-37 درجه سانتی گراد است. دمای بالاتر از 38 درجه سانتی گراد به عنوان تب شناخته می شود.

راهنمای استفاده از تب سنج دیجیتال

به طور کلی تب سنج های دیجیتالی به سه روش مورد استفاده قرار می گیرند:

  • مقعدی (رکتال)
  • دهانی (اورال)
  • زیر بغل (آگزیلاری)

روش مقعدی دقت بیشتری نسبت به دو روش دیگر دارد.

راهنمای استفاده از تب سنج دیجیتال به روش مقعدی

  1. تب سنج را با آب سرد و صابون بشویید.
  2. نوک آن را با وازلین آعشته فرمایید.
  3. آن را مقداری در مقعد فروکرده و برای 1 دقیقه نگه دارید. (بعضی از تب سنج ها خودشان یک بوق می زنند.)
  4. دمای روی مانیتور آن را بخوانید.
  5. قسمت های آلوده تب سنج را بشویید.

راهنمای استفاده از تب سنج دیجیتال به روش دهانی

  1. تب سنج را با آب سرد و صابون بشویید.
  2. آن را در زیر زبان قرار داده و دهان خود را ببندید.
  3. یک دقیقه صبر کنید. (در این مدت سعی کند تب سنج را ثابت نگه دارید.)
  4. تب سنج را در آورده و دمای روی آن را بخوانید.
  5. تب سنج را تمیز کنید.

راهنمای استفاده از تب سنج دیجیتال به روش زیر بغلی

*نکته: در این روش نباید تب سنج را از روی لباس استفاده کنید.

  1. تب سنج را با آب سرد و صابون بشویید.
  2. تب سنج را دقیقا زیر بغل خود قرار دهید و کتفتان رو ببندید. (بازویتان را به بدن بچسبانید)
  3. یک دقیقه صبر کنید.
  4. عدد روی تب سنج را بخوانید.
  5. تب سنج را تمیز کنید.

استفاده از روش دهانی برای بزرگسالان راحتتر است. استفاده از روش مقعدی یا زیر بغل، برای کودکان مناسبتر است. (هرچند که روش مقعدی دقت بیشتری دارد.)


معرفی انواع تب سنج (دماسنج) پزشکی

تب سنج درون گوشی

تب سنج درون گوشی استفاده از آن بسیار آسان است، البته برای اینکه درجه تب دقیق مشخص شود کودک باید بتواند آرام و ساکت یک جا بماند. از طرفی مجرای گوش کودک به دلیل کوچکی و پیچ و خم زیاد ممکن است مانع یک اندازه گیری دقیق شود. به همین دلیل این نوع تب سنج ها برای سال اول مناسب نیستند.

نحوه کار

این دماسنج از اشعه مادون قرمز برای اندازه گیری دمای بدن از طریق مجرای گوش استفاده می‌کند و نسبت به دیگر دماسنج‌های دیجیتال دقت بیشتری دارد. نوک دماسنج را درون کانال گوش قرار دهید. نتیجه اندازه گیری ظرف یک ثانیه به دست می‌آید.

معرفی انواع تب سنج (دماسنج) پزشکی

تب سنج دیجیتالی پستانکی(مخصوص نوزادان)

برای استفاده از این تب سنج ها به همکاری خود کودک هم نیاز است و کودکی که از عفونت گوش رنج می برد و مدام بی تابی می کند امکان ندارد آن پستانک را به دهان بگیرد، چون مکیدن آن درد گوش را بیشتر خواهد کرد.

دماسنج‌هاى دیجیتال پستانکى براى کودکان زیر دو سال و نوپایان به ویژه کودکانی که  پستانک مى‌خورند، مناسب هستند.

این دماسنج ها نیز مانند سایر دماسنج‌هاى دیجیتال، با باترى کار مى‌کنند و با یک حس‌گر الکترونیک درجه حرارت بدن را اندازه مى‌گیرند. درجه حرارت بر روى صفحه‌اى در جلوى دماسنج نمایش داده مى‌شود.

براى کار با این دماسنج، کودک باید آن را بدون حرکت به اطراف به مدت سه دقیقه در دهان نگاه دارد. البته ممکن است این انواع مدت زیادى به درد شما نخورند، اما براى یک کودک، این مدت مى‌تواند به اندازه یک عمر به طول انجامد. دماسنج‌هاى پستانکى دماى بدن را اندکى پائین‌تر نشان مى‌دهند، بنابراین پزشکان توصیه مى‌کنند که سه دهم درجه سانتی‌گراد به دماى نمایش داده شده افزوده شود

معرفی انواع تب سنج (دماسنج) پزشکی

دماسنج نواری پیشانی

تب سنج نواری پیشانی تنها در ۱۵ ثانیه اندازه تب را نشان می‌دهد. این وسیله بیشتر مناسب کودکان کم سن و سال است. بچه‌ها در بسیاری از موارد به والدین اجازه اندازه گیری تب نمی‌دهند در این موارد استفاده از این تب سنج بسیار مناسب است چون نیاز به قرار دادن در داخل دهان ندارد. رنگ سبز در این محصول، نشانگر اندازه صحیح تب است و رنگ آبی نیم درجه تب را نشان می‌دهد. تب معمولا نشان دهنده عفونت است و در صورت داشتن تب همیشه بهتر است که در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود. این تب سنج علاوه بر استفاده آسان، قیمت مناسبی نیز دارد. لازم به ذکر است که اندازه گیری تب به وسیله تب سنج دیجیتال بسیار دقیق‌تر از این وسیله است.

هنگامی که قصد اندازه گیری تب را دارید، باید از زمان آخرین خوردن و آشامیدن حداقل ۳۰ دقیقه گذشته باشد تا اندازه گیری به طور دقیق انجام شود. ضمنا زمانی که تازه از بیرون به منزل می‌آیید نیز زمان مناسبی برای اندازه‌گیری تب نیست. این تب سنج قادر است تا از درجه ۳۵ درجه سانتیگراد تا ۴۰ درجه را نشان دهد. با به کارگیری این محصول علاوه بر درجه سانتیگراد، درجه فارنهایت را نیز می‌توان مشخص کرد. چنانچه برای پایین آوردن تب کودکان اقدام مناسبی صورت نگیرد ممکن است منجر به تشنج شود پس فراموش نکنید که تب بالا را حتما جدی بگیرید و به پزشک مراجعه نمایید.

توجه

پس از خوردن و آشامیدن حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید سپس اقدام به اندازه گیری تب نمایید.

این درجه تب باید به وسیله یک پارچه نرم پاکیزه شود.

محصول باید دور از نور آفتاب و حرارت نگهداری شود.

معرفی انواع تب سنج (دماسنج) پزشکی

ویژگی هایی که باید به آنها در خرید دماسنج توجه شود

زمان پاسخ : نمایشگر یک ترمومتر دیجیتالی ممکن است بسته به مدل، از ۱۰ ثانیه تا بیش از ۸۰ ثانیه طول بکشد. خواندن ترمومتر مادون قرمز فقط ۱ تا ۳ ثانیه طول می کشد، اما ممکن است دقیق تر از یک تب سنج دیجیتال ارزان قیمت نباشد.

صفحه نمایشگر LCD : یک صفحه نمایش که اعداد را بزرگ نمایش می دهد و در روز و شب قابل استفاده است، انتخابی مناسب است.

آلارم: برخی از مدل ها دارای یک آلارم (صدای بوق) هستند که در زمانی که دما بیش از ۹۹.۵ درجه فارنهایت باشه، به صدا در می آید. مدل های دیگر برای نشان دادن مقدار دما از نمودار های رنگی (سبز، زرد و قرمز) بر روی نمایشگر خود استفاده می کنند.

ایمنی: بعضی از مدل ها دارای جنس و پوشش های محافظتی برای عدم ایجاد آلرژی در کودکان است. در پایان زمان استفاده، دستگاه از دسترسی کودکان دور نگه دارید.

حافظه و خاموشی خودکار: برخی از مدل ها دارای حافظه داخلی هستند که می توان از طریق آن مقدار دما را در طی زمان های مشخص ذخیره و در صورت لزوم بررسی کرد. همچنین برخی دیگر از مدل ها دارای خاموشی خودکار در زمان عدم استفاده هستند.

تشخیص بیماری با اطلاعت تب سنج

تب خفیف (38 تا 38.9 درجه سانتیگراد)

با تب خفیف ممکن است: گونه هایتان قرمز شود، احساس خستگی کنید و زمان لمس، گرم باشید. شما به طور کلی قادر خواهید بود فعالیتهای روزمره عادی را انجام دهید.

تب بالا (39 تا 39.9 درجه سانتیگراد)

با تب بالا: با لمس احساس داغی می کنید. ممکن است شما برای رفتن سر کار، به اندازه کافی احساس راحتی نکنید و ممکن است دچار تیر کشیدن و درد شوید.

تب بسیار بالا (40 درجه سانتیگراد یا بالاتر)

با تب بسیار زیاد: معمولاً می خواهید در رختخواب بمانید یا غیرفعال باشید – به اندازه کافی احساس سلامتی و خوبی برای انجام فعالیتهای عادی نخواهید داشت. زمان لمس احساس داغی می کنید و ممکن است اشتهایتان را از دست داده باشید.

وینکل...
ما را در سایت وینکل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وینکل winkel بازدید : 197 تاريخ : چهارشنبه 19 شهريور 1399 ساعت: 14:18

عمل اپی زیاتومی چیست و چه زمانی مورد نیاز است+تجهیزات مورد نیاز عمل اپی زیاتومی

یک عدد سینی.یک عدد گالیپات.یک عدد پنست.یک عدد سوزنگیر.یک عدد قیچی صاف.یک عدد تامپون.دو عدد گاز.۷ عدد پنبه سوآپ.۴ عدد شان(دو عدد شان جورابی).یک عدد گان.

اپی زیاتومی چه زمانی مورد نیاز است و چه زمانی انجام آن لازم نیست؟


اپی زیاتومی، برش فاصله میان واژن و مقعد را می‌گویند. در گذشته اپی زیاتومییک بخشی از زایمان طبیعی بود؛ اما امروزه این عمل تنها در موارد خاص انجام می‌شود. در اینجا هر آنچه که نیاز دارید در مورد خطرها، مزایا و دوره بهبود این جراحی بدانید را توضیح می‌دهیم.



درباره اپی زیاتومی (Episiotomy)


برای سال‌ها تصور بر این بود که اپی زیاتومی به جلوگیری از پارگی‌های شدید واژینال در طول زایمان کمک می‌کند و بهتر از پارگی طبیعی بهبود می‌یابد. با این وجود امروزه مطالعات نشان می‌دهند که اپی زیاتومی از این مشکلات جلوگیری نمی‌کند. بهبود پس از اپی زیاتومی ناراحت کننده است و گاهی اوقات برش جراحی اپی زیاتومی شدیدتر از پارگی طبیعی است که قرار است اتفاق بیفتد؛ عفونت نیز امکان پذیر است. در برخی زنان اپی زیاتومی موجب درد در طول رابطه جنسی تا چند ماه پس از زایمان می‌شود. همچنین اپی زیاتومی شدید نیز ممکن است موجب بی‌اختیاری مدفوع پس از زایمان شود.

انواع اپي زياتومی

دو نوع متداول اپی زياتومی، اپی زياتومی میانی و اپی زياتومی خط میانی طرفی یا مدیولترال است. اپی زياتومی میانی در ایالات متحده و کانادا بسیار متداول است و اپی زياتومی مدیولترال روشی برتر در سایر نقاط جهان است. لازم به ذکر است که هر دو روش، مزایا و معایب مختلف منحصر به خود را دارند.

اپی زياتومی میانی

در اپی زياتومی میانی، برشی در وسط دهانه واژن، مستقیما به سمت مقعد ایجاد می شود. مزایای اپی زياتومی میانی شامل ترمیم آسان و بهبودی سریع است. این نوع اپی زياتومی درد کمتری دارد و احتمالاً در صورت مقاربت جنسی، از ایجاد حساسیت دراز مدت و احساس درد می کاهد. همچنین در این روش احتمال خون ریزی در حین عمل کمتر است. عیب اصلی اپی زياتومی میانی، بالا بودن خطر پارگی در حین زایمان و گسترش آن به عضلات مقعد است. این نوع جراحت می تواند منجر به مشکلات طولانی مدت، از جمله بی اختیاری مدفوع یا عدم توانایی در کنترل حرکات روده شود.

اپی زياتومی مدیولترال

در این روش، برش از وسط دهانه واژن شروع می شود و با زاویه 45 درجه به سمت مقعد گسترش می یابد. مزیت اصلی آن، این است که خطر پارگی عضلات مقعد بسیار کمتر است.

با این حال، معایب بسیار زیادی نیز دارد، از جمله:

  • بالا بودن شدت خون ریزی
  • درد شدیدتر
  • ترمیم دشوار
  • ریسک بالاتری از ناراحتی های طولانی مدت، به خصوص در هنگام مقاربت جنسی.

چه نیازی به انجام اپی زياتومی است؟

همه زنان به اپی زياتومی احتیاج ندارند. کشش بافت ها به طور طبیعی ممکن است نیاز فرد به این روش را کاهش دهد. با این حال، در برخی از موارد، بدون اپی زياتومی، بافت های پرینه فرد ممکن است پاره شوند و ترمیم آن دشوارتر شود. در مورد نحوه انجام آن از ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود سوال کنید.

ارائه دهنده خدمات، ممکن است در مواقع ذیل اپی زياتومی را برایتان توصیه کند:

  • کافی نبودن اکسیژن جنین (پریشانی جنین)
  • زایمان دشوار، مانند زمانی که کودک در ابتدا باسن یا پایش بیرون بیاید (بریچ) یا وقتی شانه های کودک در لگن گیر کرده باشد.
  • طولانی شدن پوشینگ یا زور زدن مادر در مرحله دوم زایمان
  • زایمان با فورسپس یا واﮐﯿﻮم
  • بزرگ بودن اندازه کودک
  • نارسی کودک

درجه اپی زياتومی

اپی زياتومی ها توسط درجه هایی طبقه بندی می شوند که بر اساس شدت یا میزان پارگی آن ها پایه گذاری شده است:

درجه اول

اپی زياتومی درجه یک، شامل یک پارگی کوچک است که فقط در خود بافت واژن امتداد دارد. این برش شامل بافت زیرین آن نمی شود.

درجه دوم

این رایج ترین نوع اپی زياتومی است که علاوه بر بافت واژن، در پوشش آن نیز امتداد دارد. اما شامل اسفنکتر مقعد یا پوشش رکتال نمی شود.

درجه سوم

پارگی درجه سوم شامل پوشش واژن، بافت های واژن و بخشی از اسفنکتر مقعد است.

درجه چهارم

شدیدترین نوع اپی زياتومی که شامل پوشش واژن، بافت های واژینال، اسفنکتر مقعد و پوشش رکتال یا مقعدی است. شدت اپی زياتومی مستقیماً با احتمال بروز عوارض جانبی طولانی مدت در ارتباط است و با افزایش درجه آن، احتمال عفونت، درد و سایر مشکلات بعد از عمل بیشتر می شود.

عمل اپی زیاتومی چیست و چه زمانی مورد نیاز است+تجهیزات مورد نیاز عمل اپی زیاتومی

ست اپی زیاتومی

1.سینی: جهت قرار دادن پنس ها، قیچی ها، تیغ های جراحی، نخ های جراحی و …استفاده می شود.

سینی جراحی استیل جهت جابه جایی لوازم جراحی نیز وسیله ای مناسب است.

سینی جراحی در  سایز های  28 و 32 و 38 و 44 موجود می باشد.

جنس سینی جراحی از استیل می باشد.

عمل اپی زیاتومی چیست و چه زمانی مورد نیاز است+تجهیزات مورد نیاز عمل اپی زیاتومی

2.گالیپاتظرف کوچک گردی است که معمولاً در محیط‌های بیمارستانی، اتاقهای عمل، دندان پزشکی‌ها و محیط‌های آزمایشگاهی کاربرد دارد.
جنس این ظرف غالباً از استیل، پلاستیک یا سفال می‌باشد. از این ظرف برای نگهداری پماد، دارو یا گلوله‌های کوچک پنبه که به مواد ضدعفونی‌کننده آغشته شده باشند، استفاده می‌گردد.

عمل اپی زیاتومی چیست و چه زمانی مورد نیاز است+تجهیزات مورد نیاز عمل اپی زیاتومی

3.سوزن گیر: همانطور که همگی آگاهیم، بخیه‌ زدن بافت‌های بدن که در زمان عمل جراحی بریده شده‌اند کار بسیار مهمی است. حتی یک اشتباه جزئی در حین بخیه‌ی بافت به احتمال زیاد بیمار را روزها پس از اتمام عمل جراحی، ناراحت و آشفته می‌سازد. بخیه‌ی نادرست بافت پوست می‌تواند موجب درد زیادی شده و ممکن است به انجام عملی دیگر جهت تصحیح آن نیاز باشد. جهت جلوگیری از تمام این عوارض و بخیه‌ی درست بافت، اغلب جراحان از پنس‌های سوزن‌گیر استفاده می‌نمایند. این ابزار به جراح اجازه می‌دهد تا سوزن را در حین بخیه زدن بافت مورد نیاز، بطور محکم نگه دارد.

عمل اپی زیاتومی چیست و چه زمانی مورد نیاز است+تجهیزات مورد نیاز عمل اپی زیاتومی

پنبه سوآب: پنبه یا گاز گلوله شده را سواب گویند، که با دست یا کلمپ گرفته می شود. موارد استفاده:

برای کنار زدن یک رگ یا عضو از محل عمل.

جذب خون و مشخص کردن رگ خونریزی دهنده.

عمل اپی زیاتومی چیست و چه زمانی مورد نیاز است+تجهیزات مورد نیاز عمل اپی زیاتومی

شان ساده: پارچه‌هایی استریل که قسمتی از بدن بیمار را که می‌خواهد تحت عمل جراحی قرار گیرد، از سایر قسمت‌های غیراستریل جدا می‌کند.

عمل اپی زیاتومی چیست و چه زمانی مورد نیاز است+تجهیزات مورد نیاز عمل اپی زیاتومی

گان:

به‌طور کلی دو دسته گان جراحی وجود دارد: یک بار مصرف و چندبار مصرف

  • گان‌های چند بار مصرف معمولاً از جنس‌های پنبه، پلی استر، ویسکوز مخلوط آن‌ها می‌باشد.
  • گان‌های یک بار مصرف معمولا از جنس اسپان است و در محیط های آلوده به عفونتهای ویروسی از اسپان های لمینت شده استفاده می‌شود و عموما فاقد دوخت و به شکل پرس شده هستند و در برخی موارد ممکن است دارای الگوهای دوختی هم باشند اما هر چقدر درز کمتر داشته باشد در مقابل نفوذ ویروس مطمئن تر و محفوظ تر می‌باشد.
عمل اپی زیاتومی چیست و چه زمانی مورد نیاز است+تجهیزات مورد نیاز عمل اپی زیاتومی

تامپون: تعریف ساده تامپون یک محصول پنبه‌ای یا رایونی نرم و جذب‌کننده است که به حفاظت در مقابل نشت خون عادت ماهانه کمک می‌کند. بر خلاف نوارهای بهداشتی که در بیرون بدن شما قرار می‌گیرد، تامپون‌ها در واژن جای می‌گیرند.

عمل اپی زیاتومی چیست و چه زمانی مورد نیاز است+تجهیزات مورد نیاز عمل اپی زیاتومی

پنس: پنس مانند انبر آشپزخانه می‌ماند که به جراح اجازه می‌دهد بافت‌های پوست را گرفته و محکم نگه دارد. چه بخشی از روده را نگه دارد و چه در طول عمل جراحی شریان را محکم کند، همواره می‌توان به این پنس‌ها اعتماد کرد. همچنین، این ابزار جراحی در اندازه‌های مختلفی وجود دارند به گونه‌ای که جراح می‌تواند با توجه به نیازهای خاص خود یکی از آنها را انتخاب نماید. پنس‌هایی که جهت نگه داشتن سر نوزاد طراحی شده‌اند، کاملاً بزرگ بوده و هدف اصلی آنها این است که با خیال راحت کودک از مجرای زایمان در طی یک عمل سزارین بیرون کشیده شود.

عمل اپی زیاتومی چیست و چه زمانی مورد نیاز است+تجهیزات مورد نیاز عمل اپی زیاتومی
وینکل...
ما را در سایت وینکل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وینکل winkel بازدید : 211 تاريخ : چهارشنبه 19 شهريور 1399 ساعت: 13:05

ست زایمان طبیعی

یک عدد سینی.یک عدد رسیور.یک عدد پنس شستشو.یک عدد قیچی اپی زیاتومی.یک عدد قیچی صاف.۷عدد پنبه سوآپ.دو عدد گاز.یک عدد گاز بند ناف.۵ شان ساده (دوعدد شان جورابی).یک عدد گان.یک عدد حوله

سینی:

سینی جراحی استیل  ، جهت قرار دادن پنس ها، قیچی ها، تیغ های جراحی، نخ های جراحی و …استفاده می شود.

سینی جراحی استیل جهت جابه جایی لوازم جراحی نیز وسیله ای مناسب است.

سینی جراحی در  سایز های  28 و 32 و 38 و 44 موجود می باشد.

جنس سینی جراحی از استیل می باشد.

ست زایمان طبیعی

رسیور:

رسیور از جمله ظروف استیل پزشکی می‌باشد که در مراکز بیمارستانی ، کلینیک‌ها ، دندانپزشکی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ظرف به علت شکل آن به ظرف کلیوی شکل نیز معروف می‌باشد از کاربردهای رسیور به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • نگهداری تجهیزات جراحی از قبیل قیچی و پنس 
  • نگهداری محلول‌های ضدعفونی کننده
  • جمع آوری نمونه‌های پاتولوژی و ترشحات جمع‌آوری شده
ست زایمان طبیعی

پنس شستشو:

برای پرپ کردن بیمار مورد استفاده قرار می گیرد

ست زایمان طبیعی

قیچی اپی زیاتومی:

برای ایجاد برش اپی زیاتومی در زایمان طبیعی استفاده میشد. اپی زیاتومی، برش فاصله میان واژن و مقعد را می‌گویند. در گذشته اپی زیاتومییک بخشی از زایمان طبیعی بود؛ اما امروزه این عمل تنها در موارد خاص انجام می‌شود.

ست زایمان طبیعی

پنبه سوآب:

پنبه یا گاز گلوله شده را سواب گویند، که با دست یا کلمپ گرفته می شود. موارد استفاده:

برای کنار زدن یک رگ یا عضو از محل عمل.

جذب خون و مشخص کردن رگ خونریزی دهنده.

ست زایمان طبیعی

گاز بندناف:

مادامى که جنين در داخل رحم مادر قرار دارد، از طريق بندناف که به جفت متصل است، تغذيه مى‌کند. بعد از تولد، چون ديگر نيازى به اين ارتباط نيست و نوزاد از طريق دهان تغذيه مى‌شود، پزشک اتصال بين ناف و جفت را قطع مى‌کند. در صورتى‌که بندناف با اشياء آلوده يا ادرار و مدفوع تماس پيدا کند، ميکروب‌هاى گوناگون از قسمت بريده شده ناف، وارد خون نوزاد مى‌شود که بيمارى‌هاى وخيم و خطرناکى، از قبيل کزاز و يا عفونت خون را به‌دنبال خواهد داشت.

بعد از قطع شدن بندناف لازم است اين محل را تميز نموده، از مواد آلوده بدور داشت. زيرا بسيارى از مادرها يا مادربزرگ‌ها، براساس افکار قديمى، قدرى خمير و يا مواد ديگر، روى ناف بريده شده مى‌گذارند و از اين طريق ميکروب‌هاى فراوانى را وارد بدن کودک مى‌کنند. پزشکان توصيه مى‌کنند که محل بند ناف نبايد پانسمان شود و براى بهتر محفوظ نگهداشتن ناف بريده شده از عوامل بيمارى‌زا، بهتر است قدرى الکل روى موضع ماليده و با دو لايه گاز استريل خشک، پوشانيده شود. حداقل يک بار در روز، ناف را با الکل سفيد تميز کرده و گازها را تعويض نمايد.

ست زایمان طبیعی

شان ساده:

پارچه‌هایی استریل که قسمتی از بدن بیمار را که می‌خواهد تحت عمل جراحی قرار گیرد، از سایر قسمت‌های غیراستریل جدا می‌کند.

ست زایمان طبیعی

گان:

به‌طور کلی دو دسته گان جراحی وجود دارد: یک بار مصرف و چندبار مصرف

  • گان‌های چند بار مصرف معمولاً از جنس‌های پنبه، پلی استر، ویسکوز مخلوط آن‌ها می‌باشد.
  • گان‌های یک بار مصرف معمولا از جنس اسپان است و در محیط های آلوده به عفونتهای ویروسی از اسپان های لمینت شده استفاده می‌شود و عموما فاقد دوخت و به شکل پرس شده هستند و در برخی موارد ممکن است دارای الگوهای دوختی هم باشند اما هر چقدر درز کمتر داشته باشد در مقابل نفوذ ویروس مطمئن تر و محفوظ تر می‌باشد.
ست زایمان طبیعی
وینکل...
ما را در سایت وینکل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وینکل winkel بازدید : 224 تاريخ : سه شنبه 18 شهريور 1399 ساعت: 17:40

ست زایمان،تجهیزات زایمان

در اعمال جراحی وسایل مختلفی استفاده میشود در انجام زایمان و اعمال جراحی های زنان و مامایی،از ابزار های متفاوتی استفاده میشود ولی اکثر این ست ها مشابه ست جراحی عمومی می باشند.

●ست زایمان طبیعی:

یک عدد سینی.یک عدد رسیور.یک عدد پنس شستشو.یک عدد قیچی اپی زیاتومی.یک عدد قیچی صاف.۷عدد پنبه سوآپ.دو عدد گاز.یک عدد گاز بند ناف.۵ شان ساده (دوعدد شان جورابی).یک عدد گان.یک عدد حوله

●ست اپی زیاتومی:

یک عدد سینی استیل.یک عدد گالیپات.یک عدد پنست پزشکی.یک عدد سوزنگیر.یک عدد قیچی صاف.یک عدد تامپون.دو عدد گاز.۷ عدد پنبه سوآپ.۴ عدد شان(دو عدد شان جورابی).یک عدد گان.

●ست زایمان سزارین:

دو عدد گالیپات.یک عدد رسیور استیل پزشکی.دو عدد دسته ی بیستوری.یک عدد اکارتورپارابوف دوسر.یک عدد اکارتور دسته دار.یک عدد اکارتور مثانه.یک عدد قیچی مایو.دو عدد قیچی صاف.دو عدد پنس شستشو.دو عدد پنست دندانه دار.دو عدد پنست بدون دندانه.شش عدد موس کج.۴ عدد کوخر راست.دو عدد کوخر کج.دو عدد سوزنگیر.۴ عدد پنس آلیس.دو عدد پنس آنکور.پنج عدد شانگیر.یک عدد دیش.

●ست کورتاژ:

یک عدد دیش .یک عدد پنس شستشو.یک عدد پنس جفت.یک عدد پنس کل.سه عدد کورت شماره های مختلف.دو عدد والو.یک عدد پنست.یک عدد گالیپات.سه عدد گاز.مقداری پنبه.یک عدد گان سبز.یک عدد حوله.چهار عدد شان سبز ساده.دو عدد جوراب سبز.دو عدد شان سینی ساده.

●ست هیستروکتومی آبدومینال:

یک عدد گالیپات.یک عدد رسیور.یک عدد اکارتور شکمی.یک عدد اکارتورپارابوف.یک عدد اکارتور دسته دار.دو عدد بیستوری.یک عدد قیچی صاف.سه عدد پنس ژان لوی فرم.یک عدد قیچی میو.سه عدد هنی.شش عدد کوخر کج.یک عدد سر ساکشن فلزی.دو عدد پنس شستشو.یک عدد پنس جفت.یک عدد پنس کل.یک عدد پنس توور.دو عدد پنست دندانه دار.دو عدد پنست بدون دندانه.چهار عدد شانگیر.دو عدد پنس آنکور.دو عدد پنس آلیس.دو عدد موس کج.یک عدد دیش.یک عدد اپرکارتور مثانه.

●ست هیستروکتومی واژینال

یک عدد گالیپات.دو عدد والو.یک عدد سوند مثانه.یک عدد قیچی صاف.یک عدد قیچی میو.یک عدد دسته بیستوری.دو عدد پنست دندانه دار.دو عدد پنست بدون دندانه.دو عدد پنس کلی.دو عدد پنس شستشو.شش عدد کوخر کج.شش عدد پنس آلیس.یک عدد پنس جفت.شش عدد موس کج.چهار عدد شانگیر.دو عدد سوزنگیر.شش عدد کوخر راست.یک عدد دیش.

●ست سیتوسل و رکتوسل

یک عدد گالیپات.دو عدد والو.یک عدد سوند مثانه.یک عدد دسته بیستوری.یک عدد قیچی میو.دو عدد پنس شستشو.دو عدد پنست دندانه دار.دو عدد پنست بدون دندانه.شش عدد پنس آلیس.چهار عدد کوخر کج.دو عدد کوخر راست.شش عدد پنس کل.دو عدد سوزنگیر.شش عدد موس کج.چهار عدد شانگیر.یک عدد دیش.

●ست I.U.D

یک عدد پنس شستشو.یک عدد تناکولوم.یک عدد اسماکولوم.یک عدد قیچی صاف بلند.یک عدد هیسترومتر.یک عدد رسیور

●ست بستن لوله

یک عدد گالیپات.یک عدد دیش.یک عدد قیچی صاف یا میو.چهار عدد موس کج.دو عدد پنس شستشو.دو عدد کوخر راست.یک عدد سوزنگیر.دو عدد پنس آلیس.یک عدد  دسته بیستوری.چهار عدد شانگیر.یک عدد پنست دندانه دار.یک عدد پنست بدون دندانه.دو عدد بارابوف ظریف

مانیتورینگ جنین

وضعيت خون رساني و ضربان قلب جنين شاخص باليني مهمي در تشخيص  بسياري از نارسايي‌‌هاي جنيني است. تشخيص و بررسي فعاليت قلب جنين به چند روش امكان پذير است. 1) الكتروكارديوگرام جنين 2) فنوكارديوگرافي 3) روش ماوراء صوت داپلر.


الكتروكارديوگرام جنين (FECG) اطلاعات بسيار مهمي درباره وضعيت جنين به‌دست مي‌دهد و در تشخيص اختلالات جنيني در طول بارداري و حتي مراحل زايمان بسيار مفيد است. بسياري از محققان و دانشمندان روي روش هاي تشخيصي جديد براي ارزيابي وضعيت جنين و مادر در ‌دوره هاي زماني ‌طولاني مدت، تحقيق مي كنند. تجزيه و تحليل وضعيت مادر و جنين با مانيتورينگ در بازه هاي زماني طولاني و يا حتي مانيتورينگ دائمي، ابزار قدرتمندي در آشكار‌سازي مشكلات و موارد خطرناك در طول بارداري است. روش هاي كمتر تهاجمي يا  مانيتورينگ خارجي مورد توجه بيشتر محققان قرار گرفته است. در تحقيق اخير  يك روش پردازش جديد، براي بهبود و افزايش قدرت سيگنال اخذ شده از قلب جنين، پيشنهاد شده است. در نتيجه ميزان  ضربان قلب جنين به طرز درست و صحيحي آشكار خواهد شد.

ست زایمان،تجهیزات زایمان

دستگاه سونیکیت

سونیکید یا جنین یاب یکی از تجهیزات پرکاربرد در حوزه مهندسی پزشکی، می باشد . از این دستگاه جهت محاسبه تعداد ضربان قلب جنین و تشخیص صدای قلب با استفاده از روش ماوراء صوت داپلر استفاده می گردد . صدای قلب جنین از هفته چهاردهم بارداری در خانم‌های لاغر و در هفته بیستم در تمامی خانم‌های باردار قابل سمع است. در صورت شنیده نشدن این صدا احتمال مرگ جنین مطرح است ؛ لذا در این موارد جهت بررسی سلامت جنین ، پزشک از دستگاه سونیکید استفاده می‌ کند. دستگـاه بـر مبنـای تئـوری داپلـر بـا سیستـم فـراصـوت و از طـریق پروب تبدیل‌کننده پیزوالکتریک ، صدای قلب جنین را منعکس کرده و از طریق بلندگو یا گوشی شنیده می‌ شود.

ویژگی های دستگاه سونیکید :

  • دستگاه قابل حمل بوده و جهت استفاده در مطب یا بخش زایمان مناسب است.
  • طرز کار دستگاه بسیار آسان و ساده بوده و با برق شهر و باطری کار می‌ کند..
  • دستگاه از نظر اتصال الکتریکی از ایمنی بالایی برخوردار است..
  • خطری از نظر اشعه ، امواج الکتریکی و یا الکترو مغناطیسی ندارد..
  • جهت بهینه شدن صدای قلب جنین از تکنولوژی کاهش نویز استفاده شده است..
ست زایمان،تجهیزات زایمان

تخت زایمان تمام الکترونیک

تخت‌های ویژه زایمان از سه بخش عمده تکیه‌گاه، محل نشستن و دراز کشیدن و محل قرار گیری پاهای بیمار تشکیل می‌شوند و دارای ضربه گیر و چرخ‌های بزرگی هستند که امکان حرکت سریع و راحت تخت را در راهرو‌ها و سطوح مختلف فراهم می‌کند. همچنین در وضعیت‌های اورژانسی، تجهیزات ضروری احیا قابل اتصال به تخت هستند.

در بعضی از انواع تخت‌های زایمان، امکان اتصال قطعات اضافی به منظور رفع نیازهای مادر قبل و بعد از زایمان مثل محافظ پای بیمار، ظرف جمع آوری مایعات فیزیولوژیک و مایعات حاصل از شستشوی بیمار وجود دارد. تجهیزات مختلفی (تجهیزات الکتریکی، هیدرولیکی و گازی) نظیر جای دست بیمار، مسکن‌های گازی، تشک‌های هوا و غیره به منظور کنترل سلامت و فراهم کردن آسایش زن باردار باید در دسترس باشد. همچنین تخت‌های جدید برای اهداف مراقبتی قبل زایمان، حین زایمان و پس از آن پهن‌تر از مدل‌های قدیم طراحی می‌شوند.

ست زایمان،تجهیزات زایمان

تخت احیاء نوزاد تمام الکترونیک

تخت احیای نوزاد دستگاهی است دارای یک میز ـ یک سیستم دمای تابشی و سیستم کنترل دما و هشدارهای مختلف ـ ساکشن و سیستم کنترل اکسیژن. این دستگاه قبلاً برای تعویض خون بکار می رفت ولی امروزه، به دلیل طراحی فتوتراپی اینتنزیو دیگر نیازی به تعویض خون نمی باشد. لذا از این دستگاه جلوی تخت زایمان برای احیاء نوزاد و نیز برای عمل های جراحی نوزادان استفاده می شود. میز دستگاه دارای دیواره های شفاف برای جلوگیری از افتادن نوزاد بوده و دارای سیستم تغییر زاویه و تنظیم ارتفاع متناسب با قد پزشک یا پرستار می باشد. این دستگاه به طریقی طراحی شده که هنگام احیاء نوزاد و یا عمل جراحی,  ساکشن و اکسیژن در دسترسی پزشک می باشد. دمای بدن نوزاد توسط سنسور پوستی که به بدن نوزاد وصل می شود قابل کنترل می باشد. دستگاه تخت احیاء دارای هشدارهای قطع سنسور پوستی ـ دمای بیش از حد ـ انحراف دما و هشدار قطع برق می باشد.  این دستگاه جهت معاینه نوزادان دارای سیستم روشنایی می باشد. تخت احیاء نوزاد نیز بدلیل دارا بودن کشوی کاست رادیولوژی ، عکسبرداری Xray را نیز امکانپذیر می نماید.

ست زایمان،تجهیزات زایمان

مولاژ زایمان

مانکن زایمان طبیعی دارای با دو جنین و جفت دارای اهرم مکانیکی جهت نمایش زایمان طبیعی و چرخش نوزاد هنگام خروج از رحم دارای آناتومی مشابه زن باردار و نمایش و آموزش مکانیسم کامل زایمان طبیعی به کارآموزان میباشد.

ست زایمان،تجهیزات زایمان

دستگاه نبولایزر

بولایزر یا ریزپاش وسیله‌ای برای رساندن دارو به قسمت‌های مختلف دستگاه تنفس از طریق استنشاق می‌باشند، این درمان بخصوص در وضعیت‌هایی مانند برونشیت و آسم شدید بسیار مؤثر هستند و به دلیل سریع بودن تأثیر دارو و جلوگیری از تأثیر دارو بر بافتهای دیگر بدن بسیار مورد توجه می‌باشد و با توجه به نوع داروی مصرفی باعث بهبود تهویه، افزایش عملکرد ماهیچه‌های تنفسی، بهبود استقامت فعالیت‌های عمومی، جلوگیری از تجمع ترشحات ریوی، بهبود سرفه، پیشگیری از آتلکتازی، کاهش‌چسبندگی، کمک به بازگشت خون، کاهش درد و کاهش اسپاسم می‌شود. روش‌های دیگر استفاده از دارو مانند خوراکی و تزریقی برای مشکلات دستگاه تنفس کمتر مؤثر و مورد استفاده می‌باشند.

ست زایمان،تجهیزات زایمان

چیتل فورسپس

فورسپس به انگلیسی: Forceps یا انبر ابزاری دستی بوده و برای گرفتن و نگه داشتن اشیاء بکار می‌رود. زمانی از فورسپس استفاده می‌شود که به علت عمیق بودن ناحیه عمل، ناچار به وسیله‌ای با دسته بلند و جا انگشتی برای فیکس کردن انگشتان می‌باشیم که فورسپس همین ویژگی‌ها را دارا می‌باشد. در خارج از رده پزشکی و نزد عوام (انگلیسی زبان) معمولاً از فورسپس به عنوان موچین، انبرک، انبردست‌ها، کلیپ یا گیره اشاره می‌شود.

امروزه نوع یکبارمصرف و از جنس پلاستیک نیز مورد استفاده دارد. نوع دیگری از فورسپس در مامایی استفاده می‌شود و فورسپس مامایی نام دارد که توسط خانوادهچمبرلین اختراع شد؛ کار آن‌ها قابلگی بود. نوزادان اغلب با سر به دنیا می‌آمدند، برای همین فورسپس مامایی که توسط آن‌ها طراحی شد، دارای دو تیغه مسطح با اندکی قوس بود و سر نوزاد را به طور کامل دربر می‌گرفت. با یک کشش بسیار ملایم سر نوزاد بیرون می‌آمده و بقیه بدن به راحتی خارج می‌شد.

ست زایمان،تجهیزات زایمان

آمبوبگ بزرگسال و اطفال

با اتصال ماسک به مخزن اکسیژن میتوان غلظت هوای دمی بیمار را افزایش داد ، به طوری که با استفاده از اکسیژن اضافی به میزان ۱۵ لیتر در دقیقه می توان غلظت اکسیژن دمی را به ۱۰۰ % رسانید .
 
ست زایمان،تجهیزات زایمان
وینکل...
ما را در سایت وینکل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وینکل winkel بازدید : 208 تاريخ : سه شنبه 18 شهريور 1399 ساعت: 14:14

جلیقه وزنه ای فیزیوتراپی

فیزوتراپی و کاهش دردهای عضلانی AQ+ EMS SYSTEM این امکان می‌دهد که تمرکز قدرت و تمرینات هوازی با هم ترکیب شوند ضعف ماهیچه که عامل اصلی تمام ناراحتی های فیزیکی است با تحریک همزمان تمام گروه های عضلانی مانند عضلات اطراف ستون فقرات، عضلات عمقی پشت، عضلات کتف و بازو. کمر، عضلات ران و باسن باعث رفع مشکلات و دردهای موضعی بدن می‌شود.

در جوامع مدرن حدود ۸۰% از جمعیت مبتلا به کمر درد و گردن درد هستند. رژیم غذایی نامناسب، وضعیت بد، استرس و شرایط کار شدید عواملی است که باعث افزایش اینگونه شکایت ها می‌شود.

در گزارش های به عمل آمده دیگر، نشان می‌دهد درد عضلات پشت به دلیل عدم ورزش و ضعف عضلانی است. در طول تمرینات هوازی با AQ+ EMS SYSTEM منجرب تحریک و استحکام عضلات عمیق تر و زیرین، مانند عضلات پشتی و عضلات در ابتدای ستون فقرات قرار دارند می‌شود. با استفاده از این سیستم در کوتاهترین زمان از تغییر شکل بدن، از دردهای ناشی از عوامل مختلف و استرس رهایی می‌یابید.

ماساژ در پایان هر جلسه آموزشی یک برنامه ریلکس به منظور سرد کردن بدن و آزاد کردن تنش های ناشی از تمرین در نظر گرفته شده است. در حین این برنامه، رشته های عضلانی در معرض پالس های ضعیف قرار می‌گیرند که بخاطر فرکانس پایین اثر آرامش بخش دارند. این تحریک ملایم و دلپذیر در واقع می‌تواند به عنوان میکرو ماساژ در نظر گرفته شود و از طرق انقباضات مجزا، باعث کاهش تنش در گروه های عضلانی استفاده شده می‌شود.

تغذیه و برنامه غذایی متخصصان تغذیه با استفاده از دستگاه آنالیز حرفه ای بدن با توجه به میزان چربی، آب، عضله، سن و وزن افراد برنامه تغذیه مناسب و ویژه برای افراد ارائه می‌دهند در راستای ارائه برنامه های حرفه ای مربیان و دکتر تغذیه به بدنی ایده آل و سالم می‌رسید.

نوشیدن آب و مایعات کربوهیدرات دار در حین و بعد تمرین بسیار مهم است که در هنگام تمرین به اندازه کافی مایعات دتوکس و آب بنوشید و بعد تمرین، نوشیدن یک و نیم لیتر آب برای دفع چربی و آبرسانی به بدن الزامیست.علاوه بر این مهم است بدانید که نباید با معده ی کاملا خالی ورزش کنید.

خوردن یک وعده‌ی غذایی کوچک دارای کربوهیدرات کمک می‌کند تا بتوانید تمرینات را به خوبی انجام دهید. بعد از ورزش نیز مایعات زیادی بنوشید تا آب از دست رفته ی بدن را دوباره بازیابی کنید. به غیر از آب، شیک های پروتئین نیز گزینه ی مناسبی هستند، تا روند عضله سازی صورت پذیرد و مواد مغذی سوزانده شده، به بدن بازگردانده شود.
مربی شخصی PERSONAL TRAINING برنامه های ورزشی که برای افراد به صورت فردی تعیین می‌شود با دستگاه آنالیز بدن مورد بررسی قرار گرفته و نسبت به ساختار فیزیکی و مشخصه انحصاری هر فرد از طریق مربیان حرفه ای تحت نام آموزش شخصی انجام می‌شود .

علاوه بر برنامه های ورزشی کلاسیک، مربی شخصی هر گونه مشکلی از اعضا را مطابق با نیاز افراد لیست می‌کند. به عنوان مثال، برنامه تمرینی با در نظر گرفتن وضعیت سلامت ورزشکار، شیوه زندگی و عادات، تعادل روانی طراحی می‌شود.

استفاده از متد EMS برای چه افرادی توصیه نمی‌شود؟ افرادی که دارای بیماری صرع، عمل های قلبی، افراد باردار و شیرده، استفاده شدن پلاتین در اجرای بدن و افرادی که پروتز سینه و باسن انجام داده اند ممنوع می‌باشد.

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت دوم)

حمام پارافین

پارافین ذوب شده گرم را میتوان برای حرارت درمانی به کار برد. 

برای این عمل دمای ذوب پارافین را به کمک یک سری مواد تا دمای ۴۵ تا ۵۰ درجه سانتیگراد کاهش می دهند.

پارافین را به خاطر گرمای ویژه پایین و هدایت پذیری پایین حرارتی آن می‌توان به طور ایمن و مستقیماً بر روی پوست در این دما به کار برد .

 برای این عمل پارافین گرم می شود و در یک مخزن کنترل شده توسط ترموستات ذخیره می‌شود

 که معمولاً میتواند پارافین را تا ۵۲ الی ۵۷ درجه سانتی‌گراد گرم کند.

 چنین مخازنی در اندازه های قابل حمل کوچک جهت استفاده در کلینیک در دسترس هستند .

مزایای استفاده از پارافین چیست ؟

پارافین معمولا برای نواحی که دارای انحنای نامنظم هستند استفاده می‌شود و می تواند تمام این نقاط را به طور کامل پوشش دهد.

سه روش معمول به نام Dip wrap ,Dip immersion, paint برای استفاده از پارافین وجود دارد ، 

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت دوم)
Spa salon. Manicure. Paraffin hand bath.

دوچرخه فیزیوتراپی

یک باور نادرست مابین بسیاری از افراد وجود دارد که دوچرخه سواری را برای زانو ها مضر می دانند. اما این می تواند یک اشتباه باشد. شما چه از دوچرخه معمولی استفاده کنید، چه دوچرخه ثابت و چه دوچرخه اسپینینگ باید بدانید که با رعایت نکات ایمنی و انجام درست تنظیمات می توانید از یک ورزش هوازی پر نشاط، بدون آسیب دیدن بهره مند شوید.

دوچرخه سواری موجب بهبود وضعیت قلبی و عروقی شما می شود، عضلات پای شما را تقویت می کند، پایین تنه شما را خوش فرم می کند و در نهایت عضلات میان تنه شما را نیز قوی تر کرده و هنگام استفاده از آن شما مطمینا افسردگی را از یاد خواهید برد.

بسیاری از فیزیوتراپیست ها در هنگام درمان عوارضی مانند آرتروز زانو به منظور تقویت عضلات ناحیه درگیر شونده و نیز به منظور کاهش وزن فرد مبتلا، پیاده روی ، شنا و دوچرخه سواری را پیشنهاد می دهند. پیاده روی و دوچرخه سواری برای این منظور می بایست با کمترین آسیب بر روی بدن همراه باشد. معمولا دوچرخه سواری و پیاده روی بر روی سطح صاف توصیه می گردد. باید توجه داشته باشید که به منظور انجام حرکات ورزشی می بایست با فیزیوتراپیست خود مشورت نمایید. زیرا وی با توجه به میزان آسیب دیدگی شما ورزش مناسب را برای شما پیشنهاد خواهد داد.

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت دوم)

رولر فیزیوتراپی

رولر ها تقریبا” در همه ئ کلینیک ها و مراکز توانبخشی و کاردرمانی وجود دارد و الگو برداری از این وسایل  برای فراهم نمودنشان مطابق با سن و هیکل کودک بسیار آسان است.

تفاوت اصلی رولر ها در قطر آنها و سپس در طول آنهاست.

در کاردرمانی برای دست یابی به اهداف ذیل از رولر ها استفاده می شود:

تقویت واکنشهای تعادلی و وستیبولار

تقویت واکنشهای حفاظتی

کم کردن تدریجی ترس بیش از حد نسبت به وضعیت های تعادلی مختلف که یکی از موانع بسیار مهم در راه رسیدن به مراحل بالاتر رشد روانی- حرکتی کودکان فلج مغزی است.

تقویت عضلات خلف و قدام تنه و کمربند لگنی

کشش عضلانی به عنوان مثال در عضلات خم کننده مفصل ران      (Hip flexor)

آرامش بخشی (Relaxation)

تقویت تصور بدنی (Body image)

و اهداف دیگری که ممکن است ازقلم افتاده باشد.

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت دوم)

صندلی کرنرسیت

صندلی کرنرسیت چرخدار در تصحیح الگوی نشستن و کنترل سر و گردن , به کودکان مددجو کمک می نماید. طراحی این صندلی به گونه ای ست که کودک کاملا پشتیبانی می شود , تا به عقب بر نگردد و شانه ها کشیده و دست و بازوها در خط میانی عملکرد بهتری داشته باشند .
کرنرسیت چرخدار با پشتی متحرک به کودک اجازه میدهد که به سمت عقب و جلو در پوزیشن های مختلف نشستن از جمله؛ معمولی , بلند مدت و یا حذف کلی آن در راستای کمک به آموزش کودک در مستقل نشستن می نماید .
مزایای محصول:
کمربندهای حرفه ای و راحت جهت فیکس کردن
چرم ضد آب
متحرک و قابل تنظیم در ارتفاع و پشتی متحرک
آسان برای تمیز نگه داشتن
ارتقاء وضعيت سالم
کمک در حالت توسعه کنترل سر و گردن ( استرپ رایگان )
دارای جا سری راحت چرمی قابل تنظیم ، میز قابل تنظیم

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت دوم)

صندلی کوادریسپس

دو بازو که هر کدام دارای یک بالشتک و 5 کیلو وزنه که قابل تغییر می باشد. پشتی صندلی از حالت عمودی به حالت کاملاً افقی و در هر زاویه دلخواه متغیر می باشد. بازوها به صورت افقی و یا عمودی در هر دو جهت جداگانه قابل تنظیم می باشد.

ولکرو برای ثابت نمودن یک یا هر دو پای بیمار در نظر گرفته شده است.

دستگاه در دو مدل با دستگیره های ثابت و یا متحرک پیش بینی شده است.

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت دوم)
وینکل...
ما را در سایت وینکل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وینکل winkel بازدید : 179 تاريخ : يکشنبه 16 شهريور 1399 ساعت: 18:42

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت اول)

فيزيوتراپي يكي از روش‌هاي تسكين بسياري از دردهاست كه افراد بسياري از اين روش استفاده مي‌كنند. فيزيوتراپي علاوه بر اينكه بايد توسط پزشكان يا فيزيوتراپيست‌هاي خبره انجام شود، نياز به دستگاه‌هايي هم دارد كه به كمك افراد مي‌آيند. در اين بين علاوه بر تخصص فيزيوتراپيست نمي‌توان نقش دستگاه‌ها و تجهيزات را ناديده گرفت. در اين مطلب به نقش و تاثير اين دستگاه‌ ها در روند درمان مي‌پردازيم.

کیسه های شنی

کیسه شنی به عنوان وزنه برای ایجاد کشش در عضوی مثل گردن استفاده می‌شود.

  • از جنس پارچه برزنت ضد آب
  • دوخت محکم
  • بدون ریزش شن
  • دارای یک قلاب مقاوم
  • در بسته های 5 عددی
تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت اول)

گونیامتر

به طور کلی یک گونیامتر میتواند کاربردهای فراوانی داشته باشد و در زمینه‌های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد اما در زمینه پزشکی از گونیامتر برای بررسی میزان دامنه حرکت مفاصل استفاده میشود.

دلیل استفاده از واحد درجه در اندازه‌گیری دامنه حرکت مفصل، دَوَرانی یا به عبارت دیگر زاویه ای بودن حرکت مفصل است. دامنه حرکت را در دو نوع فعال و غیرفعال دسته بندی میکنند. دامنه حرکت فعال برای زمانی است که فرد با استفاده از نیروی عضلات خود، مفصل را حرکت میدهد. اما زمانی که یک نیروی خارجی علاوه بر نیروی خود فرد مانند کمک پزشک، یک دستگاه ارتوپدی و… به اندام وارد میشود، دامنه حرکتی، غیرفعال نامیده میشود.

گونیامترها معمولا از جنس پلاستیک بی رنگ یا شفاف و یا از جنس فلز ساخته میشوند. دو بازو بر روی گونیامتر قرار دارد که یکی از آنها برای قرارگیری بر روی بدن به صورت ثابت و دیگری برای اندازه گیری میزان زاویه میباشد. مرکز گونیامتر بر روی مفصل قرار میگیرد و بازوها کار اندازه گیری را انجام میدهند.

انواع گونیامتر

گونیامترها از نظر جنس و اندازه با هم متفاوت هستند و همانطور که گفته شد، در دو جنس پلاستیکی و فلزی تولید میگردند. گونیامترهای پلاستیکی شفاف‌ اند و دقت بیشتری در اندازه‌گیری دارند؛ همچنین در قیمت های پایین تری نسبت به مدلهای فلزی عرضه میشوند. اما گونیامترهای فلزی با وجود مقاومت بالا در برابر آسیب های احتمالی، هم قیمت های بالایی دارند و هم برای بعضی از کاربران دقت مورد نظر را فراهم نمیکنند.

گونیامترها در اندازه های 9، 15، 20 و 30 سانتی‌متر طراحی میشوند که کاربر بر اساس نوع استفاده خود از آنها، سایز مناسب را انتخاب میکند. به طور مثال مدل 9 سانتی‌متری برای بررسی مفاصل انگشتان بوده و به نام گونیامتر انگشتی معروف است. اندازه های بلندتر نیز برای مفاصل آرنج، شانه، زانو و… استفاده میشوند.

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت اول)

گونیامتر های ذره‌بین دار

نوع دیگری از گونیامتر ها هستند که دارای دو میله و یک بخش چرخان میباشند. در بخش چرخان گونیامتر نقاله ای قرار گرفته است. ذره بین به کار رفته در دستگاه زاویه ی دقیق اندازه گیری شده را نشان میدهد و این باعث میشود که شما به جای نگاه کردن به تعداد انبوهی از اعداد، یک عدد را به طور دقیق مشاهده کنید و خطای کارتان را کاهش دهید.

این گونیامترها به گونیامتر متغیر نیز معروف هستند چراکه میتوانید به راحتی با باز و بسته کردن ملیه های آن اندازه بازوهای آنرا تغییر داده و برای اهداف متفاوت استفاده کرد.

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت اول)

گونیامتر بیمارستانی نوزاد

از این نوع گونیامتر برای بررسی میزان حرکت گردن نوزاد استفاده میشود. این گونیامتر به وسیله دو پایه بر روی تخت نوزاد به صورت ایستاده قرار میگیرد. سپس پزشک میتواند سر نوزاد را به راحتی گردانده و میزان حرکت گردن او را محاسبه کند.

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت اول)

گونیامتر دیجیتال

در این نوع گونیامتر به جای نقاله در مرکز دستگاه، از یک بخش اندازه گیری دیجیتالی استفاده شده که درجه اندازه گیری را به طور دقیق نمایش میدهد. این مدل هم میتواند خطای اندازه گیری را کاهش دهد اما ممکن است با تمام شدن باتری دچار مشکل شوید.

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت اول)

الکتروگونیامتر

 نوع دیگری از گونیامترها که به الکتروگونیامتر موسوم هستند، از یک یا دو سنسور تشکیل شده اند که بر روی پوست نصب میشوند و قسمت دیگر دستگاه رابطی است که سنسورها را به بخش پردازشگر وصل میکند. بخش پردازشگر میزان خم شدن سنسورها تسخیص داده و به درجه ثبت میکند.

از این نوع گونیامترها برای بررسی های تخصصی تر و یا تحت نظر گرفتن میزان حرکت مفصل ها در حین فعالیت های روزمره استفاده میشود. جالب است بدانید که از این نوع گونیامترها برای معاینه میزان حرکت مفصل پا یا دست حیواناتی مانند اسب استفاده میشود که میتوانند اطلاعات دقیق و خوبی را در اختیار دامپزشک قرار دهند.

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت اول)

انکلاینومتر

وسایلی شبیه به گونیامتر ها برای اندازه گیری دامنه حرکت مفاصل وجود دارند که به انکلاینومتر معروف هستند. همانطور که قبلا هم گفتیم دو بازوی گونیامتر را باید بر روی اندام های حرکتی و مرکز آن را بر روی مفصل قرار داد اما برای استفاده از انکلاینومتر تنها کافی است آن را بر روی یکی از اندام های حرکتی قرار دهیم.

این فرایند در استفاده از انکلاینومتر باعث شده تا هم دقت بیشتری در اندازه گیری فراهم شود و هم استفاده از این دستگاه راحت تر باشد.

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت اول)

گونیامتر های لیزری

گونیامترهای لیزری تلفیقی از گونیامتر و انکلاینومتر هستند. این گونیامترها به صورت دیجیتالی عمل کرده و با قرار گرفتن بر روی اندام مورد نظر میتوانند میزان دامنه حرکت مفصل را اندازه گیری کنند. ویژگی منحصر به فرد این گونیامترها وجود خطوط لیزری است که با روشن کردن دستگاه بر روی اندام ظاهر میشوند و در کنار عملکرد انکلاینومتری خود، دقت خیلی خوبی را فراهم میکند.

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت اول)

نردبان انگشت فیزیوتراپی

نردبان انگشتان فیزیوتراپی وسیله ای (معمولاً چوبی) که دارای دندانه هایی است که امکان صعود انگشتان بر روی آن که به شکل عمود بر روی دیوار نصب می شود وجود دارد و وسیله ای برای روزش انگشتان دست است.

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت اول)

واکر

واکر یکی از ابزار مهم برای یاری کردن به راه رفتن است. در مریض هایی که نیروی عضلات اندام زیرین آنها کاهش پیدا کرده است، دامنه حرکتی مفصل ران یا زانو یا مچ پای آنها کاسته شده، درد و یا ناهنجاری مفصلی دارند و یا مشکلی در تعادل دارند واکر میتوان یاری کننده باشد.

بسیار مهم است تا بیماران بعد از درمان آسیبی که به اندام تحتانی یا لگن آنها رسیده یا عمل جراحی که برای آنها انجام شده هرچه زودتر راه بروند. (منظور از اندام تحتانی قسمتی از بدن است که در پایینتر از لگن قرار دارد). در بسیاری از این بیماران پزشک اجازه راه رفتن بر روی اندام مشکل دار را تا مدتی نمیدهد. در این مدت بیمار باید از واکر یا عصا استفاده کند.

واکر به علت داشتن چهار عدد پایه از عصا پایدارتر است. واکر مناسب کسانی است که در آنها حفظ پایداری در حالت ایستاده مشکل است مانند

  • افراد مسن یا افرادی که به علت ابتلا به بعضی بیماری های مزمن و یا سکته مغزی دچار ضعف عضلانی بخصوص در اندام تحتانی هستند. این افراد برای ایستادن نیاز به یک تکیه گاه محکم و پایدار دارند. واکر با داشتن چهار عدد پایه خود یک جسم پایدار است که میتوان به آن تکیه داد
  • افرادی که تازه آسیب دیده اند یا تحت عمل جراحی قرار گرفته اند. این افراد طرز راه رفتن با یک وسیله کمکی را خوب نمیدانند. در بین وسایل کمکی راه رفتن با واکر ساده تر است و بیمار میتواند راه رفتن را با یک واکر آغاز کند. وقتی چند روزی گذشت و حال عمومی بیمار بهتر شد، سرگیجه او کاهش پدا کرد، احساس ضعف کمتری داشت و به عضلات خود مسلط تر شد میتواند از عصا استفاده کند.
تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت اول)

واکینگ شولدر

واکینگ شولدر جهت انجام تمرینات توانبخشی مفصل شانه و اندام فوقانی

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت اول)

ویت کاف

ویت‌کاف (وزنه) برای درمان ضعف حرکتی و تقویت عضلانی در افراد استفاده می‌شود. به این صورت که ویت‌کاف به دور مچ پا یا دست بسته می‌شود و با بالا و پایین کردن عضوی که وزنه به آن بسته شده است به تقویت عضلات کمک می‌کند. این نوع وزنه دارای جیب‌هایی برای وزنه‌های از جنس آهن یا ماسه می‌باشد که وزن آن متناسب با هدف انتخاب می‌شود.

کاربردهای ویت‌کاف:

  • وقتی شکستگی در یکی از استخوان‌های بدن رخ می‌دهد برای ایجاد محدودیت در حرکت استخوان شکسته و جوش خوردن محل شکستگی از اسپلینت یا گچ گرفتن آن محل استفاده می‌شود. گچ گرفتگی در مواقعی باعث ضعیف شدن مفاصل به عبارتی خشک شدن مفاصل می‌شود. با بستن ویت‌کاف به عضوی که تازه از گچ خارج شده و ورزش دادن آن می‌توان خشکی مفاصل آن ناحیه را بر طرف کرد.
  • پس از باز شدن گچ ، بیمار نیاز به تمرین‌های ورزشی و برنامه فیزیوتراپی دارد تا قدرت مفاصل از دست رفته به آن باز گردد برای این کار متخصص فیزیوتراپ یک سری حرکات و نرمش هایی به بیمار آموزش می‌دهد. قسمتی از این نرمش‌ها در کلینیک فیزوتراپی انجام می‌شود ولی قسمت عمده این کار باید توسط خود بیمار و بطور مداوم در منزل انجام شود.
  • ورزشکارن برای داشتن عضلاتی قوی این وزنه‌ها را به پا یا دست خود می‌بندد و حرکات ورزشی خود را انجام می‌دهند. به طور مثال با بستن ویت‌کاف به پا هنگام دویدن یا راه رفتن قدرت پا و عضلات آن را زیاد می‌کنند. علاوه بر آن بستن ویت‌کاف در هنگام ورزش به سوزاندن کالری و کربوهیدرات‌ها نیز کمک می‌کند. البته باید توجه داشته باشید که تمرین‌های ورزشی خود را با وزن سبک شروع کنید و به تدریج از وزنه‌های سنکین‌تر استفاده کنید. 
تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت اول)

یونیت هات پک

كيسه مخصوصی است كه دارای گرمای مرطوب بوده و ضمن گرم نمودن ناحيه مورد درمان با خاصيت افزايش گردش خون در ناحيه درمان كاربردهای زير را دارد.

موارد كاربرد : 


كاهش اسپاسـم
كاهــش درد
كاهش‌چسبندگی
کاهش سفتی بافت نرم
فزايش دامنه حركتی
كاهش گرفتگی عضله
آماده‌سازی‌‌ بيمار‌ برای‌ انجام‌ حركات‌ ورزشی‌ و تكنيكهای‌ درمانی

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت اول)

تیلت تیبل

افرادی که  به علت امراض حاد شوندۀ مزمن عصبی (دژنراتیو یا تروما) نیازمند به استفاده از صندلى چرخدار شده اند، غالباً در پاهایشان دچار اسپاسم، انقباض، و پوکی استخوان ناشی از عدم استفاده از عضو میشوند. در این شرایط تا حد زیادی سطح عملکرد فرد و روند بهبودی تحت تاثیر قرارمیگیرد.

تخت شیبدار بیمار را از حالت سطح افقی خوابیده بتدریج به حالت عمودی و ایستاده در میآورد، و بیمار را با استفاده از تسمه ها در موقعیت کاملاً ایمنی در تمام مدت فیزیوتراپی نگاه میدارد. قوه جاذبه نقش مهمی درعملکرد تیلت تیبل دارد. چراکه جاذبه درعملکرد اندام های داخلی بدن و سیستم های فیزیولوژیکی مهم است. تحقیقات ثابت کرده است که تحمل وزن اندام باعث بهبود در تراکم استخوان و تقویت مفاصل میشود.

با استفاده از این روش، حتى اگر شیب عمودی کامل نباشد، کشش عضلات، و تنفس فیزیولوژیکی و استقامت بیمار به تدریج بهبود می یابد.

تخت های شیبدار با استفاده از یک سطح مخصوص پا “footplate” میتواند به بیمار کمک کند تا وزن خود را بهتر تحمل کند.

تخت شیبدار از این امکان برخورد است که می تواند از حالت تخت مانند افقی اولیه خود بصورت عمودی بالا یا پایین بیاید. بدین وسیله امکان انتقال و آماده کردن بیمار را براى معالجه فراهم میآورد. این تخت قابل کنترل با دست یا پا است که درمانگر میتواند با استفاده از آن شیب زاویه و ارتفاع عمودی تخت را بر حسب معالجه تغییر دهد. سیستم قفل هاى این تخت در هر مرحله از فیزیوتراپی از هر نوع حرکت نا خواسته تخت جلو گیری میکند. بنابراین بیمار درمان مناسب و راحتی را تجربه خواهد کرد.

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت اول)
وینکل...
ما را در سایت وینکل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وینکل winkel بازدید : 275 تاريخ : يکشنبه 16 شهريور 1399 ساعت: 14:25

فشارسنج پزشکی چیست؟ بهترین فشار سنج های پزشکی

 

دستگاه فشار سنج چیست؟

اسفیگمومانومتر (sphygmomanometer) که اصطلاحا به آن فشار سنج خون نیز می‌گویند، دستگاهی برای اندازه گیری فشارخون است. اگر شما مشکل فشار خون دارید، باید آن را جدی بگیرید. در حقیقت، در چنین مواقعی اندازه گیری منظم فشار خون برای ادامه زندگی موضوعی حیاتی است.

اگر داروی فشار خون مصرف می‌کنید، باید میزان دقیق فشار خون خود را با فشار سنج اندازه گیری کرده و به طور منظم ثبت کنید. بدون اطلاعات دقیق و خوب، پزشکتان نمی‌تواند داروی مناسب حال شما را برایتان تجویز کنید. عدم دقت در این امر ممکن است کشنده باشد. در سراسر جهان فشار خون بالا، 12.8% از کل مرگ و میر را تشکیل می‌دهد. طبق آمار رسمی، 1 نفر از هر 3 آمریکایی فشار خون بالا دارند.

انواع وسایل اندازه گیری فشارخون

دستگاه های فشارسنج به دو روش کلی فشارخون را اندازه گیری می کنند:

الف: شنیداری یا سمعی (۲ نوع دارد: دستگاه فشارسنج جیوه ای-دستگاه فشارسنج عقربه ای)

ب: دیجیتالی (۲ نوع دارد: دستگاه فشارسنج نمایشگر دیجیتالی بازویی–دستگاه فشارسنج نمایشگر دیجیتالی خودکار انگشتی یا مچی)

توصیف دستگاه فشارسنج جیوه ای

دراين دستگاه، يك مانومتر از نوع جیوه ای وجود دارد. این مانومتر دارای یک محفظه فلزي، صفحه مدرج(درجه بندی شده) عمودي كه بر حسب ميليمتر جيوه (با فاصله ۱۰ ميليمتر جيوه( درجه بندي شده و يك لوله شيشه اي كه انتهاي آن حاوي مخزن جيوه است، وجود دارد. مقدار فشار در بازوبند يا فشارخون را مي توان از عددي كه در صفحه مدرج هم سطح جيوه در لوله جیوه ای قرار مي گيرد، تعيين كرد.

فشارسنج پزشکی چیست؟ بهترین فشار سنج های پزشکی

جیوه در مخزن جيوه و در یک فضاي محکم قرار دارد. اين مخزن كه در انتهاي دستگاه و داخل لوله شيشه اي قرار دارد، داراي يك پيچ تنظيم است كه ورود و خروج جيوه به داخل لوله شيشه اي را تنظيم مي كند. قبل از اندازه گيري فشارخون، پيچ مخزن بايد باز شود تا اجازه دهد جيوه به درون لوله راه يابد.

فشارسنج پزشکی چیست؟ بهترین فشار سنج های پزشکی
فشارسنج پزشکی چیست؟ بهترین فشار سنج های پزشکی

در صورتي كه پيچ مخزن جيوه باز باشد و در زماني كه هيچ فشاري وجود ندارد، سطح جيوه در لوله بايد بر روي صفر باشد؛ اما با باد كردن کاف و تغيير فشار در كيسه هوا، جيوه به درون لوله راه يافته و در طول لوله به سمت بالا حركت مي كند و بالعکس  با تخليه هواي كيسه، سطح جيوه در لوله به سمت پايين حركت مي كند. پس از خاتمه اندازه گيري، لازم است دستگاه را كج نمود تا جيوه درون لوله به سمت مخزن هدايت شود و سپس پيچ مخزن را بست تا در زماني كه از دستگاه استفاده نمي شود، جيوه در لوله باقي نماند يا حركت نكند.

در اندازه گيري فشارخون با دستگاه فشارسنج جيوه اي، باید موارد زير را رعايت كرد:

  • مانومتر نباید بیشتر از ۹۰-۱۰۰ سانتیمتر از اندازه گيرنده فشارخون فاصله داشته باشد، تا به راحتی بتوان اعداد را خواند.
  • ستون جیوه باید عمودی و هم سطح چشم قرار گیرد. در دستگاه هاي مدل ایستاده به راحتی مي توان با قد گيرنده فشارخون، آن را تنظیم کرد.
  • مانومتر جیوه ای درجه بندی عمودی دارد كه چون سطح جيوه به صورت هلالي در لوله قرار مي گيرد سبب ايجاد خطا مي شود، مگر اینکه چشم نزدیک به سطح هلالي جیوه باشد. براي خواندن مقدار فشارخون بايد بالاترين نقطه هلال جيوه در ستون يا لوله شيشه اي را در نظر گرفت.

توصیف دستگاه فشارسنج عقربه ای

در اين دستگاه یک مانومتر از نوع عقربه اي وجود دارد. این مانومتر داراي يك صفحه مدرج(درجه بندی شده) دايره اي كه بر حسب ميليمتر جيوه  )با فاصله ۱۰ ميليمتر جيوه(  درجه بندي شده و يك عقربه گردان است كه با تغيير فشار در كيسه هوا حركت مي كند. تغيير فشار در كيسه هوا با حركت عقربه نشان داده می شود و مي توان مقدار فشار را با نگاه به محل تماس عقربه و درجه تعيين كرد.

فشارسنج پزشکی چیست؟ بهترین فشار سنج های پزشکی

در زماني كه هيچ فشاري وجود ندارد عقربه در روي صفحه بايد بر روي درجه صفر باشد. با باد کردن کاف و تغيير فشار در كيسه هوا عقربه در جهت عقربه هاي ساعت يا عكس آن حركت مي كند. درجه بندی عقربه ای ترکیبی از اعداد و بخش های عمودی و افقی است و باید مستقیم با چشم در یک خط عمود بر مرکز صفحه درجات، به آن نگاه كرد.

فشارسنج پزشکی چیست؟ بهترین فشار سنج های پزشکی

ضربه ها و تکان های سخت در استفاده روزانه بر روی دقت فشارسنج عقربه ای  اثر مي گذارند و در طول زمان دقت خود را از دست مي دهند و معمولاً به طور كاذب سبب خواندن مقدار كمتر فشارخون و در نتيجه برآورد کمتر فشارخون فرد مي شوند. بنابراین، این نوع دستگاه ها نسبت به دستگاه های جیوه ای  دقت كمتري دارند.

توصیف دستگاه فشارسنج نمایشگر دیجیتالی بازویی

در این دستگاه یک مانومتر دیجیتالی به همراه نمایشگر دیجیتالی وجود دارد. یک بازوبند حاوي كيسه هوا و يك لوله لاستيكي  که از آن خارج مي شود، به مانيتور (نمايشگر) ديجيتالي وصل می شود. مقدار فشارخون بر روی يك صفحه کوچک به صورت دو عدد نمايان مي شود. در اين نوع فشارسنج نيازی به استفاده از گوشي نيست.

فشارسنج پزشکی چیست؟ بهترین فشار سنج های پزشکی

نمایشگر دیجیتالی یا پمپ هوای دستی و یا پمپ هوای خودکار دارد.

در نوع پمپ هوای خودكار، كيسه هوا بدون استفاده از پمپ، تنها با فشار بر يك دكمه، باد و تخلیه مي شود.

فشارسنج پزشکی چیست؟ بهترین فشار سنج های پزشکی
فشارسنج پزشکی چیست؟ بهترین فشار سنج های پزشکی

توصیف دستگاه فشارسنج با نمایشگر دیجیتالی انگشتی یا مچی       

دراين نوع دستگاه یک مانومتر دیجیتالی به همراه یک نمایشگر دیجیتالی وجود دارد. به جای بازوبند ازمچ بند و يا انگشت بند استفاده مي شود. مقدار فشارخون بر روی يك صفحه کوچک به صورت دو عدد نمايان مي شود. در اين نوع فشارسنج نيازی به استفاده از گوشي نيست.

فشارسنج پزشکی چیست؟ بهترین فشار سنج های پزشکی
فشارسنج پزشکی چیست؟ بهترین فشار سنج های پزشکی

در اندازه گیری فشارخون با فشارسنج نمایشگر دیجیتالی انگشتی یا مچی باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • روش اندازه گیری فشارخون با کاف مچی، در افراد بسیار چاق و افراد دارای ورم لنفی (با سابقه سرطان سینه) که کاف بازویی مناسب برایشان وجود ندارد، ترجیح داده می شود.
  • در صورت آویزان بودن دست حین اندازه گیری فشار، فشار مچی از فشار بازویی بیشتر خواهد بود.
  • مچ دست باید در سطح قلب قرار گیرد.

مزايا و معايب فشارسنج های عقربه ای و جيوه اي

  • یکی از مزایای فشارسنج عقربه ای نسبت به جیوه ای این است که به راحتی از محلی به محل دیگر قابل حمل است. فشارسنج جیوه ای نسبت به حرکت و جابجایی حساس تر می باشد و احتمال شکستن لوله شیشه ای و نشت جیوه وجود دارد.
  • نمایشگر عقربه ای از نمایشگر الکترونیکی ارزانتر است اما به راحتی آسیب می بیند و دقت آن کم می شود.
  • فشارسنج جیوه ای یا عقربه ای برای افراد دارای نقص شنوائی مناسب نیست، چون باید از طریق گوشی به صدای ضربان قلب گوش دهند.
  • فشارسنج جیوه ای به علت خطرات جیوه کمتر استفاده می شود.
  • فشارسنج عقربه ای نسبت به فشارسنج جیوه ای، دقت کمتری دارد.

مزایا و معایب فشارسنج های با نمایشگر دیجیتالی

  • به علت کمتر مصرف کردن فشارسنج جیوه ای، فشارسنج های با نمایشگر دیجیتالی در آینده رواج می یابند.
  • بسیاری از خطاهای مربوط به اندازه گیری فشارخون که می تواند توسط انسان(گیرنده فشارخون) ایجاد شود، حذف می گردد.
  • برای خودپایشی و اندازه گیری فشارخون توسط خود فرد، بسیار راحت می باشد و به راحتی عدد فشارخون خوانده می شود.
  • برای افراد با نقص شنوائی مناسب است، چون نیاز به گوشی ندارد.
  • برخی از آنها تعداد ضربان قلب را هم نمایش می دهند.
  • بسیاری از آنها گران هستند.
  • فشارسنج های ديجيتالي كه از طریق انگشت يا مچ فشارخون را اندازه مي گیرند، دقت زيادي در اندازه گيري ندارند. دستگاه هاي انگشتي بسیار به وضعیت و دمای بدن و انقباض عروق محيطي در انگشت، حساس هستند
  • نیاز به باتری دارد.
  • برخی از آنها فقط برای استفاده در بازوی چپ طراحی شده اند.
فشارسنج پزشکی چیست؟ بهترین فشار سنج های پزشکی

بهترین نوع فشار سنج

فشارسنج ها برحسب نوع استفاده به چند دسته تقسیم می شوند:

دقیق‌ترین و بهترین نوع فشار سنج ها، فشار سنجی است که کاف آن بازویی باشد. اینکه فشار سنج عقربه‌ای بهتر است یا دیجیتالی، باید بگوییم که فشار سنج دیجیتالی که توسط شرکت معتبر ساخته شده باشد بهتر و دقیق تر از دستگاه فشار خون عقربه ای است و این ادعا که برخی پزشکان می‌گویند فشار سنج دیجیتالی درست کار نمی‌کند، کاملا اشتباه است.

کاف فشار سنج چیست؟

کاف فشار سنج یا Sphygmomanometers Cuff کیسه‌ای پلاستیکی است که به دور عضو بدن بسته شده و با افزایش حجم هوای درونی، عضو را در بر می‌گیرد و از عبور خون از رگ‌های آن عضو جلوگیری می‌کند.

فشارسنج پزشکی چیست؟ بهترین فشار سنج های پزشکی

روش اندازه گیری فشار خون

قبل از اینکه فشار خون خود را بگیرید، به موارد زیر دقت کنید:

  • پس از غذا خوردن یا مصرف کافئین، الکل یا تنباکو 30 دقیقه صبر کنید.
  • دستشویی بروید و مثانه خود را خالی کنید.
  • 5-3 دقیقه صحبت نکنید.
  • در موقعیتی راحت بنشینید، پاها را روی هم نیندازید.
  • دست چپ خود را به سطح قلب خود نزدیک کنید. بهتر است دست خود را روی یک میز یا سطح صاف قرار دهید و آرام بشینید.
  • کاف فشار سنج را در اطراف قسمت فوقانی بازوی خود قرار دهید (ترجیحا لباس بین کاف و بازو نباشد)، کاف باید صاف و بدون تاب خوردگی باشد. کاف را به اندازه‌ای محکم کنید که یک انگشت فاصله زیر آن باشد.
  • بهترین محل بستن کاف به این صورت است که لبه پایین آن 4 سانتی متر بالای آرنج باشد.

آنالیز فشار خون

فشار خون طبیعی 80/120 یا کمتر است. فشار خون بالا 90/140 یا بالاتر است. اگر فشار خون شما بین 80/120 و 90/140 باشد، ممکن است چیزی به نام prehypertension نامیده شود، این به این معنی است که شما در معرض فشار خون بالا هستید.

فشارسنج پزشکی چیست؟ بهترین فشار سنج های پزشکی

هنگام خرید دستگاه فشارسنج به چه نکاتی باید توجه کرد؟

فشار سنج دیجیتال یا عقربه ای؟

فشار سنج دیجیتالی که توسط شرکت معتبر ساخته شده باشد بهتر از دستگاه فشار خون عقربه ای است.

فشار سنج دیجیتال آندروید یا ساده؟

اگر شما عاشق تکنولوژی‌های جدید هستید، می‌توانید از دستگاه فشار سنج خون آندروید که به گوشی شما متصل است، استفاده کنید، در غیر این صورت یک محصول ساده برای شما بهتر باشد.

اندازه کاف فشار سنج

آیا اندازه کاف فشار سنج برای دست شما مناسب است؟ اندازه کاف دستگاه های فشار سنج خون معمولا اما نه همیشه قابل تنظیم می‌باشند. اگر دست شما بیش از حد بزرگ‌تر و یا کوچک‌تر از کاف فشار سنج است، شما قادر نخواهید بود از آن استفاده کنید و در صورت فشار خون اندازه گیری شده حتما اشتباه است. بسیاری از تولید کنندگان اندازه کاف دستگاه را روی جعبه آن قید می‌کنند تا در موقع خرید مشکلی پیش نیاید.

روش استفاده

 شما باید هنگام خرید دستگاه فشار سنج خون به روش استفاده دستگاه توجه کنید. استفاده از بعضی از انواع دستگاه‌های فشار سنج خون روش خاصی دارد؛ به عنوان مثال، برای استفاده از برخی از دستگاه های فشارسنج خون باید مچ دست را در راستای قلب خود قرار دهید و اگر شما این کار را درست انجام ندهید، نتیجه به دست آمده دقیق نخواهد بود. بعضی دیگر از دستگاه های فشار سنج خون برای اندازه گیری فشار خون نیاز به حرکت خاصی ندارند. در هنگام خرید دستگاه فشار سنج به این مسائل توجه کنید.

قیمت دستگاه فشار سنج

دستگاه های فشار سنج خون بسته به نوع و کارایی آن‌ها قیمت‌های مختلفی دارند و شما می‌توانید با توجه به میزان دقت مورد نیازتان و میزان هزینه‌ای که مد نظرتان است، دستگاه فشار خون مناسبی را خریداری کنید. لازم به ذکر است که فشار سنج های دستی معمولا ارزان‌تر از فشار سنج های دیجیتال می‌باشند.

وینکل...
ما را در سایت وینکل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وینکل winkel بازدید : 159 تاريخ : شنبه 15 شهريور 1399 ساعت: 22:54

بهترین و به صرفه ترین ویلچر پزشکی چیست؟ کدام را خریداری کنیم

افرادی که به ضایعات نخاعی و یا اختلالات حرکتی دچار هستند، به وسیله ای به نام چرخ دستی و یا ویلچر نیاز دارند. با انتخاب یک ویلچر مناسب، می توان بهبود قابل توجهی در شرایط جسمی و روحیِ افراد کم توان و همچنین ناتوان جسمی بوجود آورید. همچنین خرید ویلچر و استفاده از آن، می تواند تأثیر قابل توجهی در بالا بردن سطح تحرک مستقل فرد، کاهش آسیب به اندام ها، رضایت شخصی و بهبود سطح زندگی فرد داشته باشد. در ادامه سعی داریم شما را با انواع ویلچر و ویژگی های هر کدام آشنا کنیم.

مشاهده انواع محصولات ویلچر کلیک کنید

فروشگاه وینکل

ویلچر ساده

ویلچرهای ساده، جزو اولین و ساده ترین انواع ویلچر بوده و معمولاً وزن کمتری نسبت به ویلچرهای برقی دارند. ویلچرهای ساده برخلاف ویلچرهای برقی، امکانات بخصوصی ندارند و از جریان برق برای حرکت دادن آن ها استفاده نمی شود. در این نوع ویلچرها، کاربر می بایست به کمک چرخ های بزرگ عقب ویلچر، خود را جابجا کند. ویلچرهای ساده، عمدتاً برای افرادی کاربرد دارند که خودشان توانایی حرکت دادن ویلچر را داشته ولی به دلیل مشکل پیش آمده، نمی توانند بر روی پای خود حرکت کنند. ترمز، دستگیره ثابت و زیرپایی تاشو، ازجمله مهم ترین قابلیت های این نوع ویلچرها می باشد. همچنین این نوع ویلچرها، جای کمتری اشغال نموده و حمل و نقل راحت تری دارند.

بهترین و به صرفه ترین ویلچر پزشکی چیست؟ کدام را خریداری کنیم

ویلچر ارتوپدی

ویلچرهای ارتوپدی در واقع تمامی قابلیت های ویلچرهای ساده را دارا می باشند. علاوه بر قابلیت های ذکر شده، در این نوع ویلچرها قابلیت آن را دارید که زیردستی و جاپایی را از هم جدا کنید. به عنوان مثال، این قابلیت می تواند برای افرادی که توان حرکت به داخل اتومبیل را ندارند، مفید باشد. قیمت ویلچر های ارتوپدی در مقایسه با ویلچرهای ساده، اندکی بالاتر است.

جهت مشاهده محصولات ویلچر ارتوپدی کلیک کنید

فروشگاه وینکل
بهترین و به صرفه ترین ویلچر پزشکی چیست؟ کدام را خریداری کنیم

 

ویلچر اسپرت

توانایی و تمایل به ورزش کردن در افراد کم توان، همانند هر فرد دیگری در جامعه وجود دارد. ورزشکاران در مسابقات ورزشی، از ویلچرهای اسپرت استفاده می کنند. ویلچرهای ورزشی بسیار سبک بوده و در عین حال قابلیت چرخش و حرکت سریع را داشته و کاملاً استوار و محکم در جای خود، تعادل کاربر را حفظ می کنند.

جهت مشاهده انواع ویلچر اسپرت کلیک کنید

فروشگاه وینکل
بهترین و به صرفه ترین ویلچر پزشکی چیست؟ کدام را خریداری کنیم

ویلچر سی پی

بیماران فلج مغزی و یا بیماران سی پی، می بایست از ویلچر های سی پی استفاده کنند. نگهدارنده سر، نگهدارنده گردن، نگهدارنده ران، نگهدارنده پهلو و همچنین جدا کننده پا ازجمله مهم ترین قابلیت های این دسته از ویلچرها می باشد.

مشاهده محصولات ویلچر سی پی

فروشگاه وینکل
بهترین و به صرفه ترین ویلچر پزشکی چیست؟ کدام را خریداری کنیم

ویلچر برقی

ویلچرهای برقی، دارای باتری قابل شارژ هستند. باتری این دسته از ویلچرها با نیروی برق شارژ شده و نیروی لازم برای حرکت دستگاه را فراهم می کنند. موتور این نوع ویلچرها به گونه ای طراحی شده است که بتواند سرعت های مختلفی را برای دستگاه به ارمغان آورد. کاربر به راحتی با استفاه از اهرم کنترل گری می تواند سرعت و جهت حرکت را تنظیم کرده و یا دستگاه را از حرکت نگه دارد. ویلچرهای برقی در مقایسه با ویلچرهای دستی، تکنولوژی پیچیده تری دارند و از این رو سنگین تر می باشند. و همچنین قیمت ویلچر های برقی در مقایسه با ویلچرهای ساده بالاتر است.

مشاهده انواع ویلچرهای برقی

فروشگاه وینکل
بهترین و به صرفه ترین ویلچر پزشکی چیست؟ کدام را خریداری کنیم

 

ویلچر پله رو

ویلچرهای پله رو به ویلچرهای بالابر نیز معروف هستند. تکنولوژی پیشرفته افزایش ارتفاع، قابلیتی است که به برخی از ویلچرهای برقی اضافه شده و به کاربر کمک می کنند تا به اجسامی که در ارتفاع بالا قرار دارند، دسترسی داشته باشند. این نوع ویلچرها را می توان بر لبه مخصوص کنار برخی پله های مجهز سوار کرده و فرد را بین طبقات جابجا کرد.

بهترین و به صرفه ترین ویلچر پزشکی چیست؟ کدام را خریداری کنیم

ویلچر حمام و توالت

ویلچرهای مخصوص حمام و یا توالت، دارای محلی برای قرارگیری لگن و یا توالت فرنگی می باشند. لگن ویلچر را می توان به راحتی از ویلچر جدا کرد. این نوع ویلچرها حمام کردن کاربر را آسان کرده و به خوبی بر روی توالت فرنگی فیت می شوند. وزن کم و همچنین اندازه کوچک این نوع ویلچرها، کمک خواهد کرد تا به راحتی قابل حمل بوده و از درب حمام عبور کنند. همچنین جنس این نوع از ویلچرها، از استیل بدون زنگ بوده و مورد مناسبی برای استفاده در حمام و توالت می باشد.

مشاهده محصولات انواع ویلچر حمام و توالت

فروشگاه وینکل
بهترین و به صرفه ترین ویلچر پزشکی چیست؟ کدام را خریداری کنیم

ویلچر کودکان

کودکان و همچنین نوجوانان ازجمله افرادی هستند که وزن کم و یا جثه کوچکی دارند. از این رو، ویلچری که برای این دسته از افراد انتخاب می شود، می بایست سبک باشد تا اگر از نوع دستی بود، کاربر بتواند به راحتی آن را جابجا کند. برخی از ویلچرها، این قابلیت را دارند که متناسب با رشد کودک، بتوانید سایز ویلچر را نیز تغییر دهید.

جهت مشاهده انواع ویلچر اطفال کلیک کنید

فروشگاه وینکل
بهترین و به صرفه ترین ویلچر پزشکی چیست؟ کدام را خریداری کنیم
وینکل...
ما را در سایت وینکل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وینکل winkel بازدید : 223 تاريخ : شنبه 15 شهريور 1399 ساعت: 22:41

معرفی بهترین ماسک ساده و فیلتر دار پزشکی و بیماستانی

ماسک ها چه تفاوتی با هم دارند؟

ماسک های متنوعی در بازار موجود است. مردم به دلیل اطلاعات محدودی که دراین خصوص دارنددرخرید دچارتردیدمیشوند. ابتدا باید هدف ازخریدماسک مشخص شود. ماسکها از نظرحفاظتی که ایجادمیکنند انواع مختلفی دارند. این حفاظت میتواند دربرابر ذرات گردوغبار باشد ویادربرابر ذرات روغنی یا سمی. درصنعت به حفاظت بیشتری نیاز است از اینرو ماسکهای پیچیده تری نیز استفاده میشود.

ماسک تنفسی

ماسک تنفسی وسیله ای پوشیدنی است که برای محافظت از فرد در برابر استنشاق مواد خطرناک و زیان آور از جمله ذرات مانند گرد و غبار و میکروارگانیسم های موجود در هوا و همچنین دودها، بخارها و گازهای خطرناک طراحی شده است. ماسکهای تنفسی، گستره متنوعی از ماسکهای ساده و یکبار مصرف ارزان قیمت تا ماسک های گرانقیمت و چندبار مصرف مثل ماسک گاز را شامل میشوند. انواعی از ماسکهای تنفسی را در شکل ١ میبینید.

ساختار ماسک های تنفسی

تمامی ماسکهای تنفسی دارای بخش پوشاننده صورت هستند که بوسیله بندهای پارچه ای (یا نوع دیگر) که در پشت سرِ پوشنده قرار میگیرند، نیمه پایینی صورت از جمله بینی و دهان را میپوشانند.

معرفی بهترین ماسک ساده و فیلتر دار پزشکی و بیماستانی

انواع ماسک های پزشکی

ماسک جراحی

ماسک جراحی که به نام ماسک پزشکی یا ماسک ساده صورت نیز شناخته میشود و اغـلب کارکنان درمـان آن را استفاده میکنند، برای جلوگیری از خروج و پرتاب باکتری در قطرات مایع یا ذرات معلق در هوا از دهان و بینی کادر درمان طــراحی شده و به کار میروند.  

ماسک‌های جراحی، ماسک‌های یک بار مصرفی هستند که شُل در اطراف صورت قرار می‌گیرند. این ماسک‌ها تقریباً در دسترس همه هستند و اساساً برای محافظت از دیگران در برابر کسی که این ماسک را زده استفاده می‌شوند و البته برای فیلتر کردن ذرات بزرگ معلق در هوا نیز کاربرد دارند اما نمی‌توانند ذرات بسیار ریز را فیلتر کنند.
خیلی از ماسک‌های جراحی از کاغذ درست شده‌اند و بعضی از این ماسک‌ها نیز با پلی پروپیلن تهیه شده‌اند. تحقیقات نشان داده ماسک‌های جراحی می‌توانند خیلی از ترشحات تنفسی را که توسط فرد آلوده پخش می‌شوند فیلتر نمایند؛ اما اینکه ماسک جراحی چقدر خوب می‌تواند از شمایی که از آن استفاده می‌کنید در برابر ذرات کوچک‌تر محافظت کند، تا حدود بسیار زیادی متغیر است. مثلاً یکی از ماسک‌های جراحی تست شده توانسته بود 30 درصد از ذرات ریز را فیلتر کند و ماسک‌های جراحی دیگری هم بودند که تا 80 درصد از ذرات ریز را فیلتر کرده بودند.

حهت مشاهده محصولات ماسک جراحی کلیک کنید

فروشگاه وینکل
معرفی بهترین ماسک ساده و فیلتر دار پزشکی و بیماستانی

ماسک‌های N95


ماسک‌های N95 جوری طراحی شده‌اند که اطراف بینی و دهان را سفت و محکم می‌پوشانند. اگر ماسک N95 به‌درستی روی صورت قرار بگیرد، می‌تواند دست‌کم جلوی 95 درصد از ذرات معلق در هوا را بگیرد. این نوع ماسک‌ها در محافظت از شمایی که آن را زده‌اید و افرادی که دور و برتان هستند عالی عمل می‌کنند. یک دلیل مؤثر بودن ماسک N95 این است که از لایه‌های زیادی از الیاف پلی پروپیلن ساخته شده که در بالا گفتیم. یعنی در این ماسک‌ها از الکتریسیته‌ی ساکن برای گیر انداختن ذرات در دو سوی ماسک استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید ماسک N95 بخرید باید بدانید که بعضی از این ماسک‌ها که در بازار وجود دارند قلابی‌اند.

جهت بازدید از محصولات ماسک N95 کلیک کنید

فروشگاه وینکل
معرفی بهترین ماسک ساده و فیلتر دار پزشکی و بیماستانی

ماسک‌های KN95


ماسک KN95 تحت نظارت دولت چین تولید می‌شود. این ماسک مانند ماسک N95 جوری طراحی شده که دست‌کم 95 درصد از ذرات معلق در هوا را فیلتر می‌کند. اما آزمایش‌ها نشان داده عملکرد خیلی از ماسک‌های KN95 موجود در بازار درست نبوده و خیلی از آن‌ها قلابی‌اند.

معرفی بهترین ماسک ساده و فیلتر دار پزشکی و بیماستانی

انواع ماسکهای FFP

ماسکهای FFPبه سه دسته تقسیم میشوند:

FFP1

حفاظت از انواع گرد و غبار نامنظم و ساخته نشده از الیاف.تنفس این مواد ممکن است بر تندرستی اثر بگذارد. این مواد می توانند باعث تحریک سیستم تنفسی گردند و بوهای نامطبوع نیز تولید نمایند.کل مقدار نفوذ از این ماسک ممکن است دست بالا ۲۵ درصد باشد.این نوع ماسک در غالب موارد وقتی استفاده می شود که تخطی چهار برابری در میزان آلاینده ها نسبت به حداکثر میزان مجاز در محیط های کاری صورت گرفته باشد.

FFP2

حفاظت از انواع زیان آور گرد و غبار, دود و آئروسل جامد و مایع.این مواد ممکن است از الیاف ساخته شده باشند که این معنی را می دهد که سیستم تنفسی را در کوتاه مدت تحریک می کنند و می توانند منجر به کاهش الاستیسیته بافت ریوی در طولانی مدت شوند.کل نفوذ ممکن است دست بالا ۱۱ درصد باشد و لذا این ماسک در جاهایی که تخطی ۱۰ برابری آلاینده ها نسبت به حداکثر مجاز محیط های کاری پیش آمده باشد, بسیار کاربرد دارد.

FFP3

 حفاظت از گرد و غبار, دود و آئروسل آزاردهنده و سمی.مواد سرطان زا و رادیو اکتیو یا پاتوژن هایی همانند ویروس ها ,باکتری ها و اسپور قارچ ها بوسیله این کلاس حفاظتی از دهان بندهای طبی زدایش می شوند.کل نفوذ ممکن است حداکثر ۵ درصد باشد یعنی در محیط های کاری که میزان آلاینده ها از سی برابر میزان مجاز بیشتر است می توان این ماسک ها را به کار برد.

معرفی بهترین ماسک ساده و فیلتر دار پزشکی و بیماستانی

 انواع ماسک های پارچه ای

اول خود پارچه را بررسی کنید. Supratik Guha استاد مهندسی مولکولی در دانشگاه شیکاگو می‌گوید، فشردگی بافت پارچه واقعاً اهمیت دارد و این اولین چیزی است که باید به آن دقت کنید. برای بررسی پارچه، آن را جلوی نور نگه دارید: اگر به راحتی می‌توانید خطوط الیاف پارچه را ببینید، پس ماسکی که با این پارچه درست شود، نمی‌تواند فیلتر خوبی باشد. محققان می‌گویند پارچه صد در صد کتان که بافت محکم و فشرده دارد، ماسک خوبی می‌شود. زیرا در سطح میکروسکوپی، الیاف طبیعی کتان نسبت به پارچه‌های مصنوعی، معمولاً ساختار سه بعدی دارند، که نرم‌تر هم هستند. این ساختار سه بعدی می‌تواند موانع بیشتری بر سر راه ذرات مزاحم ایجاد کند.
به تازگی مطالعه‌ای انجام شد که در آن انواع و اقسام پارچه‌ها از جهت این که تا چه اندازه قابلیت فیلتر کردن دارند مورد بررسی قرار گرفت. تنها دو نوع پارچه‌ی مصنوعی که یکی از آن‌ها 100 درصد پلی‌استر بود، فیلتر خوبی بود و بیشتر پارچه‌های مصنوعی از جهت قابلیت فیلتر کردن، ارزشی نداشتند؛ اما حتی زدن ماسکی که از پارچه‌ی مصنوعی تهیه شده، بهتر از اصلاً ماسک نزدن است.

بیشتر بخوانید

ماسک پارچه‌ای چند لایه

مطالعات گوناگونی دریافته‌اند ماسک‌هایی که از چند لایه درست شده‌اند بهتر و مؤثرتر می‌توانند جلوی ذرات ریز را بگیرند. ماسکی که از دو لایه پارچه با بافت فشرده با فیلتری توکار ساخته شده، انتخاب بسیار خوبی است. بهترین فیلتر برای قرار دادن بین دو لایه پارچه، پلی‌پروپیلن است که از پلاستیک مشتق شده است.
پلی‌پروپیلن به عنوان یک فیلتر فیزیکی بسیار عالی است اما یک امتیاز دیگر هم دارد: از قدرت الکتریسیته ساکن استفاده می‌کند. حالت استاتیکی را در نظر بگیرید که وقتی دو تکه پارچه را به هم مالش می‌دهید روی می‌دهد و این همان اتفاقی است که در ماسک دو لایه پارچه‌ای با فیلتر پلی‌پروپیلن روی می‌دهد: خاصیت چسبندگی استاتیک، ذرات دو سوی ماسک را گیر می‌اندازد و این همان چیزی است که شما می‌خواهید.

شما چه ماسک پارچه‌ای انتخاب کنید و چه ماسک جراحی، باید بدانید که ماسک زدن به این معنی نیست که دیگر می‌توانید مدت طولانی در تماس با دیگران باشید. این ماسک‌ها ممکن است فقط تا چند دقیقه بتوانند محافظت ایجاد کنند، نه تا چند ساعت! پس همچنان بهترین کار رعایت فاصله‌ی اجتماعی است

پلی‌پروپیلن برخلاف سایر مواد، وقتی که در اثر بازدم شما رطوبت ایجاد می‌شود نیز می‌تواند شارژ الکتریسیته ساکن را حفظ کند. نکته‌ای که وجود دارد این است که پلی پروپیلن وقتی که شسته می‌شود، الکتریسیته ساکن خود را از دست می‌دهد اما شما می‌توانید با اتو کشیدن آن، دوباره آن را شارژ کنید یا این که با دستکش‌های پلاستیکی آن را به مدت 20 ثانیه مالش دهید.

یک ماسک دو لایه که از کتان بافت فشرده ساخته شده به تنهایی می‌تواند تقریباً 35 درصد از ذرات را فیلتر کند. اما افزودن فیلتری دو لایه که از پلی پروپیلن شارژ شده است می‌تواند قابلیت فیلترکنندگی ماسک را 35 درصد دیگر افزایش دهد. لایه‌ی کتانی ماسک باید نزدیک‌ترین لایه به صورتتان باشد زیرا این‌گونه راحت‌تر خواهید بود و سلامت پوستتان بهتر حفظ خواهد شد.

اگر به پارچه‌ی پلی پروپیلن دسترسی ندارید، از دستمال کاغذی استفاده کنید: دو ورق دستمال کاغذی را بردارید، آن‌ها را روی هم تا کنید و داخل ماسکتان بگذارید تا در نهایت یک ماسک چهار لایه‌ای داشته باشید که می‌توانید هر روز فیلترش را عوض کنید. جالب است بدانید دستمال کاغذی چهار لایه، محافظ بسیار خوبی است اما دستمال کاغذی این امتیاز را ندارد که الکتریسیته ساکن را نگه دارد.
اگر هیچ یک از راهکارهای بالا برای شما ممکن نیست، ماسکی که از سه لایه یا بیشتر، کتان بافت فشرده ساخته شده نیز ماسک بسیار خوبی است.

برخی از سایت‌های فروش آنلاین ادعا می‌کنند فیلتر قهوه می‌تواند فیلتر خوبی برای ماسک باشد؛ اما فیلتر قهوه، نفس کشیدن را سخت می‌کند، بنابراین شما از اطراف فیلتر نفس خواهید کشید نه از پشت آن. تصور کنید یک شیلنگ آب دستتان است و شما انگشت شست خود را روی قسمتی از آن می‌گذارید و آب به اطراف پخش می‌شود. همین اتفاق در مورد فیلتر قهوه می‌افتد، یعنی جریان هوایی که تنفس می‌کنید در اطراف فیلتر خواهد بود، نه از طریق فیلتر و این هدف شما برای استفاده از ماسک نیست.

جهت بازید از محصولات ماسک سه لایه کلیک کنید

فروشگاه وینکل



شکل ماسک هم اهمیت دارد

 

توانایی ماسک برای فیلتر کردن ذرات نه تنها بستگی به جنس آن دارد بلکه مهم است که چگونه دهان و بینی‌تان را می‌پوشاند. در مورد ماسک‌های پارچه‌ای، آن‌هایی که کاملاً روی صورتتان قرار می‌گیرند بهترین هستند. ماسک‌های چین‌دار یا تاخورده نیز انتخاب‌های خوبی هستند: چین‌خوردگی‌ها یا تاخوردگی‌ها روی صورت باز می‌شوند و بنابراین شما هوای بیشتری در خود ماسک دارید و مجبور نیستید از درزهای طرفین ماسک هوا را به درون بکشید یا بیرون دهید. ماسک‌هایی که در قسمت جلو، کاملاً صاف هستند، کم اثرترند.

ترفندی برای پوشش بهتر ماسک

لایه‌ای از جوراب‌شلواری به ماسکتان اضافه کنید. 20 تا 25 سانتیمتر از بالا تا پایین یک لنگه از جوراب‌شلواری را ببرید و آن را روی ماسکتان بکشید. این کار باعث می‌شود عوض اینکه ذرات از لبه‌های شُل ماسک عبور کنند، در ماسک گرفتار شده و فیلتر شوند.



از ماسک‌هایی که دریچه‌ی بازدم دارند استفاده نکنید

بعضی از ماسک‌های پارچه‌ای و یک‌بارمصرف، دریچه‌ای در قسمت جلو برای بازدم دارند. این دریچه باعث می‌شود راحت‌تر بازدم انجام دهید اما هوای فیلتر نشده را رها می‌کند، بنابراین اگر شما ناقل ویروس باشید، از دیگران محافظت نخواهد کرد. فراموش نکنید که محافظت از دیگران، اصلی‌ترین دلیل ماسک زدن شماست.



ماسک را تمیز نگه دارید

کارشناسان می‌گویند ماسک‌های پارچه‌ای باید هر روز با آب داغ و صابون یا پودر رخت‌شویی شسته شوند. ماسک باید پیش از استفاده‌ی دوباره، کاملاً خشک شده باشد، زیرا ماسک نمدار می‌تواند نفس کشیدن را سخت کرده و احتمال رشد میکروارگانیسم‌ها را بیشتر کند.

معرفی بهترین ماسک ساده و فیلتر دار پزشکی و بیماستانی

ماسک مناسب برای آلودگی هوا

ماسک جراحی یا همان ماسکهای کاغذی رایج هیچگونه حفاظتی دربرابر گردوغبار و آلودگی ایجاد نمیکنند. این ماسکها صرفا برای جلوگیری از پرتاب شدن مایعات از دهان و بینی بیماران کاربرددارد.

برای جلوگیری ازورودریزگردها و آلاینده های هوا بایدحداقل ازماسک های سری N استفاده شود. این نوع ماسک به سه دسته تقسیم میشود.N95 – N99- N100 . این اعداددرصد حفاظتی است که ماسک فراهم میکند. هرچه عدد بزرگتر باشد ماسک از ورود ذرات ریزتری جلوگیری میکند.

تنفس هوای آلوده و ریزگردها باعث چه بیماری هایی میشود؟

شاید آثار تنفس هوای آلوده ۱۰ الی ۱۵ سال بعد در افرادبروز نماید. بهرحال بیماریهای برونشیت،ذات الریه و فیبروز ریه از بیماری هایی است که در اثر استنشاق هوای آلوده ایجاد میشود. سرفه های خلط دار همراه با تب طی ۲ الی ۳ روز تنفس هوای آلوده از نشانه های بیماری برونشیت میباشد.

تفاوت ماسکهای سری N با ماسکهای سری FFP چیست؟

ماسکهای سری N دربرابر بیوآئروسولها(ذرات بیماری زا) و گرد و غبار مقاوم هستند. ولی در برابر ذرات روغنی حفاظت ایجاد نمیکنند. حرف N مخفف عبارت:not resistant to oil (غیرمقاوم دربرابر روغن) است.


ماسک های سری FFP علاوه بر حفاظت دربرابر جامدات و مایعات معلق در هوا دربرابر ذرات روغنی نیز ایجاد مصونیت میکنند.


ماسکها سری N طبق استانداردهای NIOSH وماسکFFPمطابق استانداردEN149 میباشد. حروفFFP مخفف( filtering face piece) فیلتراسیون بخشی از صورت است.

وینکل...
ما را در سایت وینکل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وینکل winkel بازدید : 186 تاريخ : شنبه 15 شهريور 1399 ساعت: 22:12

رده بندی بهترین دستکش های بیمارستانی،جراحی،پزشکی،لاتکس و ….

دستکش های پزشکی معمولاً از پلیمرهایی مانند لاتکس ، وینیل و نیتریل ساخته می شوند ، اگرچه ممکن است دستکش یکبار مصرف از مواد دیگر مانند نئوپرن پیدا کنید. در زیر یک مقایسه سریع تفاوت میان نیتریل، لاتکس و وینیل از جمله تفاوت در طراحی و مزایای منحصر به فرد آنها وجود دارد.

برای مشاهده محصولات دستکش پزشکی کلیک کنید

فروشگاه وینکل
رده بندی بهترین دستکش های بیمارستانی،جراحی،پزشکی،لاتکس و ….

دستکش های لاتکس و دستکش های بدون لاتکس :

دستکش های لاتکس اغلب از طرف ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ترجیح داده می شوند زیرا در ارتجاع ، راحتی و مناسب بودن بهترین خدمات را ارائه می دهند. به طور خاص جراحان از دستکش های لاتکس استفاده می کنند زیرا برای کارهای حساس عالی هستند ، زیرا دقت بیشتری را با حساسیت لمسی بالا ارائه می دهند.

با وجود مزایای آن ، دستکش های لاتکس باعث آلرژی در برخی افراد می شود و بسیاری از آنها ترجیح می دهند که به جای دستکش های لاتکس از گزینه های دستکش غیر لاتکس مانند وینیل و نیتریل را انتخاب کنند.

جهت مشاهده محصولات دستکش لاتکس کلیک کنید

فروشگاه وینکل
رده بندی بهترین دستکش های بیمارستانی،جراحی،پزشکی،لاتکس و ….

دستکش های وینیل

از جنس PVC (پلی وینیل کلرید) ساخته می شوند ، معمولاً ارزان ترین دستکش بدون لاتکس هستند. با این حال ، بسیاری ترجیح می دهند از دستکش های سطح بالاتر مانند دستکش نیتریل استفاده کنند. دستکش نیتریل اغلب ترجیح داده می شود زیرا این دستکش های غیر لاتکس شبیه به حالت کششی دستکش های لاتکس هستند و همچنین بسیار بادوام و مقاوم در برابر سوراخ شدن هستند.

تفاوت دیگری که باید در هنگام تصمیم گیری بین دستکش لاتکس و غیرلاتکس در نظر بگیرید ، محافظت از هر نوع ماده است. به طور کلی ، دستکش های لاتکس بهترین محافظت در برابر باکتری ها و ویروس ها را دارند، در حالی که دستکش های غیرلاتکس محافظت شیمیایی بهتری دارند. از بین انواع مختلف دستکش بدون لاتکس ، دستکش های نیتریلیک علاوه بر محافظت شیمیایی که در اختیار شما قرار می دهند ، محافظت بالاتری در برابر ویروس ها نیز دارند.

جهت مشاهده محصولات دستکش وینیل کلیک کنید

فروشگاه وینکل
رده بندی بهترین دستکش های بیمارستانی،جراحی،پزشکی،لاتکس و ….

دستکش های نیتریل

دستکش های نیتریل نوعی دیگر از دستکش های پزشکی می باشند که امروزه طرفداران زیادی دارند. علت توجه بیش از اندازه به این نوع دستکش بخاطر داشتن ویژگی های خوب این دستکش ها می باشد. از مزایای این دستکش های پزشکی می توان گفت که جنس آنها به گونه ای است که به راحتی پاره نمی شود. همچنین در برابر حلال های چربی مقاوم می باشند. دستکش های پزشکی نیتریل فاقد لاتکس می باشند. که در نتیجه با استفاده از این نوع دستکش می توان از مشکلات پوستی و همچنین حساسیت به لاتکس پیشگیری کرد. دستکش های پزشکی نیتریل نیز در ۳ سایز کوچک، متوسط و بزرگ طراحی شده اند.

این نوع دستکش ممکن است تاثیر سوء کمی بر حرکات ظریف انگشتان داشته باشند. اما بر حرکات بزرگ دستان تاثیر سوء ندارد. در نتیجه نه تنها امتیاز و ارزش کمتری نسبت به دستکش های لاتکس ندارد، بلکه به خاطر فقدان لاتکس، نسبت به دستکش های پزشکی لاتکس با ارزش تر هستند. دستکش های نیتریل در ۲ نوع پودر دار و بدون پودر موجود می باشند.

جهت مشاهده محصولات دستکش نیتریل کلیک کنید

رده بندی بهترین دستکش های بیمارستانی،جراحی،پزشکی،لاتکس و ….

دستکش پودری و دستکش بدون پودر :

دستکش بدون پودر به دلیل روندی که باید انجام شود تا پوشش پودر از دستکش جدا شود ، گرانتر است. با این وجود ، دستکش های بدون پودر با کاهش پروتئین و محتوای شیمیایی ، علت آلرژی را کاهش می دهند. علاوه بر این ، دستکشهای بدون پودر نسبت به دستکشهای پودری از “تمیزتر” استفاده می کنند ، زیرا هیچ گونه باقیمانده ای روی لباس و سایر سطوح باقی نمی گذارد.

دستکش های پودری معمولاً با نشاسته ذرت ، آغشته می شوند ، که این کار پوشیدن دستکش را راحت تر می کند. نشاسته ذرت جایگزین گزینه های دیگر پودرینگ مانند پودر لیکوپودیوم و تالک شده است زیرا این نوع پوشش های دیگر تحریک کننده پوست هستند. دستکش بدون پودر اغلب برای جراحی و سایر روشهای حساس ترجیح داده می شود.

جهت مشاهده محصولات دستکش پودری کلیک کنید

فروشگاه وینکل

دستکش کلر و دستکش بدون کلر :

اگر تصمیم دارید از دستکش های بدون پودر استفاده کنید ، تصمیم می گیرید که آیا می خواهید از دستکش های کلر و غیر کلر استفاده کنید.

برای کسانی که مایل به استفاده از دستکش پودری نیستند ، اما مزایایی را که با آن نوع دستکش وجود دارد می خواهند ، دستکش های کلر دار دستکش بدون پودر هستند که با کلر آغشته می شوند تا بتوانند راحت دست شوند. این دستکش ها نیز برای جلوگیری از واکنش های آلرژیک ناشی از پروتئین های محلول ، عاری از ذرات هستند.

دستکش های کلر دار بیشتر از دستکش های بدون کلر استفاده می شود ، اگرچه برخی دستکش هایی را ترجیح می دهند که کم رنگ و بوی کمتری دارند. یکی دیگر از مضرات دستکشهای کلر شده ، ماندگاری کوتاه تر آنهاست: پس از گذشت حدود یک سال ، دستکشهای کلرین شکننده می شوند و وقتی در معرض گرما قرار می گیرند ، ممکن است این دستکشها حتی کمتر از یک سال عمر کنند.

از طرفی دستکشهای غیر کلر از نظر رنگ به دستکشهای معمولی نزدیک تر هستند و فاقد بوی کلر هستند. با این حال ، این دستکش ها از آنجا که سخت پوشیده می شوند ، بسیار محبوب نیستند.

رده بندی بهترین دستکش های بیمارستانی،جراحی،پزشکی،لاتکس و ….

دستکش های معاینه و دستکش های جراحی :

هر دو دستکش جراحی و معاینه ، دستکشهایی برای استفاده در طی مراحل پزشکی هستند. از دستکش معاینه پزشکی می توان برای معاینات بیمار و آزمایش خون استفاده کرد.

دستکش های جراحی توسط جراحان و پرستاران اتاق عمل استفاده می شود. این دستکشهای یکبار مصرف باید از استانداردهای کیفیت بالاتری برخوردار باشند ، و معمولاً از آنجایی که برای مراحل جراحی استفاده می شوند ، استریل هستند. دستکش های جراحی با اندازه های دقیق تر و همچنین حساسیت لمسی بالاتری دارند.

جهت مشاهده محصولات دستکش جراحی کلیک کنید

فروشگاه وینکل

دستکش نایلونی یا فریزری:

پوشش مناسبی در برابر ویروس ها نیستند و در صورت تماس با اناتول یا مواد ضدعفونی میزان نفوذ تا ۹۰درصد افزایش می یابد.

جهت مشاهده محصولات دستکش نایلونی کلیک کنید

فروشگاه وینکل
رده بندی بهترین دستکش های بیمارستانی،جراحی،پزشکی،لاتکس و ….

نحوه استفاده از دستکش یکبار مصرف:

در صورت استفاده و حذف صحیح ، دستکش یکبار مصرف محافظت عالی در برابر آلودگی می کند. برای به دست آوردن بیشترین استفاده از دستکش از دستورالعمل های زیر پیروی کنید.

مرحله 1: انتخاب کنید :

یک دستکش را انتخاب کنید که متناسب باشد و برای استفاده در نظر گرفته شده باشد.

مرحله 2: بررسی کنید

دستکش را از لحاظ پارگی و سوراخ بودن بررسی کنید.

مرحله 3: شستشو دهید 

دستکش ها هرگز نباید جایگزین شستشوی مناسب شوند. همیشه قبل از استفاده از یک جفت دستکش دست های خود را بشویید و خشک کنید.

مرحله 4: پوشیدن

دستکش را بپوشید. در حالی که از دستکش یکبار مصرف استفاده می کنید ، به تلفن ، دستگیره درب یا موارد مشابه دست نزنید.

مرحله 5: دور انداختن دستکش

هرگز دستکش یکبار مصرف را نشویید و مجدداً استفاده نکنید. در هر یک از شرایط زیر ، حتماً دستکش را دور بیندازید و  دست ها را شستشو و خشک کنید و یک جفت دستکش تازه استفاده کنید:

⇒ بین بیماران یا کارها

⇒ وقتی دستکش آلوده می شود

⇒ وقتی دستکش کثیف می شود

⇒ وقتی دستکش پاره شد

⇒ وقتی از دستکش برای چهار ساعت متوالی استفاده شده است.

⇒ بعد از عطسه ، سرفه یا لمس مو یا صورت فرد

وینکل...
ما را در سایت وینکل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وینکل winkel بازدید : 141 تاريخ : شنبه 15 شهريور 1399 ساعت: 20:06

انواع پالس اکسیمتر پزشکی و کاربرد آن کدام پالس اکسیمتر را خریداری کنیم؟

تعریف پالس اکسیمتر:

پالس اکسیمتر دستگاهی برای اندازه گیری میزان هموگلوبین اشباع شده با اکسیژن در بافت‌های محیطی می‌باشد. این وسیله غیر تهاجمی بوده و به سادگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع پالس اکسیمتر سریع‌تر از ارزیابی فشارخون، نبض و تنفس، مشکلات موجود در اکسیژن رسانی را نشان می‌دهد.

جهت مشاهده محصولات پالس اکسی متر کلیک کنید

فروشگاه وینکل

 

از پالس اکسیمتر چه زمانی استفاده می شود؟

در موارد زیر از پالس اکسیمتری استفاده می شود:

  • در طی یا بعد از عمل جراحی یا روش هایی که از تسکین دهنده ها استفاده می کنند.
    • برای بررسی این موضوع که آیا بیمار به دستگاه ونتیلاتور برای کمک به تنفس نیاز است یا خیر.
    • برای مشاهده اینکه داروهای ریه چطور کار می کنند.
    • برای بررسی توانایی فرد برای رسیدن به سطوح بالای فعالیت بدنی.
    • برای بررسی این که شخص دچار وقفه تنفسی در طول خواب (آپنه خواب) می شود یا خیر.
    • برای تشخیص تمام بیماری هایی که بر سطوح اکسیژن خون تأثیر می گذارد، مانند حمله قلبی، نارسایی قلبی، بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD)، کم خونی، سرطان ریه، آسم، ذات الریه و …

محدودیت‌های پالس اکسیمتر

  • پالس اکسیمتر در موارد زیر دچار خطا در محاسبه عدد صحیحspo2 می‌شود:
  • -شوک یا هیپوفیوژن بافتی 
  • – هیپوترمی یا آسیب اندام بر اثر سرما
  • – وجود مانعی روی بستر ناخن مانند لاک
  • – مسمومیت با مونوکسید کربن
  • – آنمی
  • در صورت مسمومیت بیمار با مونوکسید عدد پالس اکسیمتر به میزان زیادی بالا خواهد بود که کاملاً غیر دقیق است. در واقع چون دستگاه میزان اشباع هموگلوبین را نشان می‌دهد در مسمومیت با مونوکسید، میزان اشباع هموگلوبین را با گاز مونوکسید نشان می‌دهد. (این گاز 200 برابر میل ترکیبی بیشتری نسبت به اکسیژن برای ترکیب شدن با هموگلوبین دارد).

انواع پالس اکسیمتر

پالس اکسیمتر در حال حاضر در دو نوع انگشتی (سیار) و مرکزی (ثابت)موجود می‌باشد. نوع انگشتی بیشتر در اورژانس پیش بیمارستانی و اورژانس بیمارستان (قسمت تریاژ) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نوع ثابت پالس اکسیمتر معمولاً بر بالین بیماران بستری در اتاق احیا یا بخش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع پالس اکسیمتر پزشکی و کاربرد آن کدام پالس اکسیمتر را خریداری کنیم؟
انواع پالس اکسیمتر پزشکی و کاربرد آن کدام پالس اکسیمتر را خریداری کنیم؟

پالس اکسیمتر جنینی

برای تشخیص اینکه آیا کودک سالم است یا نه، مورد استفاده قرار می گیرد. اکسیمتر معمولی ممکن است برای یک نوزاد متولد شده به سختی قابل استفاده باشد. این دستگاه برای نوزادان دارای یک پروب است که بر روی سر نوزاد قرار می گیرد تا از طریق گذر اشعه های نور از جمجمه، میزان اکسیژن را دریافت کند. این عمل بر روی پای نوزاد نیز قابل انجام است.

انواع پالس اکسیمتر پزشکی و کاربرد آن کدام پالس اکسیمتر را خریداری کنیم؟

پالس اکسیمتر چگونه عمل می کند؟

پالس اکسیمتر یک پرتو نور قرمز و مادون قرمز را از یک مویرگ خونی عبور می دهد. نسبت نور قرمز به مادون قرمزِ ارسال شده میزان اشباع اکسیژن خون را نشان می دهد.

پالس اکسیمتر بر اساس این اصل کار می کند که خون اکسیژنه، رنگ قرمز روشن تری از خون با اکسیژن کمتر دارد که آبی-بنفش می باشد. ابتدا، اکسیمتر مجموع شدت هر دو رنگ قرمز را اندازه می گیرد، که بیانگر قمست های خون با و بدون اکسیژن است.

اکسیمتر، نبض را تشخیص می دهد و سپس شدت رنگ تشخیص داده شده وقتی نبض وجود ندارد را از مجموع کم می کند. شدت باقی مانده رنگ، فقط نشان دهنده خون قرمز اکسیژنه است. این مقدار بر روی صفحه نمایش الکترونیکی به عنوان درصد اشباع اکسیژن خون نمایش داده می شود.

جهت مشاهده تجهیزات پزشکی عمومی کلیک کنید

فروشگاه وینکل

اهمیت دستگاه و کالیبراسیون آن

از آنجا که این دستگاه در بخش‌های حساس بیمارستانیICU-CCU-NICU مورد استفاده قرار می‌گیرد باید از صحت عملکرد این دستگاه اطمینان کافی پیدا کنیم. از جمله عواملی که می‌تواند موجب ثبت نتایج نادرست در دستگاه گردد عبارتند از:

۱-در معرض نور شدید قرار گرفتن .
۲-فشار خون خیلی بالا یا پایین شخص مورد آزمایش

۳-دمای غیرعادی بافت

۴-وجود جذب کننده‌هایی مثل لاک یا رنگ

۵-در وضعیت نامناسب قرار دادن انگشت اشاره در مکان مشخص آن در هنگام استفاده از دستگاه.

مکان‌هایی که برای پالس اکسی متری در بزرگسالان  بیشتر استفاده می‌شوند انگشت دست، انگشت پا و بالا یا پایین گوش  و در نوزادان، کف پا یا کف دست. یا انگشت شست پا یا دست است.

 نکات کاربردی

برای کنترل تعداد ضربان قلب با دستگاه پالس اکسیمتر بهتر است ضمن استفاده از پالس اکسیمتر انگشتی یا پالس اکسیمتر ثابت حتماً  نبض بیمار برای دریافت اطلاعاتی در مورد کیفیت نبض (قوی یا ضعیف بودن یا منظم و نامنظم بودن آن) کنترل شود. ضمن این که دستگاه پالس اکسیمتر ممکن است در اثر عواملی چون لرزش، درجه حرارت محیط و یا کاهش شارژ دچار نوسان شود و تعداد نبض را غیر واقعی نشان دهد. لمس نبض بیمار به کنترل دمای بدن بیمار و تشخیص هیپرترمی و هیپوترمی نیز کمک می‌کند.

پالس اکسیمتر درصد هموگلوبین اشباع شده با اکسیژن را به صورتspo2نشان می‌دهد. مقدار طبیعی آن برای شخصی که در هوای اتاق نفس می‌کشد 99-97% می‌باشد. درصد کمتر از 95 می‌تواند نشانه هیپوکسی بیمار باشد. برای تعیین هیپوکسیک بودن یا نبودن بیمار باید عدد پالس اکسیمتر را در کنار یافته‌های دیگر ارزیابی کرد.

نکته مهم:

باید بیمار را درمان نمود نه این که فقط عدد پالس اکسیمتر را اصلاح کرد.

عدد پالس اکسیمتر به عنوان ششمین علایم حیاتی شناخته می‌شود. این امر نشان می‌دهد که عدد پالس اکسیمتر یک معیار استاندارد برای سنجش وضعیت بیمار در کنار تنفس، نبض، رنگ پوست، مردمک و فشار خون است.

محل قرارگیری پالس اکسیمتر روی بدن نوزادان

انواع پالس اکسیمتر پزشکی و کاربرد آن کدام پالس اکسیمتر را خریداری کنیم؟
انواع پالس اکسیمتر پزشکی و کاربرد آن کدام پالس اکسیمتر را خریداری کنیم؟

محل قرارگیری پالس اکسیمتر روی بدن بزرگسالان

انواع پالس اکسیمتر پزشکی و کاربرد آن کدام پالس اکسیمتر را خریداری کنیم؟
انواع پالس اکسیمتر پزشکی و کاربرد آن کدام پالس اکسیمتر را خریداری کنیم؟
 
وینکل...
ما را در سایت وینکل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وینکل winkel بازدید : 153 تاريخ : شنبه 15 شهريور 1399 ساعت: 19:08

برانکارد و انواع آن راهنمای خرید بهترین برانکارد

برانکارد چیست؟

برانکار یا برانکارد یکی از تجهیزات پزشکی است که برای حمل کوتاه مدت بیمارانی که نیاز به مراقبتهای پزشکی دارند استفاده میشود. برانکار عمدتا در شرایط حاد مراقبت خارج از بیمارستان توسط اورژانس پیش بیمارستانی , ارتش و امدادگران عملیات امداد و نجات استفاده میشود.

برانکار را میتوان با یک پایه تنظیم ارتفاع شامل چرخها , ریلها یا غلتکگاهها مجهز کرد تا راحتتر حرکت کند. برانکارهای ساده چنین پایهای ندارند و لازم است توسط یک یا چند نفر حمل شود. با وجود این تفاوتها, کابرد اساسی همه آنها یکسان است.

برانکارد و انواع آن شامل موارد زیر است که با شرح مختصری درباره آن توضیح خواهیم داد.

جهت مشاهده محصولات برانکارد کلیک کنید

فروشگاه وینکل

برانکارد ساده قابل حمل (پرتابل) :

این نوع برانکار به عنوان یک برانکار تاشو یا تخت شناخته می شود. این نوع برانکار سبک تر از یک برانکار استاندارد دارای چرخ است و باعث می شود تا مصدوم یا بیمار از فضای تنگ و یا به سمت پایین پله بسیار آسان تر منتقل شود.

برانکارد و انواع آن راهنمای خرید بهترین برانکارد

برانکارد انعطاف پذیر ( فلکسیبل ):

این مدل ساخته شده از بوم پلاستیکی و یا دیگر مواد انعطاف پذیر مانند پلاستیک سنگین و یا برزنت است که به دو میله متصل است.

صندلی حمل بیمار چرخ دار ( استیر چیر):

این وسیله به مصدوم در پایین آوردن از پله ها و یا عبور از مکان های باریک که برانکار های معمولی نمی توانند از آن عبور کنند، کمک شایانی می نماید. برند های جدیدتر دارای بدنه محکم و همچنین برزنت یا پلاستیک های سخت جای نشیمنگاه هستند و فضای کمی را اشغال می کنند.

برانکارد و انواع آن راهنمای خرید بهترین برانکارد

برانکارد بسکت:

از این وسیله در مناطق بیابانی ( صحرا ) و یا کوهستانی ( تخته سنگ ها ) استفاده می شود.

برانکارد و انواع آن راهنمای خرید بهترین برانکارد

برانکارد اسکوپ:

این وسیله معمولا از پلاستیک سخت و یا آلومینیوم ساخته می شود و چون از دو قسمت تشکیل شده و به صورت قاشق در می آید به آن برانکارد اسکوپ ( قاشقی ) می گویند.

برانکارد و انواع آن راهنمای خرید بهترین برانکارد

اسپرایت بورد:

اسپاین بورد ( تخته ستون فقرات ) یا همان لانگ بک بورد یکی از شناخته شده ترین اسپرایت بورد هاست.

پدی بورد:

تخته ثابت سازی ستون فقرات مخصوص کودکان و اطفال

وینکل...
ما را در سایت وینکل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وینکل winkel بازدید : 277 تاريخ : شنبه 15 شهريور 1399 ساعت: 16:45

همه چیز درباره ی تخت تراکشن کشش ستون فقرات با تخت کششی تراکشن

تعریف تخت ترکشن؟

جهت مشاهده محصولات تخت تراکشن کلیک کنید

فروشگاه وینکل

تخت ترکشن : ترکشن یا همان کشش ستون فقرات، یکی از روش­های ویژه­ی ماساژ است که در آن با اعمال نیرو به دو استخوان متصل به هم، باعث می­شود تا دو استخوان کمی از هم فاصله گرفته و فضای بیشتری بین آن­ها ایجاد شود. استفاده از این روش در ستون فقرات افراد، باعث می­شود تا فشار روی دیسک­ها و شاخه­ های عصبی کاهش یافته و در نهایت انحرافات یا نیمه در رفتگی­های ستون فقرات بیمار، در راستای صحیح خود قرار گیرند. باز شدن ستون فقرات با استفاده از این روش می­تواند به بهبودی بیماری­های مختلفی کمک کند که از جمله آن­ها می­توان به گیرافتادگی اعصاب، فتق دیسک­های کمر، بیماری­های از بین برنده دیسک و بسیاری از بیماری­های دیگر. استفاده از ترکشن در بهبودی دامنه­ی حرکتی بیمار، قبل یا بعد از انجام درمان دستی با کایروپراکتور (یا همان ورزش درمانی) نیز مفید است.

ترکشن به دو صورت مکانیکی و دستی قابل اجراست که هرکدام ویژگی­های خاص خود را دارند. در ترکشن مکانیکی از دستگاه­های مخصوصی برای کشش ستون فقرات و برداشتن فشار از روی آن­ها استفاده می­شود. ترکشن مکانیکی بر ناحیه پایین کمر، شامل ۵ مهره پایانی ستون فقرات متمرکز می­باشد. ترکشن دستی بر روی منطقه گردنی ستون فقرات، شامل ۷ مهره ابتدایی ستون فقرات زیر استخوان جمجمه متمرکز می­باشد

دلایل استفاده از تخت ترکشن:

یکی از مهمترین دلایل ناتوانی جوامع بشری در دورۀ صنعتی، دردهای ستون فقرات است. امروزه در دنیا برای درمان مشکلات ستون فقرات، شیوه­ های مختلفی وجود دارد که در این میان مداخلات فیزیکی و درمانهای فیزیوتراپی از جایگاه ویژه­ای برخوردارند. کشش ­درمانی که به­ طور متداول با اصطلاح تراکشن (Traction) شناخته می­ شود، نقش م‍ؤثری در بهبود اختلالات ستون فقرات و مفاصل ایفا می­کند.

در ترکشن، نیروهای کششی به­ شکل پیوسته یا متناوب، روی ستون فقرات بیمار وارد می­شوند. واردشدن این نیرو، آثاری همچون کشش بافتهای نرمِ پیرامون ستون فقرات (لیگامان­ها و عضلات)، کاهش فتق دیسکهای بین­ مهره­ ای، جداسازی سطوح مفصلی، کاهش فشارِ واردآمده روی ریشه­ های عصبی، کاهش تنش عضلانی، آرامسازی عضلات ستون فقرات و … را در پی خواهد داشت.

بر اساس مطالعات انجام شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا، استفاده از روش ترکشن برای درمان بیماری­های زیر مفید است:

  • بیرون زدگی دیسک
  • برآمدگی و فتق دیسک
  • بیماری فرسایشی دیسک‌ها
  • گیرافتادگی عصب
  • بیماری‌های مفاصل فاست
  • گیرافتادگی شاخه‌های عصبی در ستون فقرات
  • سیاتیک
  • بیماری فرسایشی مفاصل (آرتروز زانو،آرتروز لگن، آرتروز آرنج)
  • درد بازو
  • درد پا
  • کم تحرکی
  • آسیب‌های حاد و آسیب مزمن ناشی از فشار‌های مکرر و مداوم
  • عارضه سر و گردن به جلو

بر اساس مطالعات انجام شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا، استفاده از روش ترکشن برای درمان بیماری­های زیر مفید است:

  • بیرون زدگی دیسک
  • برآمدگی و فتق دیسک
  • بیماری فرسایشی دیسک‌ها
  • گیرافتادگی عصب
  • بیماری‌های مفاصل فاست
  • گیرافتادگی شاخه‌های عصبی در ستون فقرات
  • سیاتیک
  • بیماری فرسایشی مفاصل (آرتروز زانو،آرتروز لگن، آرتروز آرنج)
  • درد بازو
  • درد پا
  • کم تحرکی
  • آسیب‌های حاد و آسیب مزمن ناشی از فشار‌های مکرر و مداوم
  • عارضه سر و گردن به جلو

نحوه ی کار کردن تخت ترکشن:

ترکشن، یا همان کشش ستون فقرات بیمار، به لغزش فاست­های بین مهره­ای روی یکدیگر کمک فراوانی می­کند. همچنین باعث افزایش جریان خون و کاهش فشار روی کانال نخاعی بدن، که شامل رگ­های خونی و ریشه­های عصبی می­شود، می­شود. افزایش جریان خون، خود باعث  کاهش مواد شیمیایی ناشی از التهاب آسیب­های بافتی، کاهش فعالیت اعصاب و در نتیجه افزایش حرکت مفصل و کاهش درد می­شود. ترکشن همچنین می­تواند با کشش رباط­ها و ماهیچه­هایی که به مفاصل متصلند، موجب کاهش اسپاسم عضلانی ماهیچه­های کمر بیمار شود.

در ترکشن مکانیکی، فرد پس از دراز کشیدن روی تخت مخصوص ترکشن، که به صورت دو تکه طراحی شده تا اصطکاک بدن بیمار با تخت را کاهش دهد و فشار را از ستون فقرات بیمار رفع کند، توسط یک سیستم پشتیبان تثبیت شده و کامپیوتر متصل به سیستم کشش تخت، به صورت اتوماتیک زاویه کشش متناسب با بیمار را تنظیم می­کند. این سیستم کامپیوتری به فیزیوتراپیست معالج این امکان را می­دهد تا درمان خود را به صورت دقیق­تر بر روی قسمت­های موردنظر خود ادامه دهد

با توجه به نوع بیماری تحت درمان با روش ترکشن، حالت قرار گرفتن بیمار بر روی تخت کشش متفاوت است. برخی حالات مختلف استفاده از ترکشن توسط فیزیوتراپیست را در شکل­های زیر می­بینیم.

علاوه بر این، بنا به توصیه پزشک معالج ممکن است برخی از اقدامات کششی، که نیاز به دقت بالایی در روند انجام ندارند توسط فیزیوتراپیست به بیمار آموزش داده شود تا در منزل و به صورت مداوم انجام شوند.

مزایای درمان با ترکشن

ترکشن و ایجاد کشش در ستون فقرات، با اعمال فشار منفی بر روی دیسک­ها و مفاصل، به آن­ها این امکان را می­دهد تا در حالت استاندارد خود قرار گیرند. بنابراین دیسک­هایی که دچار فتق و بیرون­زدگی شده­اند به حالت اولیه خود بازگشته و به سایر نقاط ستون فقرات بیمار فشار وارد نمی­کنند.

مزایای استفاده از این روش درمانی، افزایش عملکرد و تحریک ­پذیری مفاصل خلفی و مفاصل است، افزایش خاصیت کشسانی رباط­ها، بازگرداندن حرکت ستون فقرات به حالت اولیه و افزایش آب­رسانی و تغذیه دیسک است.

عوارض ترکشن

علاوه بر مزایای چشمگیر و درمان بسیاری از بیماری­های مرتبط با ستون فقرات، عوارضی نیز به دنبال دارد. یکی از این عوارض ایجاد درد در حین کشش است. تراکشن در برخی موارد دردی را ایجاد می­کنند که از درد اصلی بیمار شدیدتر است. به همین دلیل است که افراد مبتلا به پوکی استخوان و انواع خاصی از سرطان نباید از ترکشن برای درمان خود استفاده کنند. عارضه دیگری که ممکن است در این روش ایجاد شود تشدید اسپاسم عضلانی ماهیچه­ های کمر است. البته فیزیوتراپیست­های معالج برای این حالت آمادگی کامل داشته و در صورت بروز می­توانند به راحتی این حالت را برطرف نمایند.

ترکشن یا کشش ستون فقرات را می توان به چهار دسته تقسیم کرد:

کشش مداوم

کشش مداوم ستون فقرات در هر بار بیش از چند ساعت طول می‌کشد. در این مدت زمان طولانی، فشار کمی به ستون مهره‌ها وارد می‌شود. این باور وجود دارد که این نوع ترکشن، در جداسازی ساختار ستون فقرات بی‌تاثیر است. به عبارتی دیگر، در مدت زمان طولانی ، بیمار نمی‌تواند فشاری که می‌تواند استخوانهای مهره را جدا سازد، تحمل کند.

انواع محصولات توانبخشی و فیزیوتراپی

فروشگاه وینکل

کشش پایدار

در این روش، یک میزان ثابت کشش، از چند دقیقه گرفته تا حدود نیم ساعت، به ستون مهره‌ها وارد می‌شود. در این مدت زمان کوتاه نیروی بیشتری به مهره‌ها وارد می‌شود.

کشش مکانیکی متناوب

در این نوع از کشش، یک وسیله مکانیکی، هر چند ثانیه یکبار، نیرویی بر روی ستون مهره‌ها وارد کرده و سپس رها می‌کند. این یکی از محبوب‌ترین روش‌های کشش ستون فقرات یا ترکشن در دنیاست. کشش مکانیکی معمولا چند ثانیه اعمال می‌شود و سریع و ناگهانی است.

کشش موضعی

با قرار دادن بیمار در موقعیت‌های مختلف، با استفاده از بالش، بلوک یا کیسه‌های شن، فشار به صورت طولانی مدت به ستون فقرات وارد می‌شود.

این حالت معمولا داری خم جانبی است و تنها یک طرف از بند نخاعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کشش ستون فقرات یا ترکشن در چه محل‌هایی اعمال می‌شود؟

کشش گردن

کشش گردن، نوعی از کشش ستون فقرات یا ترکشن است که برای درمان کوتاه مدت گردن درد ، استفاده می شود. این کشش به گونه ای طراحی شده تا فشار وارده بر روی ریشه عصب گردن و اسپاسم عضلانی را کمتر کند. یک فشار ثابت یا متناوب به گردن وارد می شود تا باعث کشش عضلات گردن و بافتهای نرم شود، در حالی که فضای بین مهره های بالاتر را بازتر می کند. این کار تنها با نیروی دست یا دستگاه انجام می شود. فیزیوتراپیست تصمیم می گیرد که چه مقدار نیرو، و در چه مدت زمانی به گردن وارد شود.

کشش کمر

مثل مورد فوق، در کشش ستون فقرات یا ترکشن کمر، نیرویی متناوب یا مداوم به صورت دستی یا مکانیکی، به ستون فقرات کمر وارد می‌شود. هدف از این کار، کاهش درد کمر، ناشی از اسپاسم عضله‌های پشت و دخالت ریشه عصبی کمر‌، می‌باشد. از این روش برای درمان فتق دیسک کمر یا دیسک‌های بیرون زده، بیماری دژنراتیو دیسک، و آرتروز استفاده می‌شود. این نوع کشش، فضای بین مهره‌ها را افزایش می‌دهد که باعث کاهش درد و بهبودی می‌شود.

جلسه درمانی کشش ستون فقرات:

در طی درمان قسمت تحتانی کمر(ستون فقرات کمری) بیمار با لباس روی تخت الکتریکی که نیمه پایینی آن متحرک است، دراز می‌کشد.

  • یک کمربند به دور باسن بسته می‌شود و به قسمت پایینی تخت، نزدیک به پا متصل می‌شود.
  • قسمت بالایی تخت ثابت باقی می‌ماند، و بخش پایینی که بیمار به آن متصل است به جلو و کناره‌ها حرکت می‌کند تا ضمن ایجاد کشش، درد تسکین یابد.

یک تفاوت بین کشش درمانی‌های مختلف، وضعیت قرار گیری بیمار بر روی تخت است:

  • بعضی از دستگاه ها بیمار را در وضعیت دمر بر روی تخت قرار می‌دهد، در حالی که صورت رو به پایین  است (مثل دستگاه VAX-D )
  • §          در برخی از دستگاه‌ها بیمار به پشت دراز کشیده و صورت رو به بالاست (DRX9000)

بیمار نباید در حین درمان و پس از آن احساس درد کند و تنها می‌بایست کشش ستون فقرات یا ترکشن را حس کند.

نتایج استفاده از ترکشن در درمان بیماری­ها

ترکشن، اغلب به عنوان روش درمانی مکمل برای بیماران مورد استفاده قرار می­گیرد و با کمک سایر درمان­هایی که در طول فیزیوتراپی فرد انجام می­شود، نتایج خوبی به همراه داشته است. این روش درمانی با کاهش درد و از بین بردن فشار روی ستون فقرات فرد بیمار، باعث می­شود تا فرد حرکات و فعالیت­های روزانه خود را بهتر انجام داده و روند بهبودی بیماری را تسریع ببخشد.

در استفاده از ترکشن و کشش ستون فقرات، بسته به نوع و شدت بیماری و تشخیص فیزیوتراپیست معالج، طول مدت درمان برای هر فرد متفاوت است و ممکن است برای برخی افراد نیاز به زمان طولانی­ تری برای درمان کامل نیاز باشد ولی در حالت کلی جلسات ترکشن بین ۲۰ تا ۲۴ جلسه با مدت زمانی بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در هر جلسه برای هر فرد خواهد بود.

همه چیز درباره ی تخت تراکشن کشش ستون فقرات با تخت کششی تراکشن
وینکل...
ما را در سایت وینکل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وینکل winkel بازدید : 196 تاريخ : شنبه 15 شهريور 1399 ساعت: 16:28